Brom- en snorfietscontroles

De politie van het district Leiden-Voorschoten heeft samen met de regionale verkeersdienst en het verkeershandhavingsteam van 25 april tot 15 juni in totaal acht brom- en snorfietscontroles uitgevoerd. In totaal werden 462 passanten gecontroleerd en 513 processen verbaal uitgedeeld. Er werden 25 aanhoudingen verricht wegens rijden onder invloed van alcohol. Van hen kregen 22 een proces verbaal. Een van deze bestuurders reed onder invloed met ongeveer 80 km/u over de Kanaalweg in Leiden. Een andere bestuurder reed eveneens onder invloed van alcohol met een zwaar opgevoerde bromfiets waarvan het profiel van de achterband nagenoeg weg was. De politie constateerde bij deze bromfiets een overschrijding van meer dan 30 km/u. De drie anderen bestuurders bleken na de blaastest onder de limiet te zitten van 220 ug/l (0,5 promille). Drie meest voorkomende overschrijdingen waren: – Overschrijden van de constructiesnelheid; 154 (33,23% van het totaal) De boete bij het overschrijden van de constructiesnelheid (opgevoerde brommers) hangt af van de mate van overschrijding en varieert tussen de 28 en de 115 euro. – Rijden zonder de valhelm; 147 (31,75% van het totaal). Deze overtreding wordt beboet met 40 euro. – Het niet in het bezit hebben of kunnen tonen van een bromfietscertificaat/rijbewijs; 89 (19.05% van het totaal). Het niet kunnen tonen van het certificaat kost 17 euro. Niet in het bezit zijn ervan kost de overtreder 57 euro. – Een aantal bestuurders bleek jonger te zijn dan de minimumleeftijd van 16 jaar. De politie constateert dat er nog veel brom- en snorfietsers onverzekerd rondrijden. Men wordt geadviseerd om alsnog een verzekering voor het jaar 2002 af te sluiten. Uit landelijk onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is gebleken dat het slachtofferrisico voor bijvoorbeeld 16-17 jarigen op de brom- en snorfiets hoger ligt dan het risico voor fietsers in dezelfde leeftijdscategorie. Het doel van de politie Leiden-Voorschoten is door intensievere controle’s uit te voeren de verkeersveiligheid te verhogen en het rijgedrag van de verkeersdeelnemers te veranderen.

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Je bent nu offline