Provincie tikt tien miljoen af voor HOV-route door centrum

10

De gemeente Leiden heeft een overeenkomst gesloten met de provincie Zuid-Holland over de financiering van de Centrumroute. Daarin leggen de gemeente en de provincie de afspraken vast over de aanleg, het gebruik, beheer en onderhoud van haltes en het traject zelf. De provincie levert in totaal een bijdrage van tien miljoen euro aan de herinrichting van de Centrumroute tussen de treinstations Leiden Lammenschans en Leiden Centraal.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Dirkse over de afspraken met de provincie over de Centrumroute.

De centrumroute is de herinrichting van het traject dat via de Lammenschansweg en de Jan van Houtbrug over de Geregracht naar de Hooigracht en de Langegracht loopt. Vervolgens gaat de eg via de Molenwerf over het Schuttersveld naar Leiden Centraal. Deze zogenaamde HOV-corridor moet zorgen voor een vlotte doorstroming van de R-Net bussen die er gaan rijden.

 

Delen

10 reacties

  1. De Centrumroute is de grootst mogelijke waanzin. Nadat gelukkig de onmogelijke plannen voor de “Rijn Gouwe Lijn’ nog net op tijd gestopt konden worden krijgen wij nu iets dat nauwelijks beter is. De bussen horen via de Breestraat te rijden, dicht bij het winkelgebied, universiteit en andere relevante bestemmingen. De Hooigracht is ongeschikt. Wat doet men dus maar? Alle parkeerplaatsen aan de Hooigracht dan maar opheffen, alle bomen kappen en er dan bussen laten rijden. Waanzin! De bomen sieren de stad en straat en hoort men te respecteren. Komt er hier nog protest tegen? Dat lijkt mij heel hard nodig.

    • Ton van Raan op

      Tja dat krijg je als je tegen een tram door de Breestraat bent. Was de RGL doorgegaan, dan was het intussen onderdeel van Randstadrail geworden en zou de vervoersinfrastructuur voor de regio Leiden er heel wat beter voorstaan. De stad had met een tram ook meer stedelijke allure gekregen.

      • René Dentener op

        Heeft Leiden dan nu geen allure? Wat bedoelt u eigenlijk met ‘stedelijke allure’? Misschien kunt u dat eens definiëren, ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

  2. Als de RGL via bestaand spoor naar Leiden centraal was aangelegd, dan was het verzet ertegen niet zo massaal geweest. Nu heeft 70% tegen de aanleg van een tram door de Breestraat gestemd. Ook vandaag is dat nog een zeer verstandige beslissing. Er zal in de toekomst wellicht nog lightrail uit Leidschendam naar Leiden worden aangelegd. Dat die dan via bestaand spoor door Leiden zal lopen, is een uitgemaakte zaak, ook wanneer we daarmee “stedelijke allure” mislopen. Ik ben ook benieuwd wat daaronder wordt verstaan.
    Dat de infrastructuur van de spoorrails tussen Leiden Lammenschans en Leiden Centraal moet worden verdubbeld en ongelijkvloers moet worden aangelegd, hoeft waarschijnlijk geen betoog. De huidige gelijkvloerse spoorwegovergangen zijn nu al een groot veiligheidsrisico.

  3. Ik ben het zeker eens met het idee ‘RGL via bestaand spoor’. Dat was aanzienlijk sneller, goedkoper en beter geweest. De provincie Zuid-Holland, en dan een zekere Van As voorop, heeft totaal niet willen luisteren.Nu de ‘Centrumroute’ De grootste waanzin! Laat de fraaie bomen aan de Hooigracht en Langegracht staan. De route blijft smal en druk, daar kun je echt niets aan veranderen. Het is de oude Leidse binnenstad tenslotte.

  4. Sommige (emeritus) hoogleraren van de Universiteit Leiden hebben nog steeds moeite met democratische besluitvorming, of draagvlak. Bij pedagogiek lijkt dat probleem ook te spelen.

  5. Bussen zijn al beter dan een tram, gelukkig. Nu nog en beetje meer de hoogte in durven, voor de allure, maar vooral ook om de stad te kunnen laten groeien. Die bussen verdwijnen wel weer, want mobiliteit is langzaam op zijn retour.

Geef een reactie

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.