Leidse kunstschilder Willem Breddels, vakman en filmster

1

Willem Breddels,(Leiden 1938), liep als klein jongetje in de Breestraat en zag bij de toenmalige lijstenmaker/kunsthandel een reproductie van Rembrandt’s ‘Oude man met gouden helm’, een kunstwerk, dat een grote indruk op hem maakte. Breddels, autodidact, startte op 25-jarige leeftijd als fulltime kunstenaar en specialiseerde zich in het ‘fijnschilderen’, met een neiging naar magisch realisme, zoals bij voorbeeld Willink en Dali. Hij exposeerde zijn werk zowel in Leiden, als ver daarbuiten, in Spanje en in Canada. Breddels: “Leiden heeft niet zo’n gunstig klimaat voor kunstenaars, dat ligt niet aan de kunstenaars, of aan de galeries, maar aan het publiek, dat niet zo snel iets koopt”. Vorig jaar, in het kader van het Rembrandtjaar, werd Breddels benaderd door de stichting van het museum van het Wevershuisje om aan de bezoekers van het museum uit te leggen, hoe linnen geprepareerd en bewerkt werd in de tijd van Rembrandt.

Doordat Breddels op het punt stond om weer naar Canada te gaan, ontstond het idee om een film te maken voor de bezoekers van het Wevershuisje. De Leidse Video en Smalfilm Liga (LVSL) nam deze taak op zich en al snel ontstond het idee, om Breddels te volgen vanaf het Wevershuisje aan de Middelstegracht, waar nog steeds het schilderslinnen geweven wordt, tot en met de preparatie van het linnen en het vervaardigen van een kopie van de ‘oude man met gouden helm’ door Breddels, geheel in traditionele technieken en stijl van Rembrandt. De film kreeg de titel: ‘Van linnen tot goud’.

De filmploeg volgde Breddels gedurende een maand op de voet. Met rood tape werd de stand van de schildersezel en de camera afgeplakt in het atelier/woonhuis van de kunstenaar. Breddels: “Ik vond het tot stand komen van zo’n film ook erg interessant. Wel werd ik wat zenuwachtig zo nu en dan. Je wordt toch op de vingers gekeken en vraagt je af, of het allemaal wel gaat lukken. Daarbij was het voor mij de aller eerste keer in mijn leven, dat ik iets van een ander kopieerde”.

De film, die 12 minuten duurt, geeft een goed inzicht in de technieken van de 17e eeuw. In de film zien we Breddels, met een geleende kleinzoon, (zijn eigen kleinzonen zijn de 20 al gepasseerd) even teruggaan in de tijd, dat Breddels zelf voor de etalage van de kunsthandel in de Breestraat stond. Het geweven linnen wordt daarna opgehaald bij het Wevershuisje en naar Deviré gebracht om vakkundig te worden opgespannen. Daarna laat ‘opa’ Breddels zien, hoe het doek geprepareerd wordt met lijm van hazen- of konijnenhuid en vervolgens met een mengsel van lijm en krijt. Dan begint de kunstenaar met de opzet van het schilderij, waarbij de metalen helm, volgens de techniek van Rembrandt, zorgvuldig in reliëf opgebouwd wordt in witte structuren. Breddels: “Ik vond het een echte uitdaging en vind, dat ik het origineel toch wel erg dicht benaderd heb”.

Overigens bleek ongeveer twee jaar geleden, dat de ‘oude man met gouden helm’ helemaal niet door Rembrandt is geschilderd en door wie dan wel, is nog onbekend. Ook het fabeltje, dat het beste schilderslinnen uit Holland komt is niet waar, want ‘Hollands linnen’ wordt gemaakt in België. Wel is waar, dat Willem Breddels, bekend als de man met de hoed, een zeer vakkundige kunstschilder is, waar Leiden best trots op mag zijn.

Een selectie van het werk van Breddels is te zien op: www.willembreddels.seesle.com

 

Delen

1 reactie

Over de auteur

Je bent nu offline