De gemeente Leiden benut actief de ingangen van bestuurlijke overleggen om de vlieghinder in de regio aan de kaak te stellen. Dit antwoordt zij op vragen naar het vervolg op de opdracht van de gemeenteraad aan het college om er bij Schiphol op aan te dringen de Kaagbaan als een van de start- en landingsbanen van de luchthaven minder in te zetten.
De gemeenteraad had benadrukt dat Leiden veel last heeft van lawaai van overvliegende vliegtuigen en dat dit met name in een deel van de Merenwijk erg ingrijpend is voor het dagelijks leven van bewoners. De ervaren overlast is toegenomen omdat Schiphol ervoor kiest om de Kaagbaan juist meer te gebruiken. De vliegroute gaat dan over Leiden heen.
“Datgene waartoe de motie oproept, sluit aan op een al langer door het college van B&W gevolgde strategie”, aldus beleidsmedewerker Paul de Lorme van Rossem van de afdeling Duurzame Leefomgeving van de gemeente Leiden. Hij noemt het ‘Schipholcluster ZuidWest’ als een ingang voor de Leidse regio en de Bollenstreek.
In groter verband is er de ‘Bestuurlijke Regie Schiphol’ (BRS), een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en vier provincies. Het doel van de BRS is het behartigen van de belangen van de regio waar het gaat om de ontwikkeling van de luchtvaart en de luchthaven in relatie tot de omgeving.
Holland Rijnland
Volgens de woordvoerder bestaat er op het Schipholdossier ook met Holland Rijnland samenwerking. Daar had de raad ook om verzocht ‘om een steviger bestuurlijke vuist te kunnen maken’.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907