De gemeente Leiden wil nieuwe regels voor gevelreclame invoeren. Deze week stelde het college van burgemeester en wethouders een modellenboek vast waarin regels zijn vastgelegd, waaraan gevelreclame moet gaan voldoen. Zo wil het college de uitstraling van de stad verbeteren. De huidige regels zijn door een werkgroep van ambtenaren, een architect en ondernemers onder de loep genomen. Het resultaat is een modellenboek voor gevelreclame dat vanaf 18 juni de inspraak in gaat.
In het modellenboek zijn duidelijke regels opgesteld, waarbij de stad is opgedeeld in zes gebieden: 1. kernwinkelstraat; 2. overige winkelstraten in het centrum; 3. uitgaansgebied; 4. stegen naar winkelstraten; 5. historisch waardevolle gebieden en 6. overige gebieden. In het ene gebied zijn meer mogelijkheden voor reclame-uitingen dan in het andere gebied, afhankelijk van de functie.
De eerste drie gebieden bieden veel reclamemogelijkheden: kernwinkelstraat Haarlemmerstraat, overige winkelstraten in het centrum en het uitgaansgebied Beestenmarkt en Nieuwe Beestenmarkt. Vooral bij de laatste krijgen ondernemers veel vrijheid om een uitbundige stemming te creëren. In deze drie gebieden zijn bijvoorbeeld redelijk veel mogelijkheden voor lichtbakken en banieren.
In het vierde gebied, de stegen naar winkelstraten toe, zijn de reclamemogelijkheden iets beperkter, omdat de woonfunctie daar net zo belangrijk is als de winkelfunctie. Omdat de stegen vaak smal zijn, worden bijvoorbeeld vlaggen, markiezen en uitvalschermen niet toegestaan.
In het vijfde gebied – historisch waardevolle gebieden rond onder meer de Pieterskerk en de Hooglandse Kerk – is ingetogen reclame op zijn plaats. Dit om het historische karakter te versterken. Ook in het zesde gebied – de overige gebieden waarbij de woonfunctie overheerst – wordt gekozen voor meer bescheiden reclame-uitingen.
In de nieuwe regels is geen plaats meer voor stoepborden. Volgens de werkgroep staan ze in de weg en zijn er prima alternatieven om de aandacht te trekken, zoals een stijlvolle banier. Niet alleen reclame, maar ook andere toevoegingen aan de gevel kunnen de uitstraling van een straat rommelig maken. Bijvoorbeeld airco’s die in het zicht hangen of rolluiken. Ook hiervoor zijn regels opgesteld.
Het modellenboek is een schets voor de toekomst. De regels worden niet van het ene op het andere moment toegepast. Tot 2012 geldt er een overgangsregeling. Ondernemers met panden die heel sterk afwijken van de gewenste uitstraling, krijgen persoonlijk bericht. In overleg kunnen de wijzigingen stapsgewijs doorgevoerd worden.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907