De 'Leidse Ring' wordt een rondweg om Leiden en Leiderdorp heen. Leiden heeft bijna 160 miljoen euro beschikbaar om de plannen uit te voeren. Volgens wethouder Strijk is dat geld ook echt nodig, maar is er geen extra budget nodig.

Ringweg Oost miljoenen naar Leidse Ring

De Leidse Ring. Dat wordt als het aan verkeerswethouder Strijk ligt de naam van de ‘nieuwe’ rondweg rond Leiden en Leiderdorp. Na het afschieten van de plannen van de Ringweg Oost ging Leiden met buurgemeenten Leiderdorp en Oegstgeest een traject in onder de naam LAB071. Belanghebbenden uit de drie gemeenten spraken twee jaar over een nieuwe oplossing die wel draagvlak heeft in de regio. Die werd gevonden in het plan voor een ‘aggloring’.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/188259871″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

Wethouder Robert Strijk (D66, verkeer) over de nieuwe rondweg die alle Leidse verkeersproblemen moet oplossen.

 

Dat plan is nu ‘gevalideerd‘, zoals de gemeente dat noemt. Er is onderzocht of de aggloring ook echt werkt als oplossing voor het vastgelopen verkeer in en om de stad, “Het antwoord is ja. De weg werkt,” zegt Strijk opgelucht. “We hadden allemaal ook wel dat idee, maar zeker weten deden we het nog niet. Nu wel.” Het geld voor de Leidse Ring is er al. De bijna 160.000.000 euro die Leiden had gereserveerd voor de RWO steekt de Sleutelstad nu in het nieuwe plan.

De Leidse Ring is een belangrijke stuk in de verkeerspuzzel die Leiden aan het maken is. De ringweg is nodig om het bestemmingsverkeer en het doorgaande verkeer te scheiden. Automobilisten die bijvoorbeeld van de Merenwijk naar Leiden Zuid-West willen, kunnen in de toekomst om de stad heenrijden in plaats van over de overbelaste singels of de Hooigracht.

Het gaat allemaal veel schelen op de belangrijkste doorgaande routes in het  centrum. De Hooigracht krijgt volgens de berekeningen bijna een derde minder auto’s te verwerken. Op de Langegracht verdwijnt zelfs de helft van al het autoverkeer. “En dat,” zegt Strijk, “is belangrijk. Daardoor kunnen we die twee wegen inderdaad inzetten voor hoogwaardig openbaar vervoer.  Er komt dus echt plek voor de honderden bussen die we uit de Breestraat willen halen.”

De Leidse Ring is geen nieuwe weg. Het is een oplossing waarbij de doorstroming op de bestaande wegen zó wordt verbeterd, dat de files verdwijnen. De ring rond Leiden en Leiderdorp bestaat straks uit de A4, N446, Oude Spoorbaan, Willem de Zwijgerlaan, Schipholweg, Plesmanlaan, A44 en de nog aan te leggen Rijnlandroute. Op dat tracé worden bijvoorbeeld kruispunten aangepast, maar ook het fietsnetwerk wordt verbeterd en er worden afspraken gemaakt met de provincie over brugopeningen tijdens de spits.

Leiden Leiderdorp Oegstgeest Politiek Regio lab071 Leidse Ring Noord


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×