VVD Leiden pleit voor mooi Garenmarktplein in plaats van parkeren

29

De Garenmarkt mag van de VVD Leiden een plein worden zonder geparkeerde auto’s. Dat zei fractievoorzitter Frederik Zevenbergen vanmiddag bij de algemene beschouwingen in de Leidse gemeenteraad. “Laten we er iets leuks mee doen en iets moois achterlaten voor de stad.”

Chris de Waard in gesprek met VVD-fractievoorzitter Frederik Zevenbergen over het opheffen van parkeren op het plein van de Garenmarkt als de ondergrondse garage daar klaar is.

Verschillende partijen, Groenlinks en de Partij voor de Dieren voorop, reageren blij verrast op de opening die de VVD hier voor het eerst biedt om een flinke hoeveelheid parkeerplaatsen op te heffen.

Chris de Waard in gesprek met GroenLinks-fractievoorzitter Walter van Peijpe over het anders inrichten van de Garenmarkt als de auto’s daar onder de grond zijn verdwenen.

Zevenbergen wil een goede exploitatie van de ondergrondse garages waarborgen en daarbij hoort ook het opheffen van bovengrondse plekken. Zijn partij wil echter niet dat losse parkeerplekken in woonstraten verdwijnen. “Laten we nou geen losse bewonersplekken wegbestemmen. Niet elke plek is heilig. Er is heus wel wat te winnen met het herschikken van parkeerplekken. Maar dan wel grotere aantallen zoals op de Garenmarkt. Bewoners moeten er niet de dupe van worden.”

Delen

29 reacties

    • Cindi van Es

      Jawel, daar moeten ‘we’ het wel over hebben, want de binnenstadbewoners, die fiks betalen voor parkeervergunning, mogen niet in de garage parkeren. Mag wel, maar moeten dan ook daarvoor betalen, terwijl ze al een vergunning hebben. Dat geldt btw ook voor de Lammermarktgarage. Er worden honderden parkeerplekken weggehaald voor die garages en er komen 0 plekken terug voor de bewoners, sterker nog, er worden steeds meer parkeerplekken weggehaald.

      • Heel vreemd dat er geen bewonersparkeerplaatsen in de 2 garages komen. Er wordt gesproken over herschikken van bovengrondse parkeerplaatsen. Maar herschikken is niet voor parkeerplaatsen die worden weggehaald , een zelfde aantal teruggeven aan bewoners met vergunningen. Kom op gemeenteraad “be fair”

  1. Wat een geweldige inkopper. Ik mag toch hopen dat die peperdure ondergrondse garage er niet komt om er alsnog auto’s bovenop te proppen. Een pleitverhaal van niks dus.

  2. Sonja Prins-Gerichhausen

    Het is nog steeds van de zotte dat bewoners niet gratis kunnen parkeren met een parkeervergunning. Straks gaat de lange Mare ook op de schop. Weer veel parkeerplekken weg voor de bewoners. Moet nu al een hele tijd rondrijden om me auto kwijt te kunnen en daar moet je als bewoner toch flink voor betalen. Misschien een optie om bijvoorbeeld de oude vest en omstreken alleen voor parkeervergunninghouders in te stellen en zo de bezoekers van de winkels te dwingen om in de parkeergarage op lammermarkt te gaan staan.

    • Volledig met je eens Sonja. Op de Oude Vest zijn er een paar jaar geleden ook stiekum plekjes weg gehaald door met parkeerlijnen te gaan werken. Op plekken waar nu twee auto’s staan, konden 3 bewoners met kleinere autootjes goed inschikken zodat je ook nog kon uitstappen. Als ik ’s nachts thuis kom, moet ik altijd heel hard zoeken naar een plekje en rij daar minstens 15 minuten rond. Soms blijf ik even op een brug wachten zodat ik kan spotten of er nog autolampen aangaan en dan zo snel mogelijk daarheen rijden want er zijn meerdere kapers op de kust 😀
      Het blijft een rare stoelendans voor 45 euries per kwartaal.

      • Ja Hugo helemaal gelijk, maar ik heb een beter idee,wat denk jij van paard en wagen. en allemaal weer met hout kacheltje lekker ouderwets.

  3. Gerda de Vink

    Is hier een ramp nu de garenmarkt tot 2020 weg is . Alleen nog maar vergunninghouders die hun auto kwijt kunnen , of parkeren in de Hoogvliet garage die om 21 uur dicht gaat , voor bezoekers van de bewoners van de garenmarkt is geen bezoekers tarief meer , en dan zeggen men kan een bezoekers pas halen ,voor welke betaalde plaatsen, ons bezoek moet de volle pond betalen , gevolgen bezoek de deur voorbij gaat ,en bel je de gemeente tig x zijn ze niet bereikbaar op kantoor tijden laat staan ze reageren op het aangeboden terug bel verzoek , voor de Lammermarkt 6 ton uit willen geven om de garage te promoten , de gewone kosten zijn nog niet eens gedekt , fiasco wordt de garenmarkt ook . Bloed prijzen om te parkeren , en bewoners worden door een parkeer probleem het centrum uit gejaagd , en de boel maar opknappen door een gemeente die zwaar in de minnen zit 😁😁😁

  4. Ik word inderdaad erg chagrijnig van de acties die er nu plaatsvinden, waardoor ik wel mag betalen voor een parkeervergunning, maar geen plekgarantie krijg. Wegopbreking lepeltje lepeltje, leiden culinair, Zonneveld straat herbestrating, Garenmarkt foetsie tot 2019, Rapenburg ope gebroken, Haarlemmerstraat voor de zoveelste keer opnieuw bestraat. Oh ja, daar mag niemand parkeren. Maar als er 1 persoon baat bij heeft: de stratenmaker heeft in Leiden baangarantie. Je auto kwijtraken wordt steeds lastiger.

  5. Ik ga lekker niet parkeren in leiden ten eerste je kan niet eens vatsoenlijk rijden in leiden laat staan parkeren ik ga lekker naar de gemeente s eromheen dat is gratis parkeren moeten jullie ook is doen en de gemeente laten voelen dat de stad leegloopt dan maken ze het parkeren misschien goedkoper het is maar een idee

  6. Zal wel naïef zijn, maar dat was toch ook de bedoeling: auto’s onder de grond, boven de grond autovrij met leuke aankleding? Al blijf ik 2 garages zwaar overdreven vinden, geloof niet dat het ooit rendabel zal worden/zijn. Hopelijk hoef ik dan als criticaster van het eerste uur en als niet-autobezitter niet mee te betalen aan een financieel echec.

    • Jacqueline op

      Nee hoor, dat meebetalen doen de mensen die niet in Leiden wonen maar wel werken. Ineens moet er op de bedrijventerreinen ook betaald worden om te parkeren, vanwege mogelijk uitwaaiereffect.
      En als je als bedrijf plek hebt op je eigen terrein dan krijg je niet eens parkeervergunningen (ook al gebruik je die ruimte ergens anders voor).

  7. Het hele parkeerconcept voor Leiden deugt niet. Leiden had veel beter rondom het centrum transferia kunnen aanleggen voor bezoekers, die na parkeren met frequent rijdende busjes naar het centrum gebracht hadden kunnen worden. Veel steden in de Randstad hebben dat parc & ride systeem met veel succes ingevoerd. Bovendien waren er dan in het Leidse centrum genoeg parkeerplaatsen overgebleven voor de bewoners. Na betalen we 80 miljoen Euro voor twee ondergrondse parkeergarages op een stadsbegroting van 500 miljoen Euro per jaar.

    • Eric van 't Groenewout op

      Welke steden zijn dat Emile? Hebben die steden geen parkeergarages? Leiden is zo ongeveer de enige stad in Nederland (tot twee weken geleden) zonder ook maar een enkele ondergrondse parkeergarage (behoudens de kleinschalige garages onder het WSD en bij ROC Lammenschans, maar die laatste ligt buiten het centrum).
      De realiteit is dat het Transferium bij de A44 amper wordt gebruikt. De noodparking bij de Morspoort (die tegen de verwachting in goed loopt) gaat over een paar jaar dicht. Die capaciteit moet worden opgevangen.
      Leiden heeft in het centrum amper een grootschalige kantoor-infrastructuur. Het succes van P&R zie je vooral daar waar er veel kantoren in het centrum zitten. Het kooppubliek zoekt parkeergelegenheid dichterbij en daarin voorzien de nieuwe parkeergarages.
      Met een kleine aanpassing – zoals ook al bij de Lammermarktgarage middels een proefproject plaatsvindt – kunnen de garages ook voor bewoners toegankelijk worden gemaakt.
      Hoe meer blik uit de straten verdwijnt, hoe meer leefruimte voor de bewoners en de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als wandelaars gaat er op vooruit.

  8. De steden die P&R transferia hebben aangelegd zijn Amsterdam, Den Haag, Delft en Utrecht. Buiten de Randstad heeft Deventer transferia aangelegd. Rond de NS stations zijn 50.000 parkeerplaatsen gemaakt voor de overstappende reiziger.
    Dat Leiden geen grootschalige kantoren heeft is juist. Dat heeft een negatief effect op de exploitatie kosten van grote parkeergarages. Die nieuwe staat nu dan ook grotendeels leeg. Het enige transferium bij Leiden langs de A44 wordt intensief gebruikt. Daar stopt iedere 4 minuten een bus richting Leiden Centraal.

  9. Ik vergeet nog een stad binnen de Randstad die transferia heeft aangelegd: Rotterdam. Bij de Capelsebrug, langs de Kralingse Zoom, de Slinge en de Noorderhelling zijn ook P&R locaties gerealiseerd.

    • Eric van 't Groenewout op

      Zowel Amsterdam, Utrecht en Den Haag (situatie in Delft ken ik niet, maar op Google tel ik drie centraal gelegen parkeergarages) hebben vele ondergrondse parkeergarages in het centrum. Ook in Deventer kun je middenin het centrum (bovengronds) parkeren, naast de drie centraal gelegen parkeergarages.
      Wat betreft Rotterdam: bij vrijwel alle grootschalige nieuwbouwprojecten worden ook grote parkeergarages aangelegd.
      Het idee dat je in Leiden met (uitsluitend) transferia het parkeerprobleem kunt oplossen, lijkt mij niet juist. De parkeergarages in de grote steden (bijv. Amsterdam Waterlooplein) staan regelmatig zo vol, dat je moet aansluiten in de rij. Dat zie ik tot mijn genoegen als ik er uit de metro omhoog kom lopen.
      Het transferium bij A44 gaat toch binnen een paar jaar verdwijnen vanwege de lage bezettingsgraad en wordt daarna gecentreerd in Teylingen of heb ik het mis?
      Zowel Lammermarkt als met name Garenmarkt zijn logisch gesitueerde parkeergarages. Ik denk dat we die heel hard nodig hebben. Ik hoop wel dat de gemeente niet in de valkuil van popi-jopi gedrag valt door met 2 & 3 oktober parkeren gratis te maken.

      • René Dentener op

        In dit geval eens met Eric. Emile, al die busjes die van zo’n P+R-terrein komen leveren de nodige verkeersbewegingen op van en naar een binnenstad. Dat lijkt me ook niet zo ideaal.
        En “het transferium bij A44 gaat toch binnen een paar jaar verdwijnen” etc. Dat denk ik niet. Het maakt namelijk deel uit van één van de zes HOV buscorridors zoals opgenomen in de ‘definitieve scopebeschrijving HOV-net Zuid-Holland Noord’ uit 2012.(de lijn Noordwijk-Katwijk- PZH zet juist sterk in op het uitbreiden van het HOV-net in de regio. Zie ook een ander nieuwsbericht op Sleutelstad met de titel ‘Provincie tikt tien miljoen af voor HOV-route door centrum’. Dat transferium is trouwens een prima locatie voor een remise waar straks als het busnet geëlektrificeerd wordt (elektrische bussen) kunnen worden opgeladen. In het stationsgebied is daar immers geen plek voor; het zal daar tot filevorming in de opstelling gaan leiden omdat er bussen nodig zijn vanwege de capaciteit van de accu’s.

        Tsja, die bezettingsgraad van de parkeergarage aan de Lammermarkt. Ik heb eerder opmerkingen op Sleutelstad geplaatst dat je de exploitatie beter aan een marktpartij kan overlaten zoals Q-Park, omdat je daar als gemeente simpelweg zelf te weinig expertise voor in huis hebt of de schaalgrootte te klein is.(Q-Park heeft een reclamebudget voor -tig garages etc.) Ik lijk daar nu gelijk in te krijgen.

        • Eric van 't Groenewout op

          De Morspoortgarage liep aanvankelijk ook voor geen meter. Inmiddels is die garage volop draaiende (doet het beter dan in de prognoses voorspeld). Zodra die is ontmanteld, krijg je a) meer aanloop naar de Lammermarktgarage en b) tegen die tijd heeft de Lammermarktgarage waarschijnlijk ook meer bekendheid gekregen, is c) de directe omgeving opgeknapt en is d) de Lakenhal weer open (trekt bezoekers die je nu mist). De Lammermarkt ziet er momenteel bovendien nogal ontoegankelijk uit. Opgebroken wegen, hekwerken, stapels weggebroken asfalt (afgelopen weekeinde) en de garage staat onvoldoende aangegeven in het straatbeeld.
          Gelet op de voorspelde groei van a) aantal inwoners in de regio en b) de toenemende mobiliteit en c) de economische voorspoed gekoppeld aan d) de herinrichting van het centrum, zou de capaciteit van deze garages rond 2020 alweer … te klein kunnen zijn. Het is sowieso goed dat Leiden eindelijk – als laatste van de top 25 steden in Nederland – ondergrondse parkeergarages krijgt. Het kleinere Ede en Dordrecht hebben bijvoorbeeld ieder drie parkeergarages in het centrum. Leiden liep 15 jaar achter op het vlak van hoogwaardige parkeerinfrastructuur.
          Daarnaast worden die parkeergarages mooi ‘ingepakt’. Vergelijk dat eens met de monstrueuze betonnen kolossen in Zoetermeer (ontworpen door Albert Speer?).
          Er zijn een handvol beroepsjammeraars die zodra er iets in Leiden wordt neergezet dat iets hoger is dan het Maaiveld meteen ach en wee roepen en het over megalomanie hebben. Dat is een beetje de proporties uit het oog verliezen, want het valt mij op hoe kleinschalig de bouwprojecten in Leiden nog altijd zijn.
          Ik vind dat Emile een niet-correct beeld schetst als hij blijft volhouden dat andere steden het met transferia zoveel beter doen. Neem Den Haag: binnen een cirkel van nog geen 300 meter zijn er daar in het hartje van het centrum drie hele grote en één kleinere parkeergarage. Maak je die cirkel iets groter, dan kom ik op 21 (!) parkeergarages in en net buiten het centrum (Malieveld meegerekend).
          Voor geslaagde transferia-concepten, ben je ook afhankelijk van goede OV-verbindingen. Rond Leiden zie ik die niet zo 1 2 3.
          Misschien is Leiden domweg te klein om naast het transferium aan de A44 en het stadparkeerplan Haagweg, meer van dergelijke plekken in te richten en zijn die twee helemaal niet zo grote ondergrondse parkeergarages qua maatvoering goed passende bij Leiden anno 2017.
          Maar nogmaals; ik vrees dat beide garages al na 2020 op piekmomenten de vraag niet meer aan kunnen.

  10. Rene, het aantal verkeersbewegingen in het centrum met of zonder P&R transferia zal inderdaad niet veel verschillen. Dat geldt echter wel voor het ruimtebeslag voor parkeer plaatsen. Zo’n busje heeft geen parkeerplaats in het centrum nodig. Zo lang de VVD in het college zit, zal de winkelende toerist geen meter te ver hoeven lopen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.