Erwin Roodhart (links) gaat op 1 juni aan de slag als Centrummanager in Leiden. Hij volgt Joost Bleijie (rechts) op die naar MBK Nederland vertrekt. Hij wordt daar ambtelijk secretaris.

Erwin Roodhart nieuwe Centrummanager

Op 1 juni neemt Centrummanager Joost Bleijie na 3,5 jaar afscheid. Hij wordt diezelfde dag opgevolgd door een andere Leidenaar: Erwin Roodhart. Daarmee kiest Centrummanagement Leiden (CML) bewust voor een relatief onbekende in ‘het Leidse’, zodat niet iedereen al meteen met een oordeel klaar staat en de nieuwe Centrummanager echt de kans krijgt zich te bewijzen.

Voorzitter Frans Schohaus van het CML ziet het helemaal zitten met de senior accountmanager die hij bij Reed Business wegkaapte: “Erwin woont in Leiden en heeft al jaren ervaring als projectmanager. Hij is bovendien erg enthousiast over Leiden en draagt dat ook nu al uit.” Roodhart zelf staat ook te popelen om aan de slag te gaan in zijn eigen woonplaats: “Dit is de baan van mijn dromen”.

In die droombaan zal Roodhart vooral een coördinerende rol spelen. Het organiseren van allerlei evenementen zal voornamelijk uitbesteed worden terwijl de promotie veelal door Leiden Marketing zal worden opgepakt.

Volgens Schohaus staat het CML de komende jaren voor een aantal flinke uitdagingen: “Leiden en de stadspartners richten zich volledig op kennis en cultuur. Dat zijn de twee grote peilers onder de Leidse economie. We gaan daarom keihard aan de slag om juist de verbinding tussen die pijlers en de binnenstadeconomie te maken. Het is opvallend dat juist de Leidse detailhandel er maar niet in slaagt om te profiteren van de toenemende stroom cultuurbezoekers aan Leiden. We moeten dus niet alleen meer mensen naar Leiden trekken, maar ze moeten ook vaker het centrum in.”

Hoe dat moet is iets dat volgens Schohaus niet alleen een taak is van de Centrummaneger zelf. “We moeten nog meer dan voorheen de detailhandel en de horeca bij het Centrummanagement zien te betrekken. Dat zijn de echte experts en die moeten de Centrummanager voeden met ideeën. We moeten af van de situatie dat iedereen alleen naar de manager gaat zitten kijken.

Het CML wil de komende jaren ook extra aandacht besteden aan de aanpassingen die de winkeliers moeten nemen nu het aandeel internetaankopen toe blijft nemen. Ook bereikbaarheid en parkeren blijven op het prioriteitenlijstje van het Centrummanagement staan. Schohaus: “Wat dat laatste betreft zijn de voortekenen eindelijk gunstig met de aanstaande bouw van de parkeergarages op de Garenmarkt en de Lammermarkt, maar op het gebied van bereikbaarheid blijft nog veel onzeker.”

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×