Herontwikkeling Meelfabriek na 30 jaar gestart

9

De herontwikkeling van De Meelfabriek is begonnen. Sinds kort wordt er gewerkt aan de bouw van twee ondergrondse parkeergarages met in totaal 325 plaatsen. Zodra die werkzaamheden ver genoeg zijn, gaan ook de werkzaamheden bovengronds van start. De DUWO parkeergarage is bedoeld voor de bewoners van de nieuwe appartementen. De twee garage gaat drie lagen de grond in en is bedoeld voor de toekomstige bewoners van de Sinteltoren. Ook wordt een deel bestemd voor openbaar parkeren.

De twee gebouwen worden in een L-vorm langs de Waardgracht en het Looiersplein gebouwd. 

Het gaat daarbij om de bouw van twee appartementengebouwen die in opdracht van studentenhuisvester DUWO worden gebouwd. Volgend jaar zomer moeten de in totaal 57 appartementen klaar zijn en komen er naar schatting van DUWO-directeur Hans Pluim zo’n 110 studenten te wonen.

Langs de Oosterkerkstraat verrijst de 45 meter hoge Singeltoren met dertig appartementen en twee penthouses. Op twee na zijn ze allemaal al verkocht.

Ondertussen worden ook de kantoorgebouwen naast de ingang in oude luister hersteld. Die ruimtes worden verhuurd aan leuke creatieve bedrijven. De eerste naam die bekend is gemaakt is die van het Leidse reclamebureau Van Zessen Klaar dat ook het stadsmagazine LOS uitgeeft.

Ook de Meelfabriek zelf houdt daar de komende jaren nog kantoor. Van de Wiel: “We gaan nog vijf jaar bouwen voor zo’n 150 miljoen euro. Dan kan je wel een kantoortje gebruiken.”

De drie nieuwe gebouwen krijgen een onder architectuur aangelegde binnentuin. Daarvoor tekent landschapsarchitect Piet Oudolf die onder meer het beroemde park The High Line in New York ontwierp.

Van de bestaande gebouwen worden de uitstulpende trapportalen verwijderd. Door deze niet-monumentale delen te verwijderen ontstaan er mooie doorkijkjes vanaf het Meelfabriekplein zoals het binnenterrein inmiddels officieel is genoemd. Door de herontwikkeling wordt het terrein openbaar en dus zijn er straatnamen nodig. Voor een van de straatjes tussen de gebouwen heeft de gemeente ook al de naam officieel bepaald. Dat wordt de Maalderijstraat.

Op dit moment is het oude meelpakhuis langs de Zijlsingel (7) nog verbonden met het centrale silogebouw (9). Dat gaat veranderen. Het silogebouw wordt een hotel, terwijl in het onder andere meelpakhuis lofts en penthouses worden gerealiseerd. In de hoek waar de gebouwen nu aan elkaar zijn gebouwd, wordt een deel afgebroken. Er ontstaan zo twee losse gebouwen met daartussen een mooi uitzicht naar het water van de Zijlsingel. Om te voorkomen dat er op het binnenplein daardoor een ‘tochtgat’ ontstaat, denkt Van der Wiel aan het plaatsen van enkele grotere kunstwerken op het plein. Mooi en functioneel.

Het karakteristieke achthoekige torentje bovenop het silo-gebouw wordt verwijderd. De binnenzijde is nu geen bruikbare ruimte. Het torentje is de top van een trapportaal. Eigenaar Ab van der Wiel wil het wel behouden. Voorzichtig verwijderen en het een nieuwe functie geven in het Singelpark lijkt hem wel wat.

Op de plek van het torentje komt een nieuwe ruimte die dienst kan doen als trouwlocatie, skybar of sociëteit.

Chris de Waard in gesprek met Meelfabriek-eigenaar Ab van der Wiel en met vestigingsdirecteur Hans Pluim van studentenhuisvester DUWO over de bouw die nu echt is gestart.

Delen

9 reacties

  1. maarten kersten op

    Bovendien zijn de bewoners nog volop bezig met de regionale commissie voor de bezwaarschriften (de nieuwe vergunning: o.a. de 49,5 meter hoge toren, geen 45) en het Europees Hof (de vergunning voor het verhoogde DUWO-blok)

      • maarten kersten op

        Diverse zaken die niet stroken met het bestemmingsplan, o.a. plaats, omvang en vooral hoogte van de Singeltoren. Niet 45 maar 49,5 meter. Die wordt dus 10% hoger dan het bestemmingsplan toestaat en geeft dus nog meer slagschaduw op de huizen aan de Waardgracht. Ze hebben trouwens vandaag een paar prachtige bomen, tussen de geplande toren en het kantoorgebouw gekapt en verhakseld, dus niet herplaatst helaas…

        • Eric van 't Groenewout op

          De gemeente heeft de juridische mogelijkheid om qua hoogte af te wijken van wat er in een bestemmingsplan is vastgelegd. 10% is gebruikelijk en juridisch toegestaan. 49,5 Meter past binnen die bandbreedte (45 + 4,5 = 49,5). Omgevingsvergunningen mogen afwijken van bestemmingsplannen, ook omdat bestemmingsplannen vaak zijn verouderd. Als de hoogte van 49,5 meter past binnen een beleidsplan mbt hoogbouw, is er geen vuiltje aan de lucht voor de gemeente. Die hoogte is ook in balans met de al aanwezige hoogbouw op die locatie en wat er elders aan hoogbouw in Leiden is en wordt gerealiseerd.
          Over de slagschaduw: er bestaan eenvoudige rekenmodellen en als ik die loslaat, is het onmogelijk (herhaal: onmogelijk) dat er in de zomermaanden midden april tot oktober ook maar een centimeter slagschaduw van de toren op de huizen aan de Waardgracht valt.
          Gelet op de ligging van de nieuwe toren, gaat de slagschaduw het grootste deel van de dag richting het noordelijk van de Meelfabriek gelegen Looiersplein (op te grote afstand om in de schaduw te komen liggen) en kan helemaal niet op de Waardgracht vallen.
          Na 11.00 uur zomertijd, verschuift de zon ietwat en is het alleen al qua zonnestand onmogelijk dat de huizen op de Waardgracht – die dan ‘tussen’ zon en Meelfabriek zijn gesitueerd – ook maar iets van slagschaduw ondervinden, tenzij de heer Kersten meent dat de zon in het westen opkomt en in het oosten ondergaat. Maar ook dan is gelet op de ligging, elke vorm van slagschaduw van de nieuwe toren op de huizen langs de Waardgracht onmogelijk.
          Als dit de voornaamste bezwaren zijn, geef ik de klagers geen enkele kans van slagen. Een rechter maakt er meteen gehakt van.
          Maar waarom komt de heer Kersten met onzin-argumenten als slagschaduw aan? Dat is kinderlijk eenvoudig te weerleggen. En met 49,5 meter komt de nieuwe toren niet eens in de top 15 van hoogste gebouwen in Leiden. Level is van een vergelijkbare hoogte en iedereen die weleens op perron 8 op een trein heeft gewacht, weet dat dit gebouw geen slagschaduw op het perron werpt. De afstand Level – perron 8 is kleiner dan de afstand nieuwe toren – Waardgracht.
          Conclusie: de heer Kersten debiteert onzinargumenten.

  2. Drie nieuwe gebouwen, waaronder een 45 meter hoge toren, is toch geen “herontwikkeling”, maar een geheel nieuwe ontwikkeling?

  3. Ron Kerkvliet op

    Leuke creatieve bedrijven !!! Graag een objectieve definitie van “leuk” ….

    • Eric van 't Groenewout op

      Sst, zeg dat nou niet, nu gaat Maarten Kersten weer naar het Europees Hof omdat de ontwikkeling van de Meelfabriek ook een slagschaduw werpt op de Leidse vogelstand!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volg met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.