Ruim 300 klachten over contact met politie

Uit het jaarverslag 2006 van de Commissie Klachtbehandeling, dat gisteren verscheen, blijkt dat minstens 321 burgers niet tevreden waren over het contact dat zij met Politiekorps Hollands Midden hadden.In de meeste gevallen hadden de burgers contact met de politie omdat zij, of slachtoffer, of dader waren van een strafbaar feit. De klachten die zij over dit contact hadden, kwamen er meestal op neer, dat zij in een ondergeschikte positie werden gebracht en alles maar moesten laten gebeuren zoals de politie dat wilde. Aan hun eigen inbreng werd nauwelijks aandacht besteed, vonden de klagers. Zij voelden zich onmondig gemaakt en tot lijdend voorwerp gedegradeerd.

Er waren ook klachten over ontvangen boetes en bekeuringen, maar dat aantal lag vrij laag.Naar aanleiding van het onderzoek, doet de Commissie Klachtbehandeling de twee volgende, uit het persbericht overgenomen aanbevelingen:”Agenten moeten zich er nog meer bewust van zijn,dat hun bevoegdheden voor het publiek heel uitzonderlijk zijn” en: “Het korps zou, om misverstanden te voorkomen, actiever informatie aande burger kunnen geven”.Verder kijkt het korps naar aanleiding van iedere klacht wat zij daarvan kan leren, of de klacht nu wel, of niet gegrond verklaard werd, zo schrijft de politie. Van de 321 ingediende klachten zijn er 283 positief afgehandeld door middel van een bemiddelingsgesprek. 38 klachten zijn door de Onafhankelijke Clachtencommissie behandeld, wat voor 33 klagers voldoende was. De klachten van vijf burgers zijn voorgelegd aan de NationaleOmbudsman.Wie benieuwd is naar het hele jaarverslag, kan het op www.politie.nl/hollands-midden/klachten lezen.

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×