Leiden moet massaal in de pedalen: Flink Fietsen!

15

Met de campagne Flink Fietsen gaat de gemeente Leiden de komende tijd het fietsen in de stad flink promoten. Doel is meer fietskilometers door Leidenaren te stimuleren om vaker de fiets te pakken. Naar werk of school of om bijvoorbeeld boodschappen te gaan doen. Goed voor gezondheid en milieu en het draagt bovendien bij aan een betere bereikbaarheid van de stad als er minder mensen de auto pakken. “En fietsen is nog stoer ook”, aldus wethouder Strijk van bereikbaarheid.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Robert Strijk over de ambitie van de gemeente om Leidenaren meer dan voorheen de fiets te laten pakken.

Leidenaren moeten dus meer gaan fietsen. De gemeente op haar beurt werkt, samen met de regio, aan het verbeteren van tal van fietsvoorzieningen. Leiden krijgt er de komende jaren bijvoorbeeld zo’n 20.000 fietsenstallingen bij, er worden nieuwe fietspaden aangelegd en bestaande routes worden verbeterd.

Delen

15 reacties

  1. Jantje van Leiden op

    Dus de bouw van de parkeergarage onder de Garenmarkt zal niet meer nodig zijn. Dat weten we nu dan ook weer.

    • een Leids burger op

      Nou Jantje, 1 parkeergarage bij de Lammermarkt lijkt me wel voldoende hoor. Dat ding bij de Morspoort staat ook nog halfleeg.
      Maar mochten mensen toch massaal gehoor gaan geven aan de oproep van de wethouder om meer de fiets te gaan nemen i.p.v. de auto, wat ik niet verwacht, dan kan die parkeergarage bij de garenmarkt mooi dienst doen als fietsenstalling toch? Ruimte genoeg hoor. 🙂

  2. En waar gaan we al die extra fietsen dan parkeren? Er is geen ruimte op de Breestraat, er is geen ruimte op station Leiden Centraal…

    • Er is -over het algemeen- meer dan genoeg ruimte in de Waagstalling, maar daar schijnen mensen te lui voor te zijn onder het mom ‘even snel een boodschap’ en vervolgens de fiets 1,5 uur op de stoep stallen.

  3. Gaat de politiek ook wat doen aan de mentaliteit van fietsers? Fijn dat mensen gaan (en soms: moeten) fietsen, maar mensen, hou toch rekening met elkaar. Ik bewonder de stalen zenuwen van de buschauffeurs die hun vehikel door door fietsers overheerste straten loodsen, waar de gemiddelde fietser, scooteraar, etc. gepolijste lak heeft aan alle andere weggebruikers en voorrang opeist. Houdt zich niet aan het feit dat je in Nederland geacht wordt links te houden, niet op stoepen te fietsen. Na afloop moet de fiets ook een beetje netjes en veilig neergezet (kunnen) worden. Daar is ook nog een schone taak voor de gemeente zelf. Er is nog een hoop te doen.

    En toch vind ik dat het OV beter kan en moet. Ga op koopavond met de bus vanuit de stad terug naar je Vinex-locatie of andere buitenwijk. Het wordt lastig. Bus 400 naar Zoetermeer rijdt om de 3 minuten, maar de andere busjes van Arriva en Veolia komen met vooroorlogse frequentie langstuffen. Niet goed!

    • Piet Pekelharing op

      “Houdt zich niet aan het feit dat je in Nederland geacht wordt links te houden”

      Euh, ik weet niet hoe lang u al in Nederland woont, maar aan deze kant van de Noordzee is het gebruikelijk aan de rechterkant van de weg te rijden.

  4. Ome Koos dacht eerst zeker te weten dat het ging over ‘Link Fietsen’, want in Leiden is het bijzonder gevaarlijk als je de fiets gebruikt in plaats van de benenwagen of het motorisch ongedierte. Daarna dacht Ome Koos dat het ging over ‘Links Fietsen’ in plaats van zoveel mogelijk rechts te houden, behalve bij het voorsorteren als je linksaf wil slaan. De volgende breingolf van Ome Koos was ‘Flink Bietsen’, wat Ome Koos deed als zijn sigaretten en zijn wekelijkse zakgeld op waren. Gaat het uiteindelijk over ‘Flink Fietsen’. Nou en?

  5. Dus ook meer oplaadpalen met zonnecellen voor gratis je electrische fiets opladen? Moet toch kunnen van de Wit’s 5,9 miljoen duurzame subsidie. Als compensatie en douceurtje voor het jarenlang alleen maar stimuleren van het motorische verkeer, bijbehorende asfalt en de onvermijdelijke klimaatverandering. Hopelijk knaagt het geweten van de politiek, hoewel? Was het in februari 1953 ook niet 15 C in de nacht voordat de zondvloed kwam?

  6. Kan uit de Wit’s duurzame subsidie van 5,9 miljoen dan ook de stad rijkelijk voorzien worden van oplaadpalen voor de electrische fiets. Immers na jarenlang stimuleren van het motorisch verkeer, asfaltstroken en de klimaatverandering is het tijd voor een weggevertje aan de duurzame leidenaren. Hopelijk knaagt het geweten van de politiek. Hoewel? In februari 1953 was het toch ’s nachts ook al 20 C juist voor de zondvloed.

  7. Kan uit de Wit’s duurzame subsidie van 5,9 miljoen dan ook de stad rijkelijk voorzien worden van oplaadpalen voor de electrische fiets. Immers na jarenlang stimuleren van het motorisch verkeer, asfaltstroken en de klimaatverandering is het tijd voor een weggevertje aan de duurzame leidenaren. Hopelijk knaagt het geweten van de politiek niet. Hoewel? In februari 1953 was het toch ’s nachts ook al 20 C juist voor de zondvloed.

  8. ron middelkoop op

    Leiden FIETSSTAD no. 1 van EUROPA, denk is aan al die toeristen die komen en dit willen ervaren tussen de historische gebouwen en REMBRANDT en grachten, net zoals venetie de gondolas gondels heeft. Grandioos gecombineerd met drijvende KERSTMARKT en IJSBAAN in december
    LEIDEN stad van de AMOUR AMOR LIEFDE LOVE LIEBE, waar ook vluchtelingen welkom zijn
    En als toetje de UNIVERSITEIT en talloze MUSEUMS
    met zomers het strand op fiets en busbereik katwijk noordwijk en voldoende hotelcapaciteit.
    Groeten ron

  9. Heel goed, meer ruimte voor fietsers en fietsen! Dus verkeerslichten voor fietsers vaker op groen (bijv lage rijndijk/herensingel, vanaf station bij Valkbrug als je linksaf de singel op wilt of langegracht/klokpoort), gevaarlijke situaties oplossen (Dirk Langegracht of als je vanaf station bij de Valkbrug linksaf de singel op wil fietsen bijvoorbeeld)

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.