Rechtstreeks naar inhoud gaan

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Soundcloud
  • 'Sleutelstad.nl Nieuws' rss feed
  • banner Banner%20Diemen.png

Leiden - 19 juni 2012, 22:06 -

|

Het Bestuurskrachtonderzoek van de gemeente Leiden is afgerond met een kritisch eindrapport. Volgens de onderzoekers is de Leidse bestuurskracht nog steeds voor verbetering vatbaar en is Leiden zowel ambtelijk als bestuurlijk teveel intern gericht. De Sleutelstad is ambitieus en heeft met ‘Leiden stad van ontdekkingen’ een duidelijke visie neergezet, maar heeft naar de mening van de onderzoekers geen leidende functie als centrum voor de regio en is te weinig koersvast. Ambities en prestaties moeten beter in balans komen. Burgemeester Henri Lenferink: “Dit onderzoek is van grote waarde voor een bestuur dat zichzelf en zijn taken serieus neemt. Ik ben erg blij met de kritische wijze waarop ons een spiegel wordt voorgehouden. Dit helpt het stadsbestuur en de ambtelijke organisatie enorm vooruit om nog beter ons werk te kunnen doen voor alle inwoners van Leiden en eigenlijk de hele regio.” Sinds de onderzoeken in 2002 en 2005 is er wel veel veranderd en zeker ook verbeterd.
In het najaar komt er een voorstel hoe Leiden met de aanbevelingen aan de slag gaat.

Reacties

Profielfoto van Johan VolkersJohan Volkers
Stuur Johan Volkers een mailtje
20 juni '12, om 11:40

Wordt de burger niet een beetje moe van dergelijke bestuurlijke reacties? Altijd is er sprake van:"een leermoment, waarop we kunnen voortborduren..." 10 jaar geleden wist men ook al dat de slagkracht van het bestuur onvoldoende was. Hoe lang wil men hieraan gaan werken? Randgemeenten klagen ook al jaren over de arrogante stad Leiden. Worden er eens harde consequenties getrokken? Ik vrees van niet: Het blijft pappen en nat houden :(

Als lid van de Stadspartij Leiden Ontzet spreek ik de hoop uit dat alle politieke partijen het belang van de stad (haar inwoners, de middenstand enz.) eens voorop gaan stellen!

Arjan Stoffels 20 juni '12, om 12:10

Is dat rapport al ergens in te zien of nog beter, te downloaden? Ik kan het (nog) niet vinden.

Arjan Stoffels 20 juni '12, om 12:15

Gevonden: http://gemeente.leiden.nl/uploads/media/Rapportage_BKO_definitief_5_juni_2012.pdf

http://gemeente.leiden.nl/uploads/media/Brief_raad_Aanbieding_Eindrapport_BKO_Leiden_2012_ondertek_versie.pdf

tokke
Stuur tokke een mailtje
20 juni '12, om 12:30

leiden is vooral ook goed in ouweh**ren...

20 juni '12, om 12:42

Volgens mij moet t net andersom zijn: Leiden is goed in geld over de balk smijten om niets (doen), maar nadenken over hoe en wat, ho maar...

eric vtg 21 juni '12, om 15:06

@killRdevil: geef eens 10 voorbeelden?

21 juni '12, om 17:02

doe t in 1x goed, is dat ook goed eric? ;)

hendrik 23 juni '12, om 23:12

@killrdevil

ja geef is 10 voorbeelden metje praatjes

24 juni '12, om 23:50

@Hendrik:

Leer goed lezen, dan had je gezien dat ik t in 1x al goed beantwoordde...
Maar lezen is net als normaal reageren onmogelijk voor jou, das een feit die zo waar is, dat t mij verbaast dat jij je hier nog mag melden....

eric vtg 25 juni '12, om 11:58

@killRdevil (moorDuivel?): ik ben het met Hendrik eens. Je bent zo'n langs de lijn staande schreeuwlelijk die overal tegen is, overal een mening over heeft en geeft, anderen uitscheldt die aantonen dat wat je zegt onzin en jokkebrokkerij is, maar als het erop aankomt, niets heeft te melden om z'n mening te onderbouwen.

