Wethouders per trein naar Parijs voor werkbezoek bouwen boven spoor

14

De Leidse wethouders Ashley North en Fleur Spijker vertrekken binnenkort naar Parijs. Begin april reizen de twee Leidse bestuurders op uitnodiging van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS en Prorail af naar de Franse hoofdstad om zich te laten informeren over de mogelijkheden van bouwen bij en boven het treinspoor. De dienstreis gaat ook per spoor. Onlangs besloot de Leidse gemeenteraad dat dienstreizen van het college in principe per trein moeten plaatsvinden. Om het milieu te sparen.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Fleur Spijker over bouwen boven het spoor.

In Leiden is bouwen boven de spoorlijnen rond station Leiden Centraal niet iets dat op korte termijn gaat gebeuren, maar er wordt wel degelijk over nagedacht. In Parijs heeft men op meerdere plekken al veel ervaring met dit type bouw. Toekomstige bebouwing op het spoor is een vorm van dubbel ruimtegebruik bovenop een OV-knooppunt, dat ook de gemeente Leiden vanuit het oogpunt van duurzame verstedelijking het verkennen waard vindt.

Delen

14 reacties

  1. Een fijne reis gewenst!! Toch mooi dat ze met de trein gaan. Misschien komen ze wel door de ondergrondse stations van Rijkswijk en Delft, maar daar hoeven ze gelukkig niet uit te stappen. Teveel gedoe. Ze stappen bij een ondergronds station van Parijs uit. Na het nemen van de nodige foto’s komen ze dan rijkbeladen met veel actuele informatie terug. En ja, die dienstreis gaat daarna naar Amsterdam en Rotterdam waar ze ondergrondse (metro-)stations hebben. Hoop wel voor ze dat ze eerst klasse reizen, zal toch wel?

    • Waarom zou je dichtbij gaan kijken als het ook op kosten van de belastingbetalers in het altijd boeiende Parijs kan, en wie weet waar ook nog, als het maar niet naast de deur is. In Den Haag hebben ze zelfs een tram- en busplatform boven de perrons gebouwd, maar dat is vermoedelijk veel te dichtbij en dus beneden de waardigheid van het Leidse wethouderlijk ambt. Wat zegt u, bussen boven het spoor, iets voor Leiden? Nee hoor, want… mompeldemompel.

        • Kosten voor wie? Juist, ja, inderdaad. Want wie financieren de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS en Prorail? Toch niet de marsmannetjes uit uw dromen?

          • De kosten voor dienstreizen worden vergoed aan de hand van CAR-UWO en bedragen voor het reizen met de (dienst)auto €0,19 per kilometer en voor het verplaatsen met het openbaar vervoer zijn ze op basis van een 2e klas (trein)kaartje. Dus zo spannend is dat budgettair allemaal niet hoor, Frits2020.

  2. Uitgenodigd door de NS, Prorail en een Metropoolregio (heb ik verkiezingen gemist of zo), die allemaal belastinggeld uit Den Haag krijgen. Maar ik gun het de twee hardwerkende wethouders wel hoor, zo’n inspannend Paasreisje en dan ver van huis en familie. Wat hebben ze toch een weinig benijdenswaardige baan. Sterkte hoor, Fleur en Asley.

  3. Jantje van Leiden op

    Het doet een beetje denken aan die dienstreizen jaren geleden naar Karlsruhe. Dat ging toen om de zogenaamde lightrail. Ging ook niet door. Waren wel leuke uitstapjes.

    • Dat zal wel. Het gerucht deed toen de ronde dat enkele mannen uit die delegatie zich snel naar de Brunnenstrasse begaven en dat daar gemaakte kosten later bij de gemeente werden gedeclareerd. Het laatste bleek in ieder geval niet waar te zijn. Er waren namelijk geen bonnetjes.:-)

      • Als je op echte daadkracht en visie voor milieu en ruimte van de gemeente Leiden moet wachten dan heb je een lange adem nodig. Men is nu eindelijk begonnen met het ombouwen van de Hooigracht. Met een beetje geluk is dat over 3 jaar klaar. Dus van echt baanbrekende plannen verwacht ik heulmal niets.
        Jammer, want de geografische ligging is best kansrijk.
        Misschien kan Leiderdorp Leiden inlijven. Lijkt me leuk.

  4. Marijn Schaaf

    Waarom moet hier schaamteloos een motie ingediend worden alsof dat er een overdracht is dat er een bureaucratiseerde beslissing wordt genomen alsof iedere wethouder in andermans portemonee mag kijken.

Laat een reactie achter

Je bent nu offline