Stijljaar levert Leiden economische spin-off op van zes miljoen euro

6

Deelname aan het landelijke themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design heeft Leiden een bezoekersaantal van ruim 125.000 en een economische spin-off van zes miljoen euro opgeleverd. Dat meldt Leiden Marketing dat van een buitengewoon succes spreekt.

Dit jaar vierde Leiden in een nationaal samenwerkingsverband volop dat honderd jaar geleden kunstbeweging De Stijl door Theo van Doesburg in Leiden is opgericht. De stad van ontdekkingen was deze zomer één groot openluchtmuseum geïnspireerd op De Stijl met als hoogtepunt de Openluchttentoonstelling van Museum De Lakenhal.

De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) liet uitvoeren door NBTC-NIPO Research. Daaruit blijkt dat het Mondriaan tot Dutch Design themajaar in totaal 600.000 bezoekers trok, goed voor zo’n 110 miljoen euro aan bestedingen.

Ruim helft bezoekt Leiden om Stijl programmering
De Leidse programmering deed het bijzonder goed. Met totaal ruim 125.000 bezoekers waarvan 90% nationaal en 10% internationaal trok Leiden een groot aandeel van het totale bezoek naar zich toe. Voor de meerderheid van de bezoekers (ruim 50%) was de programmering van Openlucht Museum De Lakenhal en Beelden in Leiden de aanleiding om de stad te bezoeken.

Themajaar levert stad zes miljoen euro op
Het succes van het Mondriaan tot Dutch Design jaar levert ook nog wat op. Het onderzoek laat zien dat de nationale bezoekers garant staan voor zo’n 4,5 miljoen aan economische spin-off. Hiervan is 2,5 miljoen euro toe te schrijven aan de verblijfstoerist en 2 miljoen aan de dagtoerist. De internationale bezoeker van dit themajaar genereerde voor Leiden zo’n 1,5 miljoen euro.

Samenwerking loont
Museum De Lakenhal en Leiden Marketing namen gezamenlijk het initiatief om zich aan te sluiten bij dit internationale themajaar, een samenwerking met het NBTC en 32 partners door het hele land. Martijn Bulthuis, Directeur van Leiden Marketing: “Samen met vele Leidse partners waaronder de Gemeente en Cultuurfonds Leiden is het themajaar zowel inhoudelijk als financieel tot een succes gemaakt. Wij zijn enorm trots op dit resultaat. Daarnaast geeft dit veel vertrouwen om vol energie aan de slag te gaan voor het Rembrandt & De Gouden Eeuw jaar in 2019 en het Mayflower400 jaar in 2020.”

Hoofd Publiekszaken Minke Schat van Museum De Lakenhal constateert ook dat investeren loont: “Met deze samenwerking hebben we de link van De Stijl, Theo van Doesburg en Leiden (inter)nationaal meer bekendheid kunnen geven, blijvend voor toekomst. Zo is in het vernieuwde museum vanaf 2019 een vaste presentatie rond de vroege periode van Stijl en Van Doesburg te bewonderen.”

In totaal gaven stad en partners circa 250.000 euro uit aan de marketingcommunicatie, citydressing en programmering van het Mondriaan tot Dutch Designjaar in Leiden. Dat is exclusief de kosten van de tentoonstellingen.

Delen
Wintwerbier Festival Leiden 2018

6 reacties

  1. Typische propaganda en misleiding zoals je die kunt verwachten van marketing- en PR-figuren en die meestal volgen op een met subsidie gefinancierd evenement of project, en er doorgaans ook aan voorafgaan; en altijd van mooie ronde getallen. Nog afgezien daarvan, ze schijnen het verschil tussen omzet, inkomsten en winst niet te weten (daar is menig beginnende ondernemer aan ten onder gegaan). En als er al iemand winst boekte, wie dan precies? Zo’n bureau schrijft natuurlijk op, of laat opschrijven, wat opdrachtgevers willen lezen. Als er werkelijk 125.000 extra (!) bezoekers op dit gedoe afkwamen en zoveel extra (!) geld uitgaven, kunnen we spreken van 125.000 misleiden, want veel stelde het allemaal niet voor.
    Een kernzin uit het artikeltje: “Daarnaast geeft dit veel vertrouwen om vol energie aan de slag te gaan voor het Rembrandt & De Gouden Eeuw jaar in 2019 en het Mayflower400 jaar in 2020.” Want daar draait het natuurlijk om: de uitgaven en subsidies daarvoor moeten nu al gerechtvaardigd worden. Burgers en raadsleden, laat u niet misleiden!

    • René Dentener op

      U vergeet de viering van het honderdste geboortejaar van de Zangeres Zonder Naam in 2019… 😛

  2. Natuurlijk gaat het om doorzichtige propaganda, klik de website van Leiden Marketing maar eens aan. Met iedere maand een ‘update’ van Leidse hoeraverhalen, doorspekt met veel Engels woordgebruik – en dan weet je het wel. Eveneens vermakelijk is het onderdeel Citydressing https://www.visitleiden.nl/nl/contact/leiden-marketing/citydressing
    Blijkt gewoon om commerciële reclameborden te gaan. Ja – bij Leiden Marketing moet de schoorsteen ook roken.

  3. Waarom toch altijd negatieve reacties. Je kunt ook trots op een stad als Leiden zijn. Er is de laatste tijd heel veel gedaan om de stad mooier en aantrekkelijker gemaakt. Wat mij betreft alleen maar complimenten.

  4. Beste Irene,

    Als ik zo je reactie lees, lijkt het wel of we onze mooie en aantrekkelijke binnenstad aan Leiden Marketing hebben te danken. Ik ben het niet met je eens. Leiden Marketing is een organisatie van het soort dat je onder een net iets andere naam in iedere stad aantreft. Allemaal proberen ze met veel gewauwel en ten bate van de horeca zoveel mogelijk toeristen aan te trekken en reclameborden te verhuren. De hoofdstad is inmiddels dankzij ‘I love Amsterdam’ en Uber vergeven van rolkoffers, illegale verhuur en overlast. Wanneer Leiden Marketing even succesvol is gaan we hier ook die kant op – met de aantekening dat Leiden nu al de op een na dichtst bevolkte stad is in Nederland. Dat wil jij toch ook niet Irene?

    Het is net als het bekijken van een mooie film bij SBS6 die tienmaal onderbroken wordt door lange en storende reclameblokken. In mijn beleving is Leiden de mooie film, maar mag de reclame achterwege blijven. Goede wijn behoeft geen krans.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.