Culinair Festival wordt weer gewoon Leiden Culinair

Het zomerfestival Leiden Culinair op de Garenmarkt dat de afgelopen jaren georganiseerd werd onder de naam Culinair Festival Leiden, keert terug naar de vertrouwde naam. Van donderdag 2 tot en met zondag 5 juli 2009 kunnen duizenden bezoekers weer genieten van de verrichtingen van 13 restaurateurs uit Leiden en omgeving. Vorig jaar waren dat er 35.000. Met de naamswijziging is een traditie in ere hersteld. Overigens waren de organisatoren van het festival vrijwel de enigen die de naam Culinair festival gebruikten. In de volksmond was Leiden Culinair zo ingeburgerd dat iedereen die naam is blijven gebruiken. Reden voor de naamswisseling was destijds een wisseling in de organisatie. De oude stichting Leiden Culinair bleef het recht houden op die naam.

Het Leidse zomerevenement beleefde in 1987 de primeur, toen nog op het Pieterskerkplein. Op die plek werd het festijn onder de naam Leiden Culinair een begrip met Leidse pegels, een muziektent en kleurige tentjes vol lekkernijen. Ruim 10 jaar later zag het organiserend comité, bestaande uit Willem Buyteweg, Max Worms, Leo Kamphues en Beer Erades zich door teruglopende deelnemersaantallen gedwongen het festival af te blazen. De culinaire traditie werd na een korte onderbreking onder een andere naam nieuw leven ingeblazen, het Culinair Festival Leiden.

Dertien restaurants prijken dit jaar op de deelnemerslijst. Alle deelnemers van vorig jaar zijn er weer bij, het Thaise restaurant Buddhas is na kortstondige afwezigheid ook weer van de partij. Turks specialiteitenrestaurant Ala Turko is de verrassende nieuwkomer in 2009.

De toezeggingen vanuit de restaurateurs vormen een steun in de rug voor het bestuur. Dat zag zich door het afhaken van de hoofdsponsor en andere prioriteiten bij het Centrummanagement voor een uitdaging geplaatst. Het particuliere initiatief is alleen maar mogelijk door sponsoring. Voorzitter Rob van Marwijk: “Ik hoor nog wel eens kritische geluiden over ondernemend Leiden. Geheel ten onrechte wat mij betreft. Bestaande sponsors hebben het belang van het festival voor de stad onderstreept door er gewoon weer bij te zijn in deze economisch mindere tijden. Door verder scherp op de kosten te letten is het gelukt om weer een festival te organiseren, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.”

Net als voorgaande jaren is er elke dag een gevarieerd muziekprogramma en ook dit jaar zorgt de 24 meter brede Perfect Sky er voor dat bezoekers te allen tijde droog blijven. Begin juni verschijnt het festivalboekje met informatie over deelnemende restaurants, de betrokken chef-koks en de menu’s.

Advertentie

Leiden Nieuws


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×