Rob Pons, directeur SOS Telefonische Hulpdienst Zuid-Holland Noord, foto: Jacqueline Borg

Al meer dan 35 jaar een luisterend oor

De SOS Telefonische Hulpdienst Zuid-Holland Noord is al ruim 35 jaar, zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Deze hulpdienst is er voor alle inwoners van leiden en omstreken, de Duin- en Bollenstreek, de Aar- en Veenstreek en Rijnland, waar in totaal zo’n 500.000 mensen wonen. De SOS Telefonische Hulpdienst is een professioneel geleide vrijwilligersorganisatie, waarvan Rob Pons (Rotterdam 1959), sinds oktober 2000 directeur is. Pons woont en werkt al ruim 15 jaar met veel genoegen in Leiden. Hij deed zijn ervaringen op in de reclame- en marketing-business en werkte in eerste instantie als interim-manager bij de Telefonische Hulpdienst. Doordat de toenmalige directeur met ziekte te kampen had, werd Pons gevraagd te blijven. Pons: “Ik moet zeggen, dat ik vele malen meer voldoening beleef aan dit maatschappelijk belangrijk werk, dan aan het werken in de ‘snelle’ wereld van reclame en marketing. Met name het werken met de zeer gemotiveerde vrijwilligers geeft enorm veel energie en het verschil met ‘broodwerkers’ is dan ook groot!”

Pons: “Op dit moment werken wij met 78 actieve vrijwilligers, maar we zoeken altijd nog extra krachten. De vrijwilligers worden zorgvuldig geselecteerd en krijgen een gedegen opleiding in twaalf dagdelen, te weten twee zaterdagen en acht avonden. Deze training is landelijk ontwikkeld door de Federatie van SOS Telefonische hulpdiensten en het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW). Aan het eind van de training ontvangen de deelnemers een certificaat”. Pons merkt een stijgende lijn in het aantal (hulp)gesprekken per jaar. Waren het er eerst in onze regio nog zo’n 10.000 per jaar, sinds 2006 zijn het er al meer dan 12.000. De bellers, globaal tussen de 30 en 60 jaar, kunnen met al hun problemen en vragen terecht. Pons: “Het grote voordeel is, dat men anoniem is en blijft. Op het moment, dat iemand zijn problemen aan zijn omgeving prijsgeeft, liggen de problemen op straat en zijn de gevolgen niet altijd te overzien. Behalve eenzame mensen, die graag even hun verhaal kwijt willen, worden wij ook geconfronteerd met echte probleemsituaties. Wij bieden een luisterend oor en proberen, als het nodig is, de verschillende punten op een rijtje te zetten, zodat iemand weer een beetje overzicht kan krijgen. Daarnaast geven wij info, waar de betreffende persoon het beste terecht kan met zijn of haar problemen”.

Hoewel de locatie nog altijd anoniem is, treden de medewerkers steeds meer uit de anonimiteit en wordt er hard gewerkt om de SOS Telefonische Hulpdienst meer naamsbekendheid te geven. Pons: “Wij zijn druk bezig om onze stichting wat meer te updaten. Dit jaar nog willen wij, net als bij voorbeeld ‘de Kindertelefoon’ aansluiten bij de mogelijkheden van deze tijd, zodat de mensen, die hulp of contact willen ook kunnen chatten en mailen. Volgend jaar bestaat de Telefonische Hulpdienst in de oorspronkelijke vorm eigenlijk al 50 jaar en wordt het tijd om wat meer naar buiten toe te treden. Onze bellers blijven echter altijd anoniem!”.

Telefoonnummer voor het aanmelden als vrijwilliger: 071-5143578 SOS

Telefonische Hulpdienst Zuid-Holland Noord: 0900-0767 (bijzonder gesprekstarief)

Leiden


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×