Leidse raad omarmt singelparkplannen

17

De plannen om in Leiden het langste park van Nederland aan te leggen vallen goed bij zowel de stad als de politiek. Vorige week kwamen er al zo’n 200 belangstellenden meepraten tijdens een brainstormavond over het singelpark, donderdag boog de Leidse politiek zich erover. Dat leverde vooral veel lofbetuigingen op en een enkele kritische noot. Met name de VVD maakt zich zorgen over verdwijnende parkeerplaatsen rond de Jan van Houtkade en de Boisotkade.

Een Stadslab filmpje van een ‘rondje Singels’ met beelden vanuit de lucht en vanaf het water. Begin- en eindpunt is de Rijnsburgersingel bij Museum Volkenkunde.

Raadslid Magreet van Wijk hoopte op een toezegging van wethouder Frank de Wit dat die plekken binnen 200 meter worden gecompenseerd. Die kreeg ze niet en het onderwerp zal dus nog zeker terugkeren op de politieke agenda. Aanstaande donderdag beslist de raad in eerste instantie over een voorbereidingskrediet van vijf ton om verder te kunnen met de plannen.

Een punt waar bijna alle partijen zich sterk voor maken is het verwijderen van de dam in de Maresingel bij de energiecentrale van e-on. Dat Leiden daarmee ook goed doorvaarbaar wordt vindt iedereen prima, maar de geraamde kosten van drie miljoen doen pijn. Vooral als die ten koste zouden gaan van het singelpark zelf.

GroenLinks drong er daarom op aan dat geld uit het potje voor bereikbaarheid of economie te halen. Zeker als het bedrag hoger uitvalt dan nu begroot. Ook hoopte duo-raadslid Hans Bogaardt van die partij dat de nieuwe bruggen die in het plan zijn opgenomen niet in beton zijn gegoten. “Misschien zijn er wel leukere creatieve oplossingen”. Tijdens de brainstorm in Nieuwe Energie opperde de Leidse reder Sjaak Veringa bijvoorbeeld het inzetten van voetveren in plaats van bruggen. Zo’n pontje zou dan meteen een leuke attractie kunnen vormen voor toeristen.

Duo-raadslid Mart Keuning van de ChristenUnie wil dat er ook een gedegen plan komt voor het beheer van het park als het eenmaal is aangelegd. “Die kosten moeten inzichtelijk gemaakt worden”.

De wens van veel partijen om het groene natuurspeelplein ‘Maregroen‘ dat de Vrije School Mareland wil aanleggen ook bij het singelpark te trekken, gaat wellicht ook in vervulling. Wethouder de Wit vindt het een geweldig idee en het sluit ook mooi aan bij het singelpark. Hij ziet het echter wel als een apart plan, maar op verzoek van de SP wordt het nu toch meegenomen als onderdeel van de route langs de singels.

Delen

17 reacties

  1. Tja, ik weet het niet hoor. Twee derde van de singelroute is gewoon bebouwd. Een water met een rij bomen ernaast zie ik nou niet echt als park. Dan is mijn achtertuin nog meer een soort van park. Gaan we dan alles slopen langs deze route? Lijkt me geen goed plan, zeker niet is deze tijd waarin elke cent gewogen moet worden. De singels zijn mooi, dat zeker, maar om het nou een park te noemen…. Langs het Plantsoen wel, verder zijn het allemaal kleine postzegels die her en der versnippert liggen.

  2. @ Jan de W.
    Bijna al het stedelijk groen is versnipperd. Daarom komt er een park: om al die postzegels met elkaar te verbinden. Of dat nou per se het langste park van Nederland moet worden is niet zo belangrijk. Wel dat er groene corridors door de stad komen met verbindingen naar stadsparken, provinciale landgoederen en de verdere ecologische hoofdstructuur.

  3. Gaan we dan alles slopen langs deze route?
    Lijkt me een belangrijke vraag.
    Meelfabriek, nieuwe energie en nog wat belangrijke gebouwen staan direct aan de singel.
    Volgende vraag: Hoe denkt de raad dit te gaan betalen?
    Vaak vallen de kosten van aanleg al veel hoger uit dan geraamd. Laat staan onderhoud.

  4. SingelBewoner op

    Er moet toch bezuinigd worden en de tijden zijn toch onzeker? Hoe kan er dan opeens zo veel geld zijn voor zo’n project? Het moet dus ten koste gaan van andere voorzieningen voor Leidse burgers, van andere plannen of bijvoorbeeld van onderhoud van wegen, fietspaden, andere parken en dergelijke. Waarom worden we daarover niet ingelicht?
    EvelineB heeft gelijk. De kosten van grote projecten worden altijd te laag geraamd, de bijdragen van anderen (sponsors?) worden overschat, de kosten van onderhoud worden vergeten en dus draaien de burgers op voor weer een dure hobby van onze falende politici.

    Dergelijke stadsparken hebben net zoveel te maken met de ecologische hoofdstructuur als mijn achtertuin. Er groeien veel te veel planten (heesters, bomen) die helemaal niet thuishoren in ons deel van de wereld. Bovendien is het een smalle strook waar veel mensen, katten en honden zullen komen. Onzin dus van Dick de Vos.

  5. Jantje van Leiden op

    Voldoende geld voor dit project is er helemaal niet. Dus wordt weer het oude toverwoord uit de hoge hoed gehaald: sponsoring! We weten uit het verleden hoe dat afloopt: geen sponsor te vinden. Conclusie: leuk spelletje, maar weinig realiteitsgehalte. Tijd om weer met beide benen op de grond te gaan staan.

  6. hoe je het ook wendt of keert, het gaat weer om iets cosmetisch. ik denk dat er genoeg bestaande gebieden binnen leiden zijn die wat zorg behoeven, gebieden die er verwaarloosd bij liggen.
    ik denk dat het voor het (economisch) voortbestaan van de stad beter is dat er aandacht geschonken wordt aan de infrastructuur in plaats van aan een project als dit, wat op zich mooi is, als je de poen ervoor hebt.
    zaken die dringender zijn dan dit worden niet aangepakt, zoals voornoemde mobiliteit. samenwerking zoeken met leiderdorp om het (auto-) verkeer langs diezelfde singels uit de stad te weren. echt moeite doen om elkaar te zien staan en samen oplossingen te verzinnen. de willem de zwijgerlaan is hopelijk binnen een jaar af. laat dat mooi aansluiten op een grote ring rond de gemeentes leiden en leiderdorp. spreek leiderdorp aan op de verantwoordelijkheid (kloppend hart tussen stad en land, geinponems) van voorstad van leiden, want de gemeente profiteert ook van leiden, al was het bijvoorbeeld maar het gebruik van de stations, en laat ze de persant snoepweg en de stierenbrug upgraden. dan heb je meteen geen oostelijke ringweg meer nodig.
    als je het verkeer uit het centrum haalt door dit soort maatregelen, dan volgen de groenstroken vanzelf, want dan is er meer ruimte voor, meer ruimte om te leven en niet om het verkeer dat voorbijraast te omzeilen.
    is er dan geen visie?

  7. nog even: pak het kooipark bijvoorbeeld ’s aan. te goor om rond te lopen. troep van hangjongeren, hondenstront overal. begin daar ’s met opruimen voor je een nieuw plan uit de kast haalt.

  8. Ik bepleit voor het laten begrazen door kamelen,geiten en hekrunderen en wilde ezels, dan kunnen we ezelsoren tellen tot sint juttemis.

  9. martin kuivenhoven op

    Ja hoor het (singel) water staat B&W Leiden tot aan de lippen ! zeer slecht moment om de "tanden" op dit toch megalomane plan stuk te bijten, in de "koelkast" ermee en even wachten tot betere tijden.

  10. Wat Tokke zegt is zeker waar. Er kan beter worden geinvesteerd in hetgeen we al hebben, het schoonhouden en netjes houden van bestaand groen. Als je nu ’s morgens bijvoorbeeld door het van der Werfpark loopt schrik je je dood. Ik wil niet weten wat zich daar in de nacht afspeelt, maar dat het veel troep veroorzaakt is bij daglicht goed te zien. Als dat al moeilijk is bij te houden, hoe gaat dat park van 6 km. lengte er dan straks uitzien???? Aanleggen zal al een hele toer zijn, laat staan het onderhoud.

  11. Piet Pekelharing op

    Om de biodiversiteit in die groenstroken van het Singelpark te bevorderen is het plaatsen van enkele bijenkorven het overwegen waard.

    Het is dan wel verstandig deze korven zodanig te plaatsen dat er geen onbevoegden met hun tengeltjes bij kunnen, bijvoorbeeld bovenop een gebouw.

  12. Johan Volkers op

    Alles kost geld, dan weten we nou wel. Maar dat Leiden groener moet worden, staat buiten kijf. Elk stukje groen erbij juich ik dan ook van harte toe! Autovrije binnenstad, meer groen, meer wandelpromenades: Dan gaat Leiden echt een hele mooie stad worden!

  13. Piet Pekelharing op

    En wat die bijenkorven die ik in een eerdere reactie heb genoemd betreft: Het zou wel eens kunnen dat de honing van een in de stad levend bijenvolk minder schadelijke stoffen bevat dan die uit een landbouwgebied zoals de Bollenstreek afkomstig. In een stad worden nu eenmaal veel minder pesticiden en herbicides gebruikt dan op landbouwgrond.

  14. Geweldig plan! Natuurlijk zijn de azijnzeikerds tegen. Met dat soort mensen was Leiden nog altijd een moeras geweest, was er geen Afsluitdijk (in crisistijd aangelegd), waren er geen Deltawerken uitgevoerd en was Madurodam al te groot geweest. In Londen heb je dakparken van amper honderd vierkante meter die geweldig goed worden bezocht, in New York is een van de grote trekkers een park bovenop een verlaten spoorviaduct: het werkt perfect. En hoezo duur? Per vierkante meter is dit zo’n beetje de goedkoopste investering in de leefbaarheid van de stad. Bravo voor dit originele plan. Zo snel mogelijk realiseren.
    En dat gezeur over een handvol parkeerplaatsen is helaas typisch des VVD’s: als die partij het voor het zeggen had, was de Leidse Hout immers allang verkwanseld aan projectontwikkelaars.

  15. Leiden (minder dan 118.000 inwoners) met Londen (7,5 miljoen) en New York (8,4 miljoen) gaan vergelijken? Waarom niet met Mumbai (12 miljoen) en Sjanghai (14,3 miljoen)?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline