Organisatoren mengen zich in Haagweg-discussie
“De organisatoren van diverse grote evenementen in Leiden hebben met grote ontsteltenis kennis genomen van het verdwijnen van het parkeerterrein Stadsparkeerplan aan de Haagweg in Leiden. In eerste instantie een vermindering van 350 plaatsen en vanaf een onbekende datum in 2006 alle parkeergelegenheid aan de Haagweg,” dat schrijven vertegenwoordigers van een fors aantal gerenommeerde instellingen in een brandbrief aan de de wethouders Hessing, Hillebrand en Geertsema. De organisatoren roepen de drie betrokken wethouders op te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid, aan het Haagwegterrein of elders in het centrum, aan de gasten die Leiden willen bezoeken.
“Economisch gezien zal het een flinke aderlating betekenen en ook de uitstraling voor Leiden, waar zo hard aan gewerkt wordt, zal zeker een negatieve reactie ondervinden. Wij vertrouwen erop dat het gemeentebestuur een passende oplossing heeft en dat wij de verwachtte bezoekersaantallen zonder problemen een parkeerplaats kunnen bieden,” zo schrijven Petra Unger van de Stadsgehoorzaal, Ton Boon van de Pieterskerk, Chris de Mol van Rembrandt400 Leiden, Rob van Marwijk van het Culinair Festival, Trudy Kwik van Kwik & Van Hoek, Lodewijk Kallenberg van de 3 October Vereeniging, Menno Smitsloo van het Haring & Corenwijn Gala, Aad van der Luit van de Lakenfeesten, Stephan van den Berg van het Rembrandt Gala, Tjeerd Scheffer van de Marathon Leiden, Wim de Wolf van het Rembrandtfestival, Nina Douwes van het Huis van Sinterklaas en Centrummanager Robert Strijk.
Ze delen de mening dat het ontmantelen van het parkeerterrein aan de Haagweg een ernstige aderlating is voor de stad en voor het succes van de evenementen in het bijzonder. De genoemde organisatoren hebben een hele reeks meningen op een rij gezet:
- Parkeren in het centrum van Leiden is vrijwel onmogelijk. De stad heeft een slechte reputatie bij automobilisten. Het parkeerterrein op de Haagweg is de voornaamste faciliteit die het centrum goed bereikbaar maakt. Als organisatoren van evenementen kunnen wij dankzij de Haagweg en de pendelservice onze bezoekers er van overtuigen dat ze hun auto makkelijk kwijt kunnen. Mocht de capaciteit van het parkeerterrein halveren, dan vervalt een van onze belangrijkste verkoopargumenten.
- De voorgestelde oplossing om het parkeerterrein te verplaatsen naar het terrein aan de Plesmanlaan bij Naturalis is ongelukkig. Dat parkeerterrein ligt te ver buiten het centrum. Als bezoeker heb je het gevoel met openbaar vervoer verder te moeten reizen. Je ervaart de rit met het pendelbusje niet meer als een snelle, extra service. De keus om te gaan lopen en extra te genieten van het Leidse centrum is er dan niet meer. De reis met het busje kan in de spits bovendien te lang gaan duren.
- Voor 2006 is de organisatie van de verschillende evenementen reeds in volle gang. Dit betekent ook dat er reeds rekening is gehouden met de bestaande capaciteit van het huidige Haagwegparkeerterrein.
- Een argument dat vooral geldt voor de Stadsgehoorzaal: In de regio Leiden zijn veel concertzalen met goede parkeerfaciliteiten. Meerdere programma’s worden behalve in Leiden ook in de buurt gespeeld (bijvoorbeeld in Zoetermeer, Alphen aan den Rijn of Den Haag), zeker als het gaat om optredens van populaire artiesten, die wij financieel hard nodig hebben. Als bezoekers ons buitensporig lastig kunnen bereiken, verzwakt onze concurrentiepositie dramatisch. Datzelfde geldt voor de klassieke concerten. Den Haag en Amsterdam zijn dicht bij.
- De Pieterskerk en de Stadsgehoorzaal zijn tevens een congreslocatie. Nu zijn we een interessante partij in de binnenstad, die dankzij de Haagweg redelijk goed bereikbaar is. Als de Haagweg alleen door vergunninghouders kan worden gebruikt (wat door het verminderde aantal plaatsen lijkt), zijn wij ineens een stuk onaantrekkelijker. Potentiële huurders van onze ruimtes, informeren altijd naar de bereikbaarheid, waar veel zorg over bestaat. Met het bestaan van de Haagweg kunnen wij hun geruststellen.
- Leiden is druk bezig om de internationale markt te benaderen, denk aan het Rembrandtjaar, Leiden Congresstad en het zojuist verschenen rapport van Berenschot. Daarvoor is het noodzakelijk om naar een grotere internationale markt te zoeken waarbij gastvrijheid als kernproduct geldt. Gastvrijheid begint niet bij de deurmat, maar zodra iemand zijn huis verlaat om naar je toe te komen. Dus essentieel daarin is goede vindbaarheid, duidelijke informatie en voorkomende probleembenadering.
- Voor een evenement als de marathon is halvering een forse aderlating in de serviceverlening en kan een zorgwekkende toestand veroorzaken voor de stad.
- Het landelijk gerenommeerde Haring & Corenwijn Gala (eind september) moet de afgelopen jaren al steeds meer de zeilen bijzetten om de ruim 1000 gasten langs goede logistieke banen te ontvangen en leiden. Wat hierin nog weleens fout ging betrof met name het parkeren. Indien de Haagweg verdwijnt of gehalveerd wordt, dan wel geen goed alternatief beschikbaar is, valt dit unieke evenement niet meer te organiseren.
Leiden