TCA: "Provincie rekent met achterhaalde gegevens Churchill Avenue"

5

Het Team Churchill Avenue (TCA), een burgerinitiatief dat de afgelopen jaren een alternatief maakte voor de RijnlandRoute die de A44 met de A4 moet gaan verbinden, is bang dat de provincie Zuid-Holland hun veelgeprezen variant ‘stukrekent’ waardoor het geen serieus alternatief meer is. Het TCA is al jaren bezig met een alternatief plan waarbij de nieuwe wegverbinding niet alleen stiller en schoner wordt aangelegd, maar waarbij ook een aantal verkeersproblemen in Leiden wordt opgelost. Het houdt bovendien rekening met een echte ringweg om Leiden. Mocht die er in de toekomst ooit komen. In overleg met omwonenden, aannemers, tunnelexperts en verkeerskundigen worden de plannen bovendien regelmatig geoptimaliseerd. Naar nu blijkt heeft de provincie veel van die aanpassingen niet meegenomen in de berekeningen, waardoor er, volgens de initiatiefnemers, ten onrechte wordt gerekend met een forse risico-opslag. Daardoor wordt het plan stukgerekend, zo vreest woordvoerder Willem van der Pol.

Omdat het TCA in hun plannen voor een deel uitgaat van innovatieve technieken, houdt de provincie rekening met een verhoogd risico, waardoor de kosten hoger uit zouden kunnen vallen. Het TCA stelt juist dat de kosten daardoor mee zullen vallen. Ook hebben ze goede hoop dat de bouwtijd fors kan worden teruggebracht, waardoor veel bezwaren die omwonenden nu nog hebben in verband met overlast tijdens de bouw, kunnen worden verminderd.

De belangrijkste redenen dat er door de provincie, in de ogen van het TCA, zo onzorgvuldig wordt gewerkt is de enorme tijdsdruk waaronder de plannen moeten worden doorgerekend. Als het provinciebestuur niet voor 1 mei aanstaande een besluit heeft genomen, dreigt de rijksoverheid haar bijdrage van bijna 400 miljoen in te trekken. Verschillende partijen gaven afgelopen avond aan daar niet zo heel zwaar aan te tillen. Ze gaan er van uit dat ook minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) liever een voldragen dan een afgeraffeld plan heeft.

Van de partijen die afgelopen avond aanschoven bij het debat in Wijkcentrum Stevenshof, stonden de meesten nu al het meest sympathiek tegenover de variant Churchill Avenue. Wel baren de kosten hen zorgen. Ook Willem van der Pol moet toegeven dat hun variant 50 tot 100 miljoen duurder kan uitpakken dan de andere tracés waartussen gekozen moet worden. Maar daar krijgt de regio dan wel veel meer voor terug, zo hield hij de goedgevulde zaal voor. Ook is de ‘winst’ van de vrijkomende ruimte boven de tunnel, die in de TCA-variant onder de Churchilllaan doorloopt, nog niet in hun plannen meegenomen.

Van de partijen zijn het Platform Lokale Partijen (PLP), de ChristenUnie, D66, partij 50-plus en de Partij voor de Dieren in principe voor de Churchill Avenue. GroenLinks en de SP zien liever helemaal geen Rijnlandroute, maar kiezen als die er toch moet komen ook voor de Churchill Avenue. De PvdA noemt dat tracé ‘buitengewoon interessant’. Het CDA wil pas een keuze maken als de milieueffectrapporages zijn afgerond. Dat geldt ook voor de VVD, maar die partij staat nu wel positiever tegenover de Churchill Avenue dan voorheen. Tiemen Brill van die partij gaf aan eerst tegen de CA te zijn geweest in verband met de kosten, maar constateerde dat ook de N11-West nu steeds duurder wordt. Eerder werd bij die variant uitgegaan van een open tunnelbak, maar gedeputeerde Asje van Dijk gaf enkele maanden geleden zelf al aan dat dat technisch niet blijkt te kunnen, waardoor er sowieso ook daar een dure tunnel moet worden opgenomen. De VVD wil wel persé dat de weg ongefaseerd wordt aangelegd. Brill: “We hebben liever geen weg, dan een halve weg”. Rosa van der Tas van D66 Zuid-Holland wil de RGL-Oost, van Leiden naar de kust, vervangen dor een vrije busbaan. Het geld dat daarmee wordt bespaard kan dan naar de Churchill Avenue. Een slecht idee vonden o.a. GroenLinks en de SP die geen OV-geld in asfalt willen steken.

