Nu Leiden eerder dit jaar massaal nee heeft gezegd tegen de komst van de RijnGouweLijn, ziet de NS mogelijkheden om de capaciteit op het traject Leiden – Utrecht te verdubbelen. NS regio-directeur Herman van Tongeren schrijft in een brief aan de betrokken gemeenten, reizigersorganisatie ROVER en de provincie dat er na het Leidse nee met de NS is te praten over zowel verdubbeling van het spoor als het verdubbelen van het aantal treinen tussen Leiden en Utrecht van twee naar vier per uur. Verkeerswethouder John Steegh toont zich verheugd met het standpunt van de NS. “Ons streven is hoogwaardig openbaar vervoer in de regio. Dit plan van de NS kan daar een goede bijdrage aan leveren. Het sluit ook naadloos aan bij het programma van het het Leidse college dat anderhalf jaar geleden al zwart op wit pleitte voor intensivering van de treinverbinding tussen Leiden en Utrecht. Kortom: ik zie het als een welkome steun in de rug voor de verbetering van de bereikbaarheid van Leiden en de regio.”
Ook ROVER toont zich in een eerste reactie heel gelukkig met het voorstel. “Het zal eindelijk lukken de treinverbinding Leiden Centraal en Utrecht Centraal op een passend niveau te brengen.”
In het verleden hield de NS de boot steeds af als het om spoorverdubbeling op het traject Leiden – Utrecht ging. Een belangrijke reden daarvoor was de mogelijke komst van de RijnGouweLijn naar Leiden, waardoor een deel van de markt tussen Alphen aan den Rijn en Leiden zou worden verdeeld tussen twee vervoerders. Daardoor werd uitbreiding van de spoorcapaciteit ook economisch niet haalbaar geacht.
DE NS wil snel met de provincie en de betrokken gemeenten om tafel om te bezien of de verdubbeling nu wel gerealiseerd kan worden. De NS denkt daarbij in eerste instantie aan een uitbreiding van twee naar vier treinen per uur op werkdagen tot 20.00 uur. Als het aantal reizigers toeneemt zou dat uitgebreid kunnen worden naar de weekeindes.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907