Ondernemers Leidse regio in actie tegen mega-outlet Zoetermeer

10

Twintig ondernemers- en winkeliersverenigingen uit de Leidse regio hebben afgelopen dinsdag een brief aan de gemeenteraad van Zoetermeer gestuurd. Daarin roepen ze de raad op om af te zien van het plan om een Holland Outlet Mall te realiseren. Volgens de ondernemers gaat de mega-outlet leegstand, werkeloosheid en verpaupering veroorzaken in andere winkelcentra in Zoetermeer en de Leidse regio.

Holland Outlet Mall zou op nog geen twaalf kilometer van de Leidse regio komen te liggen. In het Outlet Center zou 18.000 vierkante meter aan detailhandel komen, met een mogelijke uitbreiding tot 30.000 vierkante meter. De Zoetermeerse wethouder Mariëtte van Leeuwen van economische zaken gaf eerder aan een impuls voor de binnenstad met beide handen aan te grijpen.


Reanne van Kleef sprak met centrummanager Erwin Roodhart van Centrummanagement Leiden over de zorgen om de nieuwe Zoetermeerse mega-outlet.

De verbazing  van de ondernemers- en winkeliersverenigingen over het voorstel voor de outlet is groot. Ander consumentengedrag heeft de afgelopen jaren geleid tot meer leegstand en werkeloosheid binnen de retailsector. Duidelijk is dat er, ook in de Leidse regio, teveel vierkante meter aan detailhandel is. Daarom hebben het bedrijfsleven en de overheid in de Leidse regio zich, onder druk van de provincie Zuid-Holland, de afgelopen twee jaar gebogen over een retailvisie. Hierin worden heldere keuzes gemaakt als het gaat om de verschillende winkelgebieden.

De ondernemers zijn dan ook van mening dat de outlet niet voor de gewenste impuls zal zorgen. In hun brief schrijven ze: “Op basis van onze ervaring weten we namelijk dat dit plan ten koste zal gaan van de winkels in het stadshart en de wijkwinkelcentra met leegstand, werkloosheid en het wegvallen van de sociale functie tot gevolg. Outlet Centers verkopen al lang geen restpartijen meer maar hebben hiervoor speciale productielijnen. De combinatie van een lage prijs en de schaal waarop het wordt aangeboden zal dusdanig concurrerend zijn dat veel Zoetermeerse ondernemers het niet zullen redden.”

Ook schrijven ze dat de gevolgen voor de regio groot zullen zijn. “De aannames van de positieve effecten zijn veel te rooskleurig en de negatieve effecten op de relevante regio en winkelgebieden worden onvoldoende tot niet meegenomen en meegewogen in het raadsvoorstel.”

Met de brief hopen de ondernemers de gemeenteraad van Zoetermeer op andere gedachten te brengen. “Wij adviseren u niet door te gaan met dit onzalige megalomane plan en roepen u op de argumenten van uw eigen ondernemers serieus te nemen. Maak sterker wat sterk is en investeer in de bestaande gebieden om die nog aantrekkelijker te maken zodat de consument bediend wordt en het Zoetermeerse voorzieningenniveau én het aantal banen stijgt.”

Delen

10 reacties

  1. Maarten de Spek op

    Het zal niet helpen Leidse regio. Ook Leidsenhage gaat gewoon door.

    “Wij kozen voor de vernieuwing van Leidsenhage, omdat dit alles in zich heeft om uit te groeien tot hét winkelcentrum van Nederland. Denk alleen al aan de ligging met 2,4 miljoen mensen op een half uur rijden en de uitstekende bereikbaarheid.”

    Aldus projectleider Unibail – Rodamco. Groot, groter, grootst.

    De outlets liggen in de lijn van prijsvechters in de lucht, telecom, retail e.d.. Massaal de prijzen drukken bij een drempel kwaliteit. De verafgode consumeerder wil steeds meer in één slag en goedkoper winkelen in een paar uurtjes. En vooral met de auto voor de winkeldeur bij wijze uit en instappen. Hij wordt in Leidschendam en Zoetermeer zo te zien op zijn wenken bediend.

    De Leidse regio zou er goed aan doen met een innovatief business model te komen dat zich onderscheid van laagwaardige, goedkope, massale outlet centra.

    Leiden heeft al een aantal parels: musea, goede winkelgebieden in de stad en langs de Rijn en een historische binnenstad. We moeten dit koesteren en aantrekkelijk houden en niet met bovengenoemde grote stroom willen meevaren. Op de Olde Rien varen is al leuk genoeg.

  2. Kansen voor ondernemers met lef.
    Maak van je onderneming een stichting en laat het werk doen door vrijwilligers kassa.
    zie Leidse Rederij.

  3. @Maarten, dat doet de leidse regio al we bouwen parkeergarages waar je dan voor 3 euro per 52 minute mag staan om zo geld terug te verdienen haha. Deze plannen worden vast bedacht door voormalige Quintus leden, want stommiteit staat daar vooraan. Wat werkt is de winkelstraat aantrekkelijk maken en gezellig, maar dat kan alleen als de gemeente wat socialer is dus stop met betaald parkeren met vergunningen voor tafeltjes in de straat om koffie te drinken. Met muzikanten toe te laten of ander vermaak. Dit is al zo vaak gezegd, maar ja dan heeft de gemeente geen inkomsten. Nu met deze parkeergarage bouwwerken kan er nog iemand zeggen dat heb ik voor elkaar gekregen ook al is het gefaald en zijn er geen winkels meer in de winkelstraat.

  4. Maarten de Spek op

    Men bedoelt de carriere kansen van een aantal lieden aan de Bree na 15 maart 2017 in het Haagse bolwerk 2017? Ik ken er in ieder geval al twee uit Leiden die via de sociale media al flink aan de weg timmeren. Ik voorspel echter een Spaanse impasse a la 2016 aan de Vijverberg.
    Terug naar Leiden. Deze stad en haar kust/duinregio zal zeker naast de groeiende online inkoop genoeg kansen bieden. De Retail Visie is in de kern een goed uitgangspunt. Mensen van buiten die ik ken gaan graag een dagje naar de Sleutelstad voor de historische binnenstad, shoppen in de winkeltjes in de steegjes en nemen een rondvaart over de leidse wateren. En komen zelfs een paar keer terug voor een bezoek aan één der musea. En ik nodig ze graag uit voor een stadswandeling in mijn stad. Mond op mond reclame.
    Als je ziet wat Zoetermeer met als burgemeester het voormalig kamerlid Charley Aptroot en zijn bondgenoot van Provast met deze mega Outlet Mall willen bereiken is niet voor de poes. In een straal van 30 km liggen miljoenensteden als Den Haag, Leiden, Haarlem, Utrecht en Amsterdam met wel 10 miljoen potentiële klanten. Die kunnen dankzij dit voormalige kamerlid en onze Leidse Excellentie over de dadelijk 8 baans A4 en A12 met 130 km/uur in een uur richting deze Outlet Mall scheuren en daar gratis parkeren. Of met de sardineblikjes reizen die Randstad Rail heet. Neem je Main Hub Schiphol erbij dan zijn de kansen nog veel groter. Men schat in dat vanuit de gebrexitte UK, Belgie, Frankrijk, etc. nog een andere markt van wel 55 miljoen potentiële klanten ligt. Kortom heel Europa komt naar de Holland Outlet Mall om te shoppen. En dan kan, want je vliegt klimaatveranderd en easyjettend tegenwoordig voor € 30,= van Luton, Barcelona…naar Schiphol en v.v. En koopt in deze Outlet Mall een paar coole onderbroeken, een afgeprijsde smart phone en wat lollies van Jamin. Lekker dagje uit.
    Volgens mij heeft de heer Aptroot pas een onderhoudje gehad met een voormalige wethouder in Roermond. Die heeft de nodige ervaring met het opzetten van Mega Malls in samenwerking met zijn vastgoedkring.
    De Stad der Ontdekking e.a. hebben dus het recht hiertegen te protesteren, maar kunnen dit outlet geweld niet tegenhouden. Kijk naar de RvS uitspraak inzake Leidsenhage en de rol van PZH. Geen schijn van kans. Maar zit Leiden eigenlijk wel te wachten op dit soort aculturele outlet consumenten. Kaf van het koren scheiden zou ik zeggen en hierop volop en hoogwaardig inzetten.

  5. Frans Schroder op

    Sjaak is zeker die gene van de dwarslig bootjes ook wel beter bekend als de fun verzieker kan dus aar beter zwijgen.

  6. watersporter op

    Nog meer winkels bouwen terwijl er al decennia veel te veel winkels in dit land zijn ???? Onzin dus, niet doen.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.