Het CDA Leiden telde op de Churchilllaan hoe het is gesteld met de doorstroming. "Bar slecht," zo bleek ui de tellingen. Een groene golf moet verlichting bieden. (Foto: PR).

CDA wil Groene Golf op Churchilllaan

Het CDA heeft deze week op de Churchilllaan geteld hoe lang het duurt om deze drukke Leidse verkeersader te passeren. De tijdmetingen leverden na de spits nog steeds enorme wachttijden op. CDA-lijsttrekker Jan Jaap de Haan: “Zelfs na de drukste spits, om half 9, doet het verkeer er nog 12 tot 14 minuten over om van de Churchill-brug naar de Voorschoterweg te komen. Die mensen staan er elke werkdag. Wij vragen al heel lang om een ‘groene golf’ op de Churchilllaan en die moet er nu echt snel gaan komen”.

Niet alleen de Churchilllaan heeft volgens de Haan een probleem met de verkeersafwikkeling. “Er moet nu echt veel meer werk gemaakt worden van de bereikbaarheid. Stilstaan is achteruitgang en Leiden moet juist vooruit. Het CDA pleit al jaren voor een rondweg om Leiden, een verbinding tussen de A4 en de A44 en voor andere verkeersmaatregelen, die de doorstroming van het verkeer bevorderen”.

De Haan: “Een goed ingepaste verbinding, is een oplossing voor regionaal verkeer, zoals van de veiling in Rijnsburg. Dat zou de problemen op de Churchilllaan oplossen. Tot die tijd moeten we andere maatregelen nemen, zoals de ‘groene golf’. Vele keren remmen en weer optrekken kost tijd, geeft ergernis en is ook slecht voor het milieu.”

Naast een groene golf wil het CDA dat de stoplichten beter en vooral ‘slimmer’ op elkaar worden afgestemd. “Soms zie je dat er maar 4 tot 6 auto’s doorgaan, waarna het licht weer op rood springt, de hele rij weer tot stilstand komt en ruim een minuut later weer moet optrekken. Tegelijk staat er verderop een licht op groen, terwijl er geen auto te zien is.”

De Haan wil dat er metingen komen die exact het verkeersaanbod in beeld brengen, waarbij ook duidelijk wordt of het lokaal of regionaal verkeer is. “Deze tellingen zijn nog niet gedaan, maar kunnen de noodzaak voor de Rijnlandroute onderbouwen”. Met dergelijke metingen kan ook de groene golf beter worden afgestemd op het werkelijke verkeersaanbod.

Tenslotte doet De Haan een oproep aan het bedrijfsleven in de regio: “Ik hoop dat de Kamer van Koophandel én VNO-NCW zich openlijk achter de strijd om geld voor de Rijnland Route opstelt. Samen staan we als regio sterker.”

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×