Het wordt hoog tijd dat de gemeente Leiden nu eens echt werk maakt van de verkeersveiligheid in Leiden Zuidwest. Dat zegt CDA-raadslid Roeland Storm die hiervan zijn voorlopig laatste wapenfeit hoopt te maken als Leids politicus. Hij staat op eigen verzoek bij de komende verkiezingen op plek 30 als lijstduwer.
In vragen aan het college van burgemeester en wethouders vraagt het CDA-raadslid om het doorvoeren van een hele serie maatregelen die het in de school- en kindrijke wijk een stuk (verkeers)veiliger moeten maken. Storm vraagt het college om met alle betrokken organisaties aan het Kennedyplein in gesprek te gaan om de verkeersituatie daar veiliger te maken.
“Om te beginnen de situatie rond de Kennedylaan en het Kennedyplein”, zegt Storm. “Bij de Apolloschool en activiteitencentrum de Zuidwester is de verkeerssituatie verre van ideaal. De openingstijden van de school en het activiteitencentrum zijn vrijwel gelijk. Hierdoor ontstaan veel verkeersbewegingen: fietsende ouders en kinderen, lopende ouders en kinderen, ouders met de auto, de grote bussen van het activiteitencentrum en de klanten van de Hoogvliet. De verkeersituatie is daar helemaal niet op ingericht.” Soortgelijke situaties doen zich volgens Storm ook voor rond de Korte Vlietschool, De Walnoot en het Leo Kannercollege.
Chris de Waard is gesprek met CDA-raadslid Roeland Storm over de lijst verkeersonveilige plekken in Zuidwest die hij aan de orde stelt.
Churchilllaan
Een ander punt van zorg is de Churchillaan. Het CDA vroeg eerder of de schuine parkeervakken bij de kruising met de Valeriusstraat kunnen worden aangepakt. Automobilisten moeten daar nu achteruit invoegen op de drukke doorgaande verkeersader. “Dat levert gevaarlijke situaties op en het college had al toegezegd met een oplossing te komen. “En nu is de hele Churchilllaan een paar weken geleden geasfalteerd, maar er is niets aan de parkeervakken gedaan”, constateert Roeland Storm verbaast.
Griegstraat
Ook de Griegstraat wordt door het CDA aangewezen als verkeersonveilige straat. De partij vraagt om maatregelen om de verkeerssnelheid daar omlaag te brengen. “Nu durven ouders hun kinderen niet vrijuit naar buiten te sturen in de wijk.” De Griegstraat is volgens Storm verworden door een doorgaande route omdat er aan de Bachstraat vrij geparkeerd kan worden. Daardoor kunnen auto’s elkaar daar niet meer passeren en wordt de bredere Griegstraat als sluiproute gebruikt.
Beethovenlaan
Nog een punt van zorg in de wijk vormt een deel van de Beethovenlaan. “Dat is nog steeds geasfalteerd, omdat daar ooit een bus reed. Nu is dit stukje tussen de Apollolaan en de Kennedylaan verworden tot een stuk waar mensen het gas opentrekken”, zegt Storm die het college vraagt om het asfalt te vervangen voor klinkers en ook hier verkeersremmende maatregelen te nemen.
Brahmslaan
Net als de Beethovenlaan is ook de inrichting van de Brahmslaan het CDA een doorn in het oog. “Op deze weg vinden veel situaties plaats waar we als CDA meldingen over krijgen. Hardrijdende auto’s en bussen, fietsers die aan de kant moeten gaan bij kruisingen en zo meer.” Storm vraagt nu of de gemeente op deze geasfalteerde 50 kilometerweg de maximum snelheid wil verlagen naar 30 kilometer per uur en de straat daar ook op in te richten.
Vijf Meilaan
Als laatste richt het CDA de pijlen op de kruisingen van de Vijf Meilaan met de zijstraten tussen de Churchilllaan en de busbrug naar Voorschoten. “Bij elke kruising komen van beide kanten fietsers, voetgangers, auto’s en bussen samen. Het college heeft eerder al aangegeven dit aan te pakken, maar dat is beperkt gebleven tot het ophangen van een aantal borden. “Het CDA vindt dat volstrekt te weinig en wil nu dat wordt gekeken naar de de inrichting van de betreffende kruispunten. Die moeten dan zo worden aangepast dat zich geen grote verkeersgevaarlijke situaties kunnen voordoen. Als dat niet kan, wil het CDA dat er bij die kruipinten verkeerslichten worden geplaatst.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907