Kwart Leidse bomen op nominatie gekapt te worden

13

Met een totaal van zo’n 38.000 bomen in de openbare ruimte in Leiden, betekent de aanvraag voor een kapvergunning van 9.100 bomen door de provincie dat grofweg een kwart van alle Leidse bomen tegen de vlakte gaat voor de aanleg van de RijnlandRoute.

Naast de aanvraag van de provincie heeft ook de GasUnie bij de gemeente Leiden een aanvraag ingediend voor het omhakken van nog eens 153 bomen. Dat is nodig voor de verplaatsing van leidingen in de polder. Ook in verband met de aanleg van de nieuwe provinciale weg tussen de A4 en de A44.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Laudy en GroenLinks-raadslid

Mede namens de PvdA, de SP en de Partij voor de dieren vroeg GroenLinks-raadslid Jos Olsthoorn afgelopen raadsvergadering hoe de gemeente Leiden met de kapaanvragen om wil gaan. “Het kan niet zo zijn dat u zomaar, zonder nader onderzoek, een vergunning afgeeft voor de kap van al die bomen.”

Wethouder Laudy zegde toe de aanvragen zorgvuldig te zullen beoordelen, maar gaf ook direct aan dat de kans klein is dat er veel bomen gespaard zullen worden. “Ze moeten weg voor de aanleg van de RijnlandRoute. Tot de aanleg daarvan heeft uw raad al besloten en dit is een consequentie van dat besluit.”

Bij kap geldt een compensatieverplichting. Dat kan door de aanplant van nieuwe bomen of door het storten van een bedrag ter waarde van de gekapte bomen in het gemeentelijke bomenfonds. In dit geval worden de bomen in eerste instantie alleen financieel gecompenseerd. In de Oostvlietpolder zijn nauwelijks mogelijkheden voor herplant. De weg loopt langs een weidevogelgebied en daar passen geen bomen bij.

Wethouder Laudy beloofde wel een onderzoek naar herplant in andere delen van de stad, maar dat het daarbij gaat om de aanplant van duizenden bomen, lijkt weinig realistisch. Toch gaat Laudy zijn best doen: “Want u weet, elke gekapte boom is een gevallen vriend voor dit college,” zo klonk het eufemistisch.

 

Delen
Schemerstad 2017

13 reacties

  1. iedere gekapte boom is wat mij betreft doodzonde… we hebben ze hard nodig. Leiderdorp is ook al zo kaplustig en ik word er diep en diep verdrietig van. Herplant: ik merk het niet… een grote kaalslag (zie De Bloemerd, langs de A4 enz)

  2. Ik vind het een REGELRECHTE SCHANDE! Wat voor duurzaam beleid wordt er überhaupt nog gevoerd?
    Zelfs waar niet noodzakelijkerwijs gekapt moet worden, wordt ongestraft gekapt.
    Steeds meer beton, steeds minder groen. En met geld voor gekapte bomen wordt de luchtkwaliteit echt niet beter. “Nee, het is niet realistisch dat de duizenden bomen herplant gaan worden.” Tuurljik niet! Daar is door al dat volbouwen geen plek meer voor en ‘economisch’ leveren bomen zogenaamd ook niets op.
    Schande, schande, schande!

    Word er knap pissig van, maar dat had u waarschijnlijk al begrepen…

  3. Voor het verplaatsen van het huidige busstation naar de Terwee locatie moeten er ook 44 bomen worden geruimd. Die locatie blijft echter te klein, dus een reden te meer om daar van af te zien.

  4. Blijf toch van de bomen af!
    Herbeplanting betekent vaak dat heel andere (erg jonge) bomen worden teruggezet waar de vogels niets aan hebben omdat het andere boomsoorten zijn. Het herbeplanten is een juridisch zoethoudertje om lastige (groen minnende) burgers de mond te snoeren.
    Luister politiek bestuurders, groen is onmisbaar. Uit onderzoek is gebleken dat in groene wijken, met veel bomen, gras en andere vegetatie, minder premature en te lichte baby’s worden geboren, en dat baby’s uit groene wijken gemiddeld ook 500 g zwaarder wegen dan baby’s uit grijze wijken. Meer bomen; meer blije baby’s en minder hoge uitgaven aan neonatologie.Dat alleen zou het overwegen waard zijn om het behoud van zoveel bomen meer serieuze aandacht te schenken?