Kijk, jij schrijft: "Volgens mij moet t net andersom zijn: Leiden is goed in geld over de balk smijten om niets (doen), maar nadenken over hoe en wat, ho maar..."

Er wordt om 10 voorbeelden gevraagd, die jouw stelling onderbouwen, en wat schrijf je:

"doe t in 1x goed, is dat ook goed eric? ;)"

En vervolgens op een vraag van Hendrik: "Leer goed lezen, dan had je gezien dat ik t in 1x al goed beantwoordde...
Maar lezen is net als normaal reageren onmogelijk voor jou, das een feit die zo waar is, dat t mij verbaast dat jij je hier nog mag melden...."

De vraag is wat jij goed hebt beantwoord. Het antwoord: je hebt niets goed beantwoord.

Redelijk dictatoriaal ook om anderen van een website te willen weren. Beetje huilie-huilie, vind je niet?

En terug naar die reactie van jou: "Volgens mij moet t net andersom zijn: Leiden is goed in geld over de balk smijten om niets (doen), maar nadenken over hoe en wat, ho maar..." is de vraag wat moet er andersom zijn?
Kun jij dit gebrabbel in plausibel Nederlands omzetten?

En vooruit: met 5 voorbeelden van over de balk gesmeten geld 'om niets (doen)' ben ik al tevreden. En als je als bonus nog eens 5 goede voorbeelden geeft van 'nadenken over hoe of wat, ho maar'... Of is dat teveel gevraagd?

25 juni '12, om 13:38

Jij wilt ze echt hebben?
Vooruit:

1: Stationsplein, heeft al vele miljoenen gekost, maar gaat alweer op de schop...
2: RijnGouweLijn, leuk referendumpje georganiseerd, maar dat gevaarte moest en zou er komen, ten kosten van enkele woningen en winkelpanden (waar is die nu? precies, in de prullenbak!!)
3: De wijk Nieuw Leyden/Groenoord, Groenoordhallen moet wijken voor woningbouw, maar geen nieuw evenementenhal komt ervoor in de plaats...
Sterker nog, de 3 octoberhal moet eveneens wijken, voor t huis van d sport, das punt 4...
5: Churchillaan, is helemaal veranderd voor zogenaamd een betere doorstroming, maar is dat er ook echt gekomen? NEE...

Wie zet zichzelf nu keihard te kakken Eric??

hhendriks 25 juni '12, om 16:00

Mensen, laten we het netjes houden. Ieder mag een mening hebben toch?
Wel ik ik hier aan toevoegen neem het Aalmarkproject.
Dat heeft echt miljoenen gekost. Want Ron Beton (Hillebrand) zou en moest een stempel op Leiden zetten. Nu zit hij bij de provicie. Nou ook daar bakt hij er niets van.

eric vtg 25 juni '12, om 16:05

Now we're talking. Alleen was de RGL geen gemeenteplan, maar een provinciaal project.

Wat betreft de Groenoordhal: de makke van zijlijnroepers is dat ze nooit verantwoordelijkheid nemen, en dus wel makkelijk kunnen stellen dat er een nieuwe (evenementen)hal had moeten komen, maar als er geen commerciële exploitant te vinden is, houdt het op. Dus killRdevil: kom eens met een ondernemingsplan, vraag de gemeente om te helpen faciliteren en verras heel Nederland met een evenementenhal waaraan behoefte is.

Welke evenementen had je er willen hebben? Toen de hal er stond, was geen impresario geïnteresseerd om er Nick & Simon, Jan Smit of Frans Bauer in grote concertproducties neer te zetten, en de grote rockimpresariaten kozen allang voor locaties elders.
Het accent ligt ook steeds meer op het bespelen van een eigen zaal, vanwege het verdienmodel, dus ik vrees dat een nieuwe evenementenhal op de plek van de oude Groenoord een fiasco van jewelste was geworden. Conclusie: de gemeente heeft er verstandig aan gedaan om een verouderde en niet meer rendabele hal als de Groenoordhal 'weg te bestemmen'.

Bovendien: de wijk Nieuw Leyden aan de overzijde van de Groenoordhal is een groot succes. Het ziet er fantastisch uit, de mensen zijn enthousiast, en ook de respons in de architectuurtijdschriften is positief. Ik denk dat je hier dus met een slecht voorbeeld aankomt.

