Morgen laatste rit voor Trix-treintjes na bezwaar door Arriva

8

De elektrische treintjes die sinds augustus vorig jaar tussen Museum Naturalis en de Leidse binnenstad rijden, maken morgen hun laatste ritjes door de stad. De gemeentelijke ontheffing loopt op 17 augustus af en de gemeente wil die vooralsnog niet verlengen. Tot grote teleurstelling van de initiatiefnemers, de Stichting Stadsparkeerplan Leiden, de Rabobank en het centrummanagement Leiden. Ze staken elk tienduizenden euro’s in de elektrische treintjes in de veronderstelling dat ze tenminste drie jaar zouden kunnen blijven rijden.

Grootste donateur is Stadsparkeerplan. Die nam niet alleen een deel van de aanschafkosten voor haar rekening, maar zorgde ook voor oplaadpunten en opslag van de treintjes. Bovendien heeft de organisatie vier gediplomeerde buschauffeurs in dienst die op de treintjes rijden. Hun contract wordt nu niet verlengd.

Een projectgroep met veel partners zette vorig jaar de schouders onder het project met de elektrische treintjes die bezoekers aan Trix de T.rex moesten verleiden om ook een bezoek te brengen aan het centrum van de stad. Dat is goed gelukt. De bezoekers die de tentoonstelling T.rex in Town in de eerste zes maanden beozhten, gaven per persoon 6,10 euro extra uit in Leiden, afgezet tegen de periode dat de treintjes er nog niet waren. Dat leverde de stad 1,2 miljoen euro extra op. Geld dat vooral werd uitgegeven aan parkeren, horeca en retail.

Grote boosdoener lijkt Arriva. Het bedrijf heeft in deze regio de concessie voor het openbaar vervoer en ziet de treintjes als oneerlijke concurrentie. Zolang de Trixtreintjes zoals de elektrische voertuigjes al snel liefkozend genoemd werden op wegen rijden waar ook de OV-bussen van Arriva rijden, is er in de ogen van de vervoerder strijdigheid met de concessie. Ook gebruikt Arriva het feit dat de voertuigjes niet RDW-gekeurd zijn als reden om bezwaar te maken tegen het gebruik ervan.

Directeur Chris Verplancke van Stadsparkeerplan kan zijn teleurstelling maar moeilijk onderdrukken: “De komst van T. rex Trix was de start voor een definitief hop-on treintje voor binnenstadbezoekers. We gingen er van uit dat iedereen zo enthousiast was dat de nieuwe route tussen de binnenstad en de musea kon worden verlengd. Helaas is Arriva een andere mening toegedaan.”

Hoewel T. rex in verband met de verbouwing van Naturalis voorlopig niet in Leiden te zien is, kunnen de treintjes volgens de projectgroep prima dienst blijven doen als ludiek vervoer voor dagjesmensen, gezinnetjes met kleine kinderen maar ook voor bejaarden en mensen die slecht ter been zijn. Verplancke: “Voor hen was het ook een uitkomst. Ze kunnen niet met een gids meelopen, en konden zo toch het historische centrum van Leiden bekijken.”

Projectleider Mels Hartman van het Projectteam T. rex in Town ziet nu nog maar twee opties. In een brief aan de partners schrijft hij dat Arriva onderzoekt of het bedrijf nu zelf gaat zorgen voor toeristisch eindvervoer in Leiden, Omdat de treintjes vanaf 17 augustus niet meer mogen rijden, is verkoop van de drie elektrische treintjes nu een reële optie. De opbrengst zou dan ofwel terugvloeien naar de drie partijen die in de treintjes hebben geïnvesteerd, ofwel gebruikt kunnen worden voor continuering onder de vlag van Arriva.

Een laatste optie komt van Stadparkeerplan-directeur Verplancke die nu ook al met busjes tussen het parkeerterrein aan de Haagweg en het centrum pendelt. Hij heeft wethouder Strijk gevraagd om de Trixtreintjes een ontheffing te geven om dienst te doen als extra Cityshuttle. “Als er nu een busje en een treintje naast elkaar staan, springt iedereen in het treintje,” verklaart Verplancke die stap. Iedereen vindt het fantastisch om erin te zitten.

Delen

8 reacties

  1. Zijn de bussen van Arriva dan niet vervuilend voor het stadsbeeld? Ik begrijp de argumenten voor concurrentie, maar niet dat Arriva zich als monopolist gedraagt zonder een klant-vriendelijk alternatief aan te dragen.

  2. Wat een zielig en triest besluit zeg. Zo’n groot bedrijf en dan concurrentie zien in een treintje wat door ondernemers in leiden is opgezet. Hoe bedoel je de gemeente leiden helpt ons???! Laat dit treintje lekker rijden voor minimaal 3 kaar en zeik niet zo Arriva!!! Heel triest besluit dit!!! Heb het al niet op bussen maar nu al helemaal niet meer!! Kansloze actie dit!!!!!

  3. Van de vijf grootste steden in de Randstad is Leiden de enige zonder eigen stedelijk OV-bedrijf. En dus zitten we met de provinciale aanbesteding en concessie van ons OV. Zo kan het gebeuren dat een snelbus die nauwelijks in de stad stopt voor ‘hoogwaardig’ doorgaat. Terwijl het pas echt een hoge waarde voor de stedelijke economie zou geven als passagiers uit de randgemeenten en bezoekers van buiten (incl. Naturalis) soepel van en naar een aantal opstapplekken in het centrum kunnen voor een winkel- en horecatripje. Ook de discussie rond het stationsgebied zou een betere basis hebben als je het Leidse OV zou ontwerpen met de stad als hart van een spinnenweb, ipv onderdeeltje dat het nu is op de agenda van partijen met een breder belang.

  4. Fred beerenfenger op

    Arriva ……… wat een kleinzielige triestheid! Zo´n uniek project torpederen. En, net zo triest, onze stadsbestuurders gaan er in mee. Lijkt me stug dat Arriva kan aantonen hoe groot die verliespost dan wel is. Hadden we ooit eens net zo iets niet met een rederij, die zoveel omzetverlies zag aankomen bij het plaatsen van vlonders in/op de Nieuwe Rijn?

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.