De organisatie Leiden&Partners (L&P) die verantwoordelijk is voor de citymarketing van de stad, doet haar werk naar behoren. Dat concludeert de Rekenkamer Leiden en Leiderdorp die daar onderzoek naar deed.
Het doel van de citymarketing is om het imago van Leiden als Stad van Ontdekkingen nationaal en internationaal te versterken. Daarmee richten de inspanningen zich op bewoners, bedrijven, bezoekers, kenniswerkers en studenten. “Leiden&Partners is voor ondernemers in de stad een prettige samenwerkingspartner.”
Verbeterpunten
Dat de Rekenkamer concludeert dat citymarketing bij L&P in goede handen is, wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten uit het onderzoek naar voren komen. Zo kan de gemeenteraad beter worden geïnformeerd door het college van burgemeester en wethouders over het gevoerde beleid van L&P en de daaruit voortvloeiende resultaten. “Hoewel we zien dat Leiden vorderingen maakt, kan de kosten-batenanalyse van het toerismebeleid beter.”
L&P ontvangt momenteel zeventig procent van de door hotels geïnde toeristenbelasting van de gemeente. Met die middelen worden onder meer publiekscampagnes betaald, wordt de VVV-brandstore geëxploiteerd en helpen ze bij het organiseren van congressen.
Overlast
Het onderzoek van de Rekenkamer laat zien dat overlast die door binnenstadsbewoners wordt ervaren niet het directe gevolg is van de citymarketing-activiteiten van L&P. “Dat heeft vaak meer te maken met de aard en omvang van bepaalde evenementen”, aldus de Rekenkamer. “Daar kan de gemeente zelf bij het afgeven van vergunningen invloed op uitoefenen.”
Toeristenbelasting
In het najaar bespreekt de Leidse gemeenteraad hoe de komende jaren wordt omgegaan met de toeristenbelasting. Om de raad bij de voorbereiding hierop te ondersteunen, heeft de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp onderzocht hoe de organisatie rond citymarketing van Leiden, de laatste jaren heeft gefunctioneerd en wat het de stad heeft opgeleverd.
Het aantal arbeidsplaatsen in de bezoekerseconomie en in de binnenstad bedroeg in 2023 respectievelijk 11.540 en 18.936. Daarmee is de streefwaarde van de gemeente gehaald. Het aantal bezoeken aan de Leidse binnenstad is tijdens de corona-pandemie fors gedaald, maar is in 2024 gestegen tot 219.700 bezoeken per de week. Dit is onder het gestelde doel van de gemeente die 230.000 bezoekers had voorspeld.
Cultuur Economie LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907