Wat doe je als oplettende Leidenaar als je buiten kantoortijden een ernstige, maar niet direct levensbedreigende situatie aantreft bij een gemeentelijk object? Het bellen van het Servicepunt Woonomgeving (5165501) heeft niet het gewenste resultaat, zo ondervond PvdA raadslid Conny Broeyer. Zij testte de procedure algelopen weken twee maal en komt tot de conclusie dat het calamiteitennummer buiten kantooruren niet werkt. Gisteren diende zij schriftelijke vragen in bij het college om dit euvel te verhelpen.
Broeyer stelde in november vorig jaar al eens vragen over de procedure. Aanleiding was destijds de fysieke onbereikbaarheid van een dagopvang voor gehandicapte kinderen in het weekeinde als gevolg van wegwerkzaamheden. Afgelopen januari herhaalde zij haar verzoek, waarna het college beterschap beloofde. Broeyer nam de afgelopen maand twee keer de proef op de som. Zij belde het nummer van Servicepunt Woonomgeving en werd voor een melding van ”een ernstige situatie die niet tot de volgende werkdag kan wachten” verwezen naar alarmnummer 112. Beide meldingen bereikten de gemeente nooit. Broeyer concludeert uit de gesprekken met de meldkamer dat de politie niet weet hoe om te gaan met de melding van een dergelijke calamiteit. Zij wil van het college uitsluitsel wanneer hierover wél goede afspraken zijn gemaakt met de hulpdiensten.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907