D66 alleen voor verplaatsen busstation bij voldoende draagvlak

9

Voldoende draagvlak voor het verplaatsen van het busstation naar de andere zijde van treinstation Leiden Centraal is cruciaal voor D66 Leiden. “Zonder voldoende draagvlak kunnen we niet instemmen met de omklap,” zei fractievoorzitter Jeffrey van Haaster vrijdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partij.

Chris de Waard in gesprek met Jeffrey van Haaster over het verplaatsen van het busstation.

Wethouder Laudy laat de komende maanden onderzoeken of verplaatsing van het busstation聽goed en veilig kan. “Maar dat is voor ons niet voldoende,” zegt Van Haaster: “Dat het technisch haalbaar is, wil niet zeggen dat wij voor zijn. Draagvlak is echt een belangrijke voorwaarde voor onze fractie.”

 

Delen

9 reacties

  1. Nou, dan zijn we uitgepraat. Als ik zo de commentaren van de afgelopen weken lees, is dat draagvlak ver te zoeken.

  2. Het is een verstandig standpunt van D66. En het betekent inderdaad dat wij klaar zijn, want dat draagvlak is er niet:
    niet bij de Provincie
    niet bij LUMC
    niet bij ROVER
    niet bij Fietsersbond
    niet bij CDA
    niet bij inwoners Merenwijk en Stevenshof
    niet bij Arriva
    niet bij GroenLinks
    niet bij DaVinci college
    niet bij de oudercommissies van 11 scholen in het Houtkwartier
    niet bij de architecten van RAP
    en niet bij wijkvereniging Houtkwartier

      • maarten kersten op

        Klopt ! Was me ook al opgevallen… Maar ik was al van plan, aan te vullen: “…en ook niet bij alle 17 reaguurders in een pittige, goed doorwrochte, discussie van 51 ingezonden stukken op deze nieuwssite !”. Niemand was v贸贸r… Zelfs voorstander Tuinman was voorlopig ‘eigenlijk’ tegen, vanwege de 54 door de plannen bedreigde bomen… Die blijken nu gelukkig goed geworteld te zijn in het draagvlak zelf, de vermaledijde bouwgrond op het Terweepark…

        • Kersten is een demagoog van het slechtste soort. De Tuinman is voor verplaatsing van het busstation, maar niet naar de Terweelocatie. De oplossing zoals die jaren geleden is getroffen op het Stationsplein, is niet van deze tijd: een grote asfaltvlakte voor het station, met een ondoelmatig gebruik van de ruimte. Een lelijker entree naar de stad is amper denkbaar. Overal in Nederland worden stations onder handen genomen, waarbij oplossingen niet alleen ruimtebesparend zijn, maar ook comfortverhogend en tijdbesparend voor de reizigers (nog kortere looptijden van en naar de trein).
          De beste oplossing zou het onder de sporen (die op een talud van zand liggen) kunnen aanbrengen van een terminal zijn. Min of meer omgekeerd aan Den Haag CS: daar ligt het busstation boven de sporen en rijden diverse trams over de sporen. Uitleglocaties zijn niet meer van deze tijd.
          Laat de zijlijn-hobby ‘politicus’ Kersten eens aankomen met een goed onderbouwd alternatief voor de huidige locatie. Niemand is gelukkig met de situatie zoals deze nu is, de vele omwonenden op het Stationsplein nog het minst. Linksom, rechtsom: het busstation op het Stationsplein is niet meer van deze tijd. Doodzonde dat er indertijd tientallen miljoenen in de aanleg van deze ruimte opslurpende (dank u) asfaltsahara zijn gestoken. De ene na de andere ad hoc oplossing: penny wise is pound foolish. Wel een ‘vreetschuur’ onder de sporen cre毛ren, maar geen busstation: ook Pro Rail en NS hebben de verkeerde prioriteiten gelegd.
          Zelfgenoegzaam papegaaien dat er 17 tegenstanders van de verhuizing naar de Terweelocatie zijn (erg weinig!) zet weinig zoden aan de dijk. Onder de tegenstanders van de verhuizing, zitten waarschijnlijk ook voorstanders voor een andere situering van het busstation. De verhuizing naar het Terweepark afblazen, is fijn voor de 44 bomen aldaar, maar verder lost het niets op.
          Dus kom op, Kersten, laat uw briljante licht eens schijnen over deze problematiek en kom met een oplossing die de broodnodige ontwikkelingen in dit gebied mogelijk maken: de bouw van 1.700 nieuwe woningen op het Stationsplein (want de woningmarkt zit in Leiden op slot) en een prachtig bioscoop- en congrescomplex van landelijke allure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn voor zo’n groot denker, briljant strateeg en hoogstaande visionair als u bent?

          • maarten kersten op

            Dank, dank, dank, u vleit me… Overigens heeft u een aantal misvattingen door uw mistige redeneringen gestrooid en dingen door elkaar gegooid. Dat is nou precies wat een g贸茅de demagoog doet. Ik vat het maar als compliment op dat u mij een sl茅chte vindt.. .Zoals u veelvuldig in mijn reacties hebt kunnen lezen, ben ik niet per se tegen verplaatsing van die bussen (liefst dus ondergronds, desnoods meer naar de zuidzijde van het thans gebruikte plein), maar z茅ker niet naar de achterzijde: om een heleboel redenen: verkeerstechnische, omgevingstechnische, veiligheidstechnische, boombeschermingstechnische, buurt-welstandstechnische, reizigerstechnische enz.enz. Dat hoeft hier wegens herhaling niet nog eens te worden uitgewerkt. Voorts ben ik ook niet per se v贸贸r verplaatsing, want logistiek is een busstation op die plaats voor reizigers uit binnen- en buitenland heel handig. En zoals al eerder betoogd ook goed voor de Leidse middenstand, horeca en musea (bollen-toeristen gaan dan niet terug naar hun hotel in Amsterdam enz.). Bovendien zullen, in tegenstelling tot uw vooronderstelling, de huidige en toekomstige bewoners van de Noord-Zuid gepositioneerde flatgebouwen aan het Stationsplein verre van gecharmeerd zijn door hoogbouw recht voor hun neus. En nee, die megabios + Jumbo komen net als de huidige supermarkt om en op de hoek en niet in de plaats van de huidige busstations. Dat hoeft dus niet te bijten, al zijn de plannen niet geheel duidelijk en is Laudy daar ook niet expliciet in. Die niet open kaart levert de wethouder hier, begrijpelijk, heel wat boze en wantrouwige reacties op.. Tenslotte, Tuinman, uw relativering van mijn telling: inmiddels 20 verschillende personen die in 茅茅n discussie van ongeveer 58 stukjes in slechts enkele weken hier reageren op 茅茅n kwestie, dat is voor deze nieuwssite niet weinig maar juist ongebruikelijk veel..! Maar dat kunt ook niet weten, u loopt hier nog niet zo heel lang mee… Je moet zoiets over jaren zien.

  3. Goed nieuws dat ook bij D66 het inzicht begint door te dringen dat er een draagvlakprobleem is met een busstation op de Terwee locatie. Daarmee kan wellicht een raadgevend referendum over de dit plan worden voorkomen.

    • maarten kersten op

      Ja eens, er is geen draagvlak. Maar als Laudy daaraan n贸g twijfelt is er ook een raadplegende variant (initiatief gemeenteraad, online) ; dat is makkelijker en goedkoper voor de burger.

  4. Vooral niet zelf eerst een keuze maken, dat is pas echt d66. En referenda waren toch niets voor de burger, aldus d66 bij het Oekraine-referendum. Wat willen jullie nou?

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.