Gemeente Leiden richt zich te veel op de beta-wetenschappen alleen terwijl de creatieve sector zowel financieel, economisch als sociaal-cultureel net zo belangrijk is voor de stad, zegt Peter Duijvestein, directeur van Leiden Communicatiestad. “We willen een vitale stad willen blijven en daarin speelt de creatieve sector een belangrijke rol in – vergeet de alfa’s dus niet.”
De creatieve sector moet een vierde pijler onder de stad worden. Nu stroomt via deze sector jaarlijks honderd miljoen euro binnen en dat bedrag wordt ook weer grotendeels in de stad geïnvesteerd; anders dan bij de beursgenoteerde internationale ondernemingen op het Bio Science Park. Daar ‘lekt’ het geld vooral naar aandeelhouders en moederbedrijven elders op de wereld, aldus Duijvestein.
Duijvestein vreest dat een eenzijdige focus op die bedrijven dan ook leidt tot een ‘museumstad als Brugge of een slaapstad waar mensen alleen maar werken.’ De agenda van Leiden wordt bepaald en dat is reden om op de ‘creatieve’ trom te roeren. Dat doet Leiden Communicatiestad onder meer met een boekje vol portretten van succesvolle alfa’s.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907