  5. Daar komen deze tegenstanders dan wel een beetje laat mee?
    ik krijg meer het gevoel dat deze gasten de infra werkzaamheden proberen te vertragen.
    deze mensen staan waarschijnlijk niet elke dag in de verkeersinfarct rondom Leiden. De gemeente heeft te lang besluiteloos toegekeken. Graag meer serieuze aandacht besteden aan de gewone burger, die graag zijn tijd liever in het Leidsche groen besteed dan in de file.

      • Ja, zo wou ik ook net reageren, maar ik zag dat jij dat al hebt gedaan. Ja, ik verwonder me wel. Alsof Leiden van bossen is omringd. Ik ben Leidenaar, maar woon in Hessen (Duitsland). Hessen is het land hier, dat het rijkste aan bossen is, maar als ze in mijn woonplaats Giessen bomen kappen,en dat deden ze hier nog niet lang geleden ook weer eens, gaat de bevolking toch wel op de barrikaden, omdat het in heel veel gevallen, zoals ook in dit geval niet nodig is.

  6. Met alle respect, maar eenieder die de afgelopen jaren rond besluitvorming over de Rijnlandroute de zaak ook maar een beetje heeft gevolgd, weet dat dit eraan zat te komen. Tegenstanders, waaronder onze vereniging, hebben met regelmaat bij de provincie en politici aan de bel getrokken over het feit dat de Rijnlandroute ten koste van alles (weidevogels, landschap en milieu) zal worden aangelegd. Dit terwijl in het verleden zowel maatschappelijke organisaties als organisaties uit het bedrijfsleven (klankbordgroepen) aan het behoud van landschap en milieu een hoge prioriteit toekenden. En met een beetje goede wil had het ook echt anders gekund. Maar ja, de provincie wil tot op de dag van vandaag niet luisteren en ook volgens de Raad van State is er niks aan het handje en is alles bestuursrechterlijk in orde….. Gaat u dus maar rustig slapen en vergeet vooral niet te stemmen in maart 2017…..

    • Een Leids burger op

      Natuurlijk zat dit er aan te komen, maar toch heeft met name Ferry deze keer wel een punt hoor VVO. Men kan natuurlijk niet blijven doorgaan met steeds maar weer bomen kappen.De Rijnlandroute(RLR) zal slechts “even” voor filevermindering zorgen als het autoverkeer maar blijft toenemen en is er over een aantal jaren weer een “nieuwe rijnlandroute” nodig waarvoor dan waarschijnlijk weer bomen gekapt zullen moeten worden enz., enz……

      Tot de aanleg van de RLR is al besloten dus deze bomen zijn inderdaad niet meer te redden. Maar tot die onzinnige verplaatsing van het busstation waarvoor zeer waarschijnlijk ook bomen gekapt zullen moeten worden is nog geen definitieve beslissing genomen.

      En wat dat stemmen betreft herinner ik de VVO er nog maar eens aan dat de ‘sLinksGroene rakkertjes niet altijd voor een groene OVP zijn geweest toen ze nog in het college(van B&W) zaten hoor…..

      • Geheel eens met de Leidse Burger. Maar dat er in de toekomst geen groen en bomen bij volgende projecten meer zullen sneuvelen, dat zal (denken wij) helaas niet het geval zijn. Onze ervaring de afgelopen 18 jaar is dat groen altijd het onderspit delft als er een hoger (economisch) belang zich aandient. En ook de flora en faunawet helpt op dat punt niet en wordt waar nodig door de Raad van State naar de prullenbak verwezen. Het is helaas niet anders, alle milieutoppen ten spijt…..

  7. Heel veel bomen hoeven helemaal niet gekapt te worden. Maar het is zo makkelijk om tijdens de werkzaamheden niet te hoeven letten op bomen. Op dezelfde plekken worden later een zielige boompjes teruggeplant. We leren het nooit.

  8. Wederom reageren tegenstanders van de houtkap te laat. Als het plan voor de aanleg van nieuwe aansluitingen (Rijnland route) nu niet eens goed bekeken is is dat diep triest. Al 35 jaar wordt het tegengehouden o a vanwege het verdwijnen van het groen en nu komt men er nu achter dat het om duizenden bomen gaat die gekapt moeten worden. Daar had allang een compensatie voor bedacht moeten worden. Herplant plicht is belangrijk om ons leef millieu te behouden. Wat doet Groen Links. Zo heten ze toch (Groen) hieraan? D66 ook een voorstander van een gezond millieu. Als ik als bewoner een oude boom weg wil hebben let iedereen erop dat dat goed gebeurt. En terecht. De gemeente Leiden heeft hierin een voorbeeld functie.
    Die bomen moeten ergens terug geplant. Op wat voor manier ook. Zoek en gij zult vinden.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.