Leiden houdt geld inpassing RijnlandRoute achter de hand

10

Het klopt niet dat Leiden geen extra geld wil steken in een betere inpassing van de RijnlandRoute. Dat zegt wethouder Robert Strijk naar aanleiding van de uitspraken van gedeputeerde Ingrid de Bondt, gistermiddag bij Sleutelstad FM. Wel klopt het dat Leiden op dit moment de kaarten nog tegen de borst houdt. Pas als er uit de aanbesteding concrete offertes rollen waarin exacte bedragen staan, wil Strijk beslissen of daar geld voor is.

Audiofragment: Wethouder Strijk over de miljoenen die Leiden achter de hand houdt voor een betere inpassing van de RijnlandRoute.

Twee Leidse wensen worden vooralsnog niet ingewilligd, zo vertelde De Bondt gisteren. Er komt geen aansluiting onder de A4 door in plaats van een fly-over en ook wordt de nieuwe snelweg langs de Stevenshof niet op min zes meter aangelegd, maar op min vier meter. Strijkt hoopt dat aannemers straks in concurrentie met anderen veel lagere prijzen gaan hanteren voor deze twee inpassingsmaatregelen om zo de opdracht binnen te halen.

Volgens Strijk heeft gedeputeerde De Bondt formeel dus gelijk als ze zegt dat Leiden geen extra geld beschikbaar stelt, maar weet ze ook dat die situatie kan veranderen als er concrete bedragen op tafel liggen voor de gewenste wijzigingen. “We hebben er een substantieel bedrag voor over, maar nu bedragen noemen zou slecht zijn voor de onderhandelingen,” aldus Strijk.

Delen

10 reacties

  1. Ja, en als het zo ver is, is het geld er opeens niet meer. Oooow wat voorspelbaar dit toch weer….

  2. Vrienden Oostvlietpolder op

    Voor zover wij het nu kunnen inschatten zullen de kosten van een fly-over onderlangs en de aanleg van greenwalls rond de 7 miljoen euro bedragen. Wij hopen echter op een gedegen onderzoek naar de kosten en de enorme voordelen die dergelijke maatregelen voor de Oostvlietpolder, recreatiegebied Vlietland en het laatste melkveebedrijf De Elzahoeve zullen opleveren. Het verhaal van wethouder Strijk klinkt ons positief in de oren.

  3. een Leids burger op

    Eerder konden we nog lezen dat: Leiden geen euro steekt in betere inpassing Rijnlandroute.
    http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2014/10/leiden
    -steekt-geen-euro-in-betere-inpassing-rijnlandroute

    Daarop reageerde ik als eerste toen met:Nou, als dat allemaal waar is heeft vooral D66 de kiezers wel wat "uit te leggen". Nou, die uitleg is er inmiddels gekomen want het benodigde geld voor een betere inpassing wordt vooralsnog achter de hand gehouden. Nog niet duidelijk is hoeveel daar dan nu voor gereserveerd is want "een substantieel bedrag" is een rekbaar begrip.

    Maar het volgende citaat geeft wel te denken:"Strijkt hoopt dat aannemers straks in concurrentie met anderen veel lagere prijzen gaan hanteren voor deze twee inpassingsmaatregelen om zo de opdracht binnen te halen."

    En als dat nu niet lukt?
    Het gevaar bestaat dan dat de belangen van de Stevenshofbewoners worden uitgespeeld tegen die van de Vrienden van de Oostvlietpolder.

  4. Chris de Waard op

    Net uitgevaardigd:

    Persverklaring Rijnlandroute

    Robert Strijk, wethouder bereikbaarheid:

    “Naar aanleiding van het artikel dat woensdag op Sleutelstad verscheen over de Rijnlandroute heb ik diverse reacties gehad van mensen die hun zorg uitspraken over de inpassing van de Rijnlandroute.

    Het beeld dat nu is ontstaan over de Leidse bijdrage aan de Rijnlandroute is onjuist. Ik hecht er daarom aan om zelf ook een stand van zaken te geven op dit dossier, zoals ik zojuist ook in de raadsvergadering heb gedaan.

    De Leidse bijdrage van 35 miljoen en de middelen uit het coalitieakkoord gaan juist bijna geheel op aan de inpassingswensen van de gemeenteraad. De Leidse gemeenteraad heeft zeven ambities voor de verbetering van de ruimtelijke inpassing geformuleerd waarvan er nu zes zijn verwerkt in het Provinciaal InpassingsPlan (PIP).

    Voor de laatste wensen ten aanzien van de ruimtelijke inpassing (een onderdoorgang bij de aansluiting A4 en verdere verbetering van de geluidswerende maatregelen bij de Stevenshof) is geld gereserveerd in het coalitieakkoord. Daardoor heeft Leiden afspraken kunnen maken met de Provincie Zuid-Holland over het uitvragen van deze optimalisaties bij de aanbesteding.

    Op die manier worden de meest optimale condities gecreëerd voor een betaalbare verdere verbetering van de inpassing.”

  5. petra hoogeveen op

    ik mis toch de gevolgen vor de bewoners van de Plantijnstraat. De Europawegen de Lammebrug worden verdubbeld richting Vrouwenweg. Het verkeer zal 100% toenemen door de aanleg van de Rijnlandroute. Daardoor zal ook het milieu meer belast worden, maar ook de bewoners. Aan de omgeving en aan de woningen worden geen maartegelen getroffen, Nee de normen worden bijgesteld.!!!
    Dan wordt de treinovergang op de Kanaalweg verhoogd en komt er een neiuwe uitrit vanaf de campus.
    Ik zoek nog steeds iemand om mij te helpen een bezwaar te schrijven!!

  6. Het knooppunt Hofvliet ziet er zoals het weergegeven wordt, schitterend uit! Het zou jammer zijn als ook hier een van de verbindingsbogen onder de grond gestopt zou worden. Een weg als de RLR die zo duur wordt en zo maximaal ingepast wordt, mag best wel iets van zichzelf laten zien; de aansluiting met de A4 is daar uitermate geschikt voor.

  7. TriStar, om nog beter ervan te genieten stellen wij voor dat wij u meestorten in het teer van de Rijnlandroete :))

  8. Misschien mosterd na de maaltijd maar ik zie nu voor het eerst de bolfoto’s van de RLR.
    Wordt de A4 inderdaad 30 meter naar het westen verlegd om de aansluiting mogelijk te maken?
    De de afstand tot de molen klopt ten opzichte van de huidige situatie in ieder geval helemaal niets!

  9. Ik bedoel dat dat toch een enorme overlast gaat geven en de investeringen in de net aangelegde ontsluiting binnen een termijn van enkele jaren afgeschreven moeten worden. Wie draagt deze kosten en zijn die versnelde afschrijvingen meegenomen in de berekeningen?

  10. Misschien is het achter de hand gehouden geld nodig om de kruising van de Voorschoterweg en de Rooseveltstraat aan te passen aan het extra autoverkeer dat daar door een inrij-afhaal-vreethok van een Amerikaanse hamburgerbakker zal ontstaan. Het is een raadsel hoe dat kapitaalkrachtige bedrijf Leidse gemeentebestuurders en -raadsleden heeft weten over te halen tot het geven van toestemming voor de vestiging van deze milieuvervuilende en vervettende overbodigheid. Of niet? Is er misschien geld in het spel?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volg met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.