Het meest uitgesproken was GroenLinks. Statenlid Alfred Blokhuizen vindt het idioot om zoveel geld uit te geven voor een stukje weg. “Vanmiddag was er toevallig een economie debat in het Provinciehuis. Daar gaf Transport en Logistiek Nederland aan 34 miljoen per jaar te verliezen door de huidige files. Dat maakt de terugverdientijd van de RijnlandRoute 40 tot 50 jaar. Een slechtere investering kunnen we niet doen.”

Delen

5 reacties

  1. Dhr. G. Havingha op

    N11 Vee? haha!

    We gaan wel in de file staan, snuiven die uitlaatgassen roet en fijnstof lekker op en anders verhuizen we wel…

  2. Fleurtje Plantinga op

    Citaat: "Statenlid Alfred Blokhuizen vindt het idioot om zoveel geld uit te geven voor een stukje weg. "Vanmiddag was er toevallig een economie debat in het Provinciehuis. Daar gaf Transport en Logistiek Nederland aan 34 miljoen per jaar te verliezen door de huidige files. Dat maakt de terugverdientijd van de RijnlandRoute 40 tot 50 jaar. Een slechtere investering kunnen we niet doen.""

    Dat vind ik goed gesproken door het statenlid in een tijd van grote bezuinigingen en dus te weinig geld. Misschien kan er beter worden gekeken naar de inrichting van dit deel van de provincie. De Flora in Rijnsburg staat bijvoorbeeld op een uiterst ongelukkige locatie. Veel door Leiden rijdende vrachtwagens komer daar vandaan of rijden er naartoe.
    Daarnaast moeten Transport en Logistiek Nederland en hun partners in het bedrijfsleven misschien iets minder aan transport en wat meer aan betere logistiek en processen doen. Als transport duurder wordt komt die betere logistiek en processen natuurlijk vanzelf. Dus graag tolheffing voor vrachtwagens en duurdere diesel. Schonere en stillere vrachtwagens zouden evenmin een verkeerde insteek zijn. En graag niet van die vuile en lawaaierige wagens uit bijvoorbeeld Polen en Bulgarije.
    Maar misschien wil Transport en Logistiek Nederland samen met de collega’s uit Polen enz. de aanleg van de dure weg gaan betalen.

  3. Pieter Paul Spoek op

    Dat de verkeersdruk hoog is kan ik dagelijks merken als vanaf 6.00u ‘s-ochtends de verkeers-stroom en lawaai rond onze toren (Vlietpoort) aanzwelt vanaf de Churchillaan, over de Voorschoterweg en via Lammenschansplein naar de Europaweg. Overigens in beide kanten en met onmogelijke kruisingen zoals die van de Rooseveldstraat. Zelfs een struisvogel kan dat niet ontgaan. Aantrekkelijk aan het CA tracé is het gebruik van bestaande kruispunten met A4 en A44, vrijhouden van de zuidelijke stadsrand, en het verkeer onzichtbaar en onhoorbaar door Leiden.
    Dat gaat echter niet zonder veel geld. Daarom van mijn kant de volgende stellingen:
    -Als besloten wordt tot aanleg, dan ook goed; dus niet beknibbelen op lengte van de tunnel, zodat de bewoners bij de tunnelmond het kind van de rekening worden. Als dat niet kan dan helemaal niets aanleggen.
    -Bