File na ongeluk in Limes-aquaduct loopt op tot elf kilometer

5

Een ongeluk dat eerder vanmiddag gebeurde in het Limesaquaduct op de A4 richting Den Haag heeft tot grote problemen op de weg geleid. Er ontstond een file vanaf knooppunt Burgerveen die aangroeide tot elf kilometer. Dat betekende bijna een uur vertraging.

In de tunnel van het aquaduct schaarde een auto met daarachter een bouwkeet. De keet kwam op z’n kant op de rijbaan terecht. In de bouwkeet zaten gasflessen. Die zijn door de brandweer veilig gesteld. Door het ongeval was eerst één rijstrook geruime tijd afgesloten voor het verkeer, later twee en vervolgens werd de hele rijbaan afgesloten tussen Hoogmade en Limesaquaduct.

Tegen 16.00 uur werden de rijstroken van de A4 zijn weer opengesteld. Het duurder nog enige tijd voordat de files opgelost waren.

Delen

5 reacties

  1. Kijk naar de ontwikkeling van de A4 bij Leiden vanaf 2014 tot nu dan blijkt het volgende.
    In de periode dat de A4 drie tijdelijke smallere rijstroken had waar niet harder dan 80 km/uur gereden kon worden waren er veel minder ongelukken en nauwelijks files. Sinds de A4 weer twee rijstroken heeft waar variabel tussen 120 en 130 km/uur gereden mag worden is de filedruk en het aantal ongelukken fors toegenomen. Enerzijds doordat er meer verkeer is door de toenemende economie, anderszijds door de hogere snelheden en aldus verkorte reactietijd. En de complexe factoren als in- en uitvoegers, de tunnelbak met licht/donker effecten. Verkeerskundigen hebben hier nog al wat hoofdbrekens over. Een andere factor is het roekeloze gedrag van automobilisten die teveel aan de bumper hangen of aan een mobiel hangen. En vooral hard van A naar B willen in de doorgedraaide rat race economie.
    In grote lijnen komt “130 km/uur wordt de norm” uit de koker van het VVD pinnochio duo Schultz – Aptroot die valselijk een mislukt Deense experiment door de Kamer heen drukten. Gevolg is meer ongelukken bij hogere snelheden en meer stagnatie. Onder Rutte III zal nog meer snelweg richting 130 km/uur gaan. Komt natuurlijk uit de VVD asfaltkoker en Cora zal dit niet in de weg staan. De vraag is of dat zo verstandig is. Het project “Het Nieuwe Rijden” had als doel om max. 110 km/uur in te voeren om rustig en zuinig rijgedrag, minder vervuiling en minder ongelukken te stimuleren. Het voordeel is dat er betere doorstroming is, minder oponthoud en dus minder economische schade.
    De vraag is of een extra rijstrook op dit stuk van de A4, kosten 50 miljoen euro, soelaas zal bieden. Wanneer dit substantiële bedrag aan belastinggeld in asfalt omgezet is zal het antwoord snel komen. En kunnen we zien wie gelijk had. We kunnen nog een keer afspreken in Leiden met de voormalige I&M Minister. En onder het genot van een kop koffie de zaak evalueren.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volg met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.