Nog geen groen licht voor nieuw terras Annie’s

14

De Raad van State heeft vandaag uitspraak gedaan in de procedures die waren aangespannen tegen de vergunningverlening van de gemeente Leiden aan restaurant Annie’s voor een nieuwe groter terras op de plek waar Leiden ooit is ontstaan. Onder meer de Historische Vereniging Oud Leiden, het Waterambacht Leiden en Rederij Rembrandt maakten bezwaar. Die zijn deels gehonoreerd.

De bezwaren die betrekking hadden op het verstoren van het historische stadsbeeld en het afdekken van een deel van het water, omdat het nieuwe terras niet zoals nu op een aantal boten komt te liggen, maar op een gebouwd vlonder vlak boven de waterlijn, zijn verworpen. Eigenaar Marc Huisman van Annie’s kan echter nog niet aan de slag met de bouw van het nieuwe terras, want één bezwaar werd door de Raad van State wel gehonoreerd. Dat van Rederij Rembrandt.

Directeur Paul Groenen van de rederij stelt dat het door het grotere terras straks niet meer mogelijk is om veilig te passeren met de grote rondvaartboten. De RvS sluit niet uit dat hij gelijk heeft en wil dat de gemeente Leiden daar onafhankelijk onderzoek naar laat doen. Pas als blijkt dat de veiligheid op het water niet in het geding komt, mag het nieuwe terras er komen.

Annie’s is al jaren bezig met de terrasplannen en had goede hoop eindelijk aan de slag te kunnen, nadat de uitspraak van de Raad van State in november ook al was uitgesteld. Daar komen nu weer minstens enkele maanden bij.

Delen
Proeftocht 2018

14 reacties

  1. In aanvulling: ook het Waterambacht Leiden had bezwaar gemaakt tegen het mega-terras vanwege het verlies aan de doorvaarbaarheid: wéér wordt water voor iets anders gebruikt dan water. We zullen er scherp op toezien dat de gemeente zich er bij dat door de Raad van State afgedwongen nieuwe onderzoek niet met een Jantje van Leiden vanaf maakt. De gemeente is ook op de vingers getikt omdat ze zelf heeft aangegeven niet te weten hoe druk het eigenlijk is op het water en daar deze zomer onderzoek naar te zullen doen. De vergunning is dus afgegeven terwijl de gemeente niet eens wéét hoe druk het is en wat dat voor de doorvaarbaarheid betekent. Dat is meer dan slordig en we hebben er als Waterambacht alle vertrouwen in dat duidelijk zal worden dat het mega-terras gewoon te groot is.

  2. Maarten Kersten op

    Rembrandt, HVOL en Waterambacht gefeliciteerd, hoewel het onbegrijpelijk (maar wel typerend voor de Raad van State) is dat alleen het punt van de doorvaarbaarheid is gehonoreerd. Want ook uit oogpunt van beschermd stadsgezicht is het vreemd, dat dezelfde gemeente die zo pietluttig doet met allerlei terrasregeltjes in de hele stad, zó royaal doet met dit letterlijk alle perken te buiten gaande roze plein in de Oude én Nieuwe Rijn. Stel je nou toch voor dat alle terras-eigenaren hun in het historisch stadsbeeld passende schuiten gingen vervangen door dit soort mallotige halfronde schavotten..?!.. .

  3. Alles goed en wel, maar dat er iets zou moeten veranderen op die plek is wel zeker.
    Al was het maar vanwege het ontnomen zicht op de monumentale kelderwand door de te hoge dekschuiten.
    (Een monumentale kelderwand die er overigens niet uit ziet vanwege alle toeters en bellen die er in de loop van de tijd op zijn aangebracht !)

    Niettemin zal een lager gelegen terras het zicht kunnen verbeteren.
    Dat wil niet zeggen dat het ook groter moet zijn, zoals nu in de plannen is opgenomen.
    Een groter terras zal problemen kunnen geven met de doorvaarbaarheid.
    Er zijn nu al dagen dat scheepvaart door grote drukte elkaar nauwelijks kan passeren waardoor vaak oponthoud ontstaat.
    Oponthoud dat ook veroorzaakt wordt doordat er in de Visbrug slechts één doorvaartopening goed beschikbaar is door de steiger die indertijd onder de brug door gebouwd werd in de andere doorvaartopening.
    Een afmeerverbod aan een nieuw terras zal er sowieso moeten zijn.

    Curieus in het hele verhaal m.b.t. de dekschuiten is het feit dat ze in het verleden vóór de winter moesten worden weggehaald vanwege de monumentaliteit van de kelders.
    In het voorjaar mochten de dekschuiten dan weer terugkeren en mocht het terras weer worden opgebouwd.
    Kennelijk omdat het nogal veel gedoe was is die eis komen te vervallen.
    Curieus is ook het feit dat toen de latere exploitant van Annie’s vond dat het terras te klein was er nog een hoge dekschuit bij kwam te liggen.
    (Een dekschuit die verhuurd werd/wordt door … de eigenaar van Rederij Rembrandt !)

    • sonja Bierenbroodspot op

      Beste Parmentier, Als je nu eens gewoon ook was mee gaan procederen in plaats van een ander de kastanjes uit het vuur te laten halen. Ook jij zal anders last krijgen met een groot terras. Het is dan ook erg kinderachtig om nog een sneer te geven aan degenen die wel een hoop geld uitgeven aan verkeers rapporten en advocaten. Terwijl dit ook in jouw belang is. Wat heeft een dekschuit te maken met een veel groter terras?

    • In Amsterdam zijn die waterjongens met kapiteinspet gewend aan de meest moeilijke hoekjes en bochtjes.
      Net zoals grote bestelauto’s en Regio taxi bus op kleine grachtjes. Flutargument.

  4. Jacques zwaan op

    Graag gezamelijk oplossen .dan blijft leiden leuk.en inderdaad die doorgang benutten scheelt een hoop ellendeen die dekschuiten daar vervangen door gewoon terras dan win je een hoop ruimte .je kunt ook paar hogere tafels plaatsen

  5. Een Leids burger op

    Citaat:”de rederij stelt dat het door het grotere terras straks niet meer mogelijk is om veilig te passeren met de grote rondvaartboten. De RvS sluit niet uit dat hij gelijk heeft en wil dat de gemeente Leiden daar onafhankelijk onderzoek naar laat doen.”
    Eerst de uitkomst van dat onderzoek dus maar eens afwachten voor conclusies te gaan trekken.

    • onafhankelijk onderzoek in opdracht van een door democraten [sic] ’66 gedomineerd college? Ha ha ha ha; dat gelooft toch niemand meer?

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.