Wat betreft de Churchilllaan: tja, een betere doorstroming krijg je pas als de Rijland Route er is, en pas dan valt volgens mij te bepalen of de nieuwe inrichting (valt toch wel mee met die nieuwe inrichting? Het is meer het afstemmen van stoplichten, zodat zonder kruizend verkeer sprake is van een groene golf) wel of niet functioneel is.
De nieuwe 'inrichting' was overigens ook een gevolg van een aantal dodelijke ongelukken in korte tijd na elkaar. Sindsdien hebben zich geen nieuwe dodelijke ongelukken voorgedaan, dus kun je zeggen: succesvolle ingreep.

Sluiting 3 Oktoberhal: dat zou zonde zijn (of dat nu wel of niet i.h.k.v. Het Huis Van De Sport is, dat Huis is overigens toch van de baan?). Inderdaad, dat ben ik met je eens. Maar of het een goed voorbeeld is, weet ik niet.
I.h.k.v. Huis van de Sport zou er voor een vervangende, multifunctionele ruimte binnen het nieuwe concept worden gezorgd.

Wat betreft je laatste vraag: ik hoef daarop geen antwoord te geven, want ik heb hem niet gesteld en ook niet gezegd dat jij jezelf te kakken zet. Dat zou een beetje een overbodige opmerking zijn.

eric vtg 25 juni '12, om 16:11

@hhendriks: mee eens wat betreft het netjes houden.

Wat betreft Aalmarktproject: dit wordt momenteel uitgevoerd. Laten we eens kijken wat het eindresultaat is. Hillebrand had wel gelijk dat er een integrale aanpak nodig was (en is). Het centrum van Leiden was behoorlijk verloederd. Hillebrand heeft op dit vlak e.e.a. in gang weten te zetten en dat begint langzamerhand z'n vruchten af te werpen. Leiden is mooier dan het 10 jaar geleden was en de visie van Hillebrand op de upgrading van het centrum was zo gek nog niet. En voor de goede verstaander: ik ben het vaak oneens met de PvdA.
Het zou me niet verbazen als de geschiedenis een stuk milder over Hillebrand oordeelt dan u nu doet.
De makke van Leiden is dat het maaiveld hier erg laag bij de grond is.

Joke Mizée 25 juni '12, om 17:55

@eric: "Wat betreft Aalmarktproject: dit wordt momenteel uitgevoerd."
Nou, dat is wel wat overdreven gesteld hoor. Momenteel wordt het Waagblok onder handen genomen en eerder is (tegen enorme meerkosten) de uitbreiding van de Stadsgehoorzaal tot stand gekomen. Het Aalmarktplan behelsde echter ook het complete blok waarin SGZ & LVC zich bevinden, alsmede het Rijnlandblok (dus t/m het oude postkantoor). Alleen al dat Rijnlandkavel kostte de gemeente tijdenlang minstens een half miljoen per jaar, uit te betalen wegens vertraging aan ontwikkelaar MAB. Voor het andere blok staat nog steeds de bouw van een extra steeg op stapel, maar het is nog maar de vraag of die erdoor komt (behalve dan op papier). Inmiddels is wel al het huidige LVC-pand verkocht aan ontwikkelaar ASR en die zal (evenals MAB) vast niet schromen om vertragingskosten te declareren.

26 juni '12, om 13:06

@hhendriks:

Het Aalmarktproject had ik er inderdaad ook nog bij kunnen zetten, maar Eric wilde er 5 en die heeft hij ook gekregen....
Kan er nog wel 2 benoemen als ik echt wil, want wat te denken van de 4 onnodige garages bij de Morspoort, onder de Lammermarkt, onder de Garenmarkt en de Kaasmarkt?
De Laatste 2 zijn in ontwikkeling, daarom noem ik ze wel in 1x, maar feitelijk dienen deze nog opgesplitst te worden als 2 aparte stukken...

26 juni '12, om 13:08

@Eric:
Wederom schuif je mij iets in de schoenen, terwijl je donderdsgoed weet dat je hiermee de oorspronkelijke zin naar jouw eigen hand loopt te draaien:

Wat betreft je laatste vraag: ik hoef daarop geen antwoord te geven, want ik heb hem niet gesteld en ook niet gezegd dat jij jezelf te kakken zet. Dat zou een beetje een overbodige opmerking zijn.

Snap je nu eindelijk eens waar ik al die tijd al naartoe wilde?
Is t kwartje van kok eindelijk eens gevallen bij je?

hendrik 27 juni '12, om 13:58

@killrdevil

waar wilje nu weer heeen je houdje met alles bezig mij van de site proberen te halen eric in het nauw proberen te zetten als iemand hier verwijdert moet worden benjij dat wel je bent met van alles en nog wat bezig maar het minst met het onderwerp zelf en voor de rest wens ik je een prettige wedstrijd

27 juni '12, om 17:12

@Hendrik:

"als iemand hier verwijdert moet worden benjij dat wel"...
Waarom dan?
Geef mij eens 1 goede reden?
Ik ben altijd netjes en correct, valt van jou niet te zeggen, evenals van eric niet...
Hou me wel degelijk met het onderwerp bezig, getuige mijn eerste reactie...
Dus jouw reactie gaat wat mij betreft linea recta de prullenbak in, die is nergens op gebaseerd en zal ook nergens op gebaseerd kunnen worden ook!!
En nogmaals brave hendrik, lees de gedragsregels, misschien is dat wel de reden waarom ik vind dat jij inderdaad verwijderd dient te worden...

hendrik 27 juni '12, om 18:00

@killrdevil

ik las datje zei dat ik niet kon lezen dat is niet zo netjes
vanmij part mag jij ook de prullenbak in
metje ik ben altijd netjes en correct mister perfect

maar zoals ikje al zei ik wensje een prettige wedstrijd tegen mij

J.Tol 27 juni '12, om 18:28

Beste vechtersbazen,

Zelf vind ik een robbertje vechten best leuk, maar het wordt verwarrend, wanneer er op zo'n onduidelijke manier geschreven wordt dat je er geen touw meer aan vast kunt knopen. Gebruik van punten en komma's zou al een goede eerste stap zijn. Ook is het aan te bevelen de tekst even na te lezen, voordat je hem plaatst. Als je het zelf dan al niet meer begrijpt, zou ik echt een paar correcties doorvoeren, of er misschien zelfs een woordenboek op naslaan. Het heeft wat voeten in de aarde, maar dan heb je ook wat. Niemand begrijpt in jullie discussie inmiddels nog wat nu eigenlijk het probleem is. Volgens mijn bescheiden mening is het de ontoereikende beheersing van de Nederlandse schrijftaal die tot de misverstanden leidt (lijdt, lijt, leit, lei?). Daar kun je best wat aan doen, hoor (ik heb het zelf ook moeten leren en daarnaast zelfs nog in vier vreemde talen, dus er is nog hoop).
Ik wens jullie veel succes!

Profielfoto van Chris de WaardChris de Waard
Stuur Chris de Waard een mailtje
27 juni '12, om 18:38

Ok, klaar zo.

Gedragscode voor het plaatsen van reacties op Sleutelstad.nl

Sleutelstad.nl brengt dagelijks nieuws uit Leiden en omgeving. Het is mogelijk om op deze berichten te reageren. Daarvoor dient u te beschikken over een geldig e-mailadres, aangezien u uw reactie via een per e-mail toegezonden link moet activeren. Een reactie die niet wordt geactiveerd, verschijnt niet op de website. Het staat u in principe vrij om een 'nickname' te gebruiken. Het is niet toegestaan om u voor te doen als iemand anders. Omwille van de openheid verzoeken wij u zoveel mogelijk wel onder uw eigen naam te reageren.

Verder:

Laat anderen in hun waarde
Beledigende en/of discriminerende reacties zijn niet toegestaan
Reageer op het nieuws en niet op elkaar

Laten we Sleutelstad.nl met z'n allen interessant houden!

De taal op Sleutelstad.nl is Nederlands. Dat geldt voor artikelen en reacties. Als u het Nederlands niet voldoende machtig bent, dan kunt u eventueel in het engels reageren. Reacties in andere talen kunnen worden verwijderd.

  • banner banner%20hulpstudent.gif
  • banner twitter.png