Binnenkort komt het College met een voorstel om op tachtig procent van de wegen 30 km/u als maximumsnelheid in te voeren (Foto: Frans Wiersma)

Gemeente Leiden reserveert miljoenen voor verkeersveiligheid

In de Kaderbrief van 2025-2029 heeft het Leidse college van burgemeester en wethouders 1.915.000 euro gereserveerd voor het verbeteren van verkeersveiligheid in de stad. Dat is hard nodig: Leiden is al een aantal jaar de gevaarlijkste fietsgemeente van Nederland.

Met het geld gaat de gemeente meerdere projecten financieren om het verkeer veiliger te maken, zo vertelde wethouder Ashley North vorige week al in een toelichting. Recent werden al de Lammenschansweg, de Posthofrotonde, het Noordeinde en de Haagweg op de schop genomen om veiligheidsknelpunten in het Leidse verkeer aan te pakken. Daar wil de gemeente de komende jaren dus onverminderd mee door gaan.

Maatregelen
Met het vrijgemaakte geld wil Leiden onder andere bestaande knelpunten aanpakken. Deze aandachtslocaties uit de Verkeersveiligheidsmonitor moeten over enkele jaren allemaal zijn aangepast. Op dit moment wordt de kruising Wassenaarseweg/Sandifortdreef heringericht en is het project voor de aanpassingen aan de Stevenshofdreef/Ommedijkseweg gestart.

Ook projecten voor het vergroten van de verkeersveiligheid van fietsers kunnen uit de extra middelen worden betaald, net als verkeersveiligheidsmaatregelen op wijkniveau en het versnellen van de aanpak van verkeersveilige schoolomgevingen. Ook gaat Leiden meer mensen aannemen die zich bezighouden met de verkeersveiligheid.

Maximumsnelheid
Hier bovenop kondigt het college aan binnenkort met een voorstel te komen om op meer dan tachtig procent van de Leidse wegen een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur in te voeren. Ook blijft het college inzetten op verkeerseducatie en fietslessen op scholen en worden bekende gedragscampagnes als BOB en MONO ondersteund.

Gevaarlijkste fietsgemeente
De investeringen zijn hard nodig, want Leiden is volgens onderzoek van Independer de gevaarlijkste fietsgemeente van Nederland. Per 10.000 inwoners zijn er in Leiden 29,3 fietsongevallen. In Amsterdam, de drukste gemeente van Nederland, zijn dat er slechts 15,5. Er valt dus zonder meer winst te halen.

Bron: Independer

Samenwerking
“We zien ondanks al onze inspanningen eenzelfde ontwikkeling als in vrijwel alle steden: een toename van het aantal incidenten,” zegt Wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën). “Het college vraagt ook om samenwerking,” voegt hij toe. “We hebben iedereen nodig om het verkeer veiliger te maken. Omwonenden, die dagelijks zien hoe het verkeer zich gedraagt en waar het dreigt mis te gaan. Professionele bestuurders, zoals buschauffeurs en vuilnismannen, die elk straatje als hun broekzak kennen. En natuurlijk: weggebruikers die zich verantwoordelijk willen gedragen. Samen zijn we het verkeer. En samen maken we het verkeer veilig.”

Kaderbrief
De Kaderbrief (vergelijkbaar met de landelijke Voorjaarsnota) staat nog niet gelijk aan de uiteindelijke begroting, maar moet gezien worden als een startschot voor de onderhandelingen. In dit document schetst het college de financiële en beleidsmatige hoofdlijnen voor de komende jaren, waarmee de gemeenteraad richting krijgt om komende maand in debat te gaan en bij te sturen waar nodig. In juli zal de uiteindelijke besluitvorming volgen.

Advertentie

Leiden Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×