Ondergrondse parkeergarages maken deel straatparkeren overbodig

Oude politiek. Het was weer even wennen gisteravond tijden de gecombineerde vergadering van de raadscommissies Ruimte & Regio en Leefbaarheid & Bereikbaarheid. Op de agenda stond één punt, de nieuwe ondergrondse parkeergarages die Leiden gaat bouwen onder de Lammermarkt en de Garenmarkt. Dat die nodig zijn en er dus komen is één van de 16 afspraken die collegepartijen D66, VVD, CDA en SP met elkaar maakten in het beleidsakkoord ‘Samen Leiden’ van 2010. Oppositiepartijen konden dus hoog en laag springen, het had allemaal geen enkel effect.

Walter van Peijpe (GroenLinks) en Jeffrey van Haaster (D66) in gesprek met Jeroen Driessen over nut en noodzaak van de nieuwe parkeergarages in de uitzending van Nieuws071 op sleutelstad FM.

Zo ging dat dus vroeger bijna altijd. Als collegepartijen iets vonden, dan ging het door. Sinds de verkiezingen in 2010 wordt er gewerkt met wisselende meerderheden. Behalve dus op 16 in beton gegoten afspraken. Hadden de parkeergarages daar niet bijgestaan, dan was er wellicht best iets te zeggen geweest voor de opmerkingen van bijvoorbeeld GroenLinks, de PvdA en de ChristenUnie. Bijvoorbeeld dat ze het benodigde aantal van 1.000 in twijfel trekken. Zelfs VVD-wethouder Van Woensel gaf toe dat dat aantal nergens op was gebaseerd. Pas later is daar een onderbouwing voor gekomen.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Leiden op zich geen tekort heeft aan parkeerplaatsen. Wel liggen ze niet allemaal op de beste plekken. Als je dan voor circa 110.000.000 euro zo’n 1.000 parkeerplaatsen bijbouwt in moderne, centraal gelegen ondergrondse parkeergarages dan zijn die garages alleen rendabel te exploiteren als je op straat 600 plekken weghaalt. Maar dat kan dus niet als je hebt afgesproken dat er in de lopende collegeperiode (2010 – 2014) 1.000 plekken bijkomen. En dus heeft Leiden als de garages klaar zijn veel te veel parkeerplekken. Nu al plannen maken om straatparkeerplekken weg te halen ligt politiek te gevoelig en dus is dat iets waar op zijn vroegst na de volgende verkiezingen naar gekeken zal worden. Een klein voorschotje op die discussie werd gisteren genomen door de PvdA. Mogelijk worden de Korevaarstraat, ’t Gangetje en de Nieuwe Beestenmarkt autovrij. Op die manier ontstaan er mooie aanlooproutes van de garages naar het centrum. D66 wil bekijken of de Garenmarkt een plein kan worden met een groene inrichting.

Na 2022 verdwijnt het parkeren aan de Haagweg. Of eerder als het Stadsparkeerplan het na 2016 niet zonder gemeentelijke subsidie redt. Die wordt namelijk per 2017 stopgezet. Op het terrein komt in de toekomst woningbouw. Het duurzame mobiliteitscentrum (DMC) dat aan de Haagweg steeds verder wordt opgetuigd is niet aan die plek gekoppeld, zo vinden de Leidse politici. Zaken als een stalling voor e-scooters kunnen in de toekomst prima worden gecombineerd met de nieuwe garages.

In de oorspronkelijke plannen van VVD-wethouder Pieter van Woensel was sprake van 800 plekken onder de Lammermarkt en 400 onder de Garenmarkt. Omdat er op de Lammermarkt bovengronds 200 plekken verdwijnen, kwm het totaal op 1.000 extra. Inmiddels is duidelijk dat er ondergronds plek is voor maximaal 1.000 plekken en dus moet het college nog op zoek naar 200 plekken op een andere locatie om toch op die afgesproken 1.000 extra parkeerplaatsen te komen. De meest voor de hand liggende optie is een derde parkeergarage op de Kaasmarkt.

Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Whatsapp Studio
071 - 5235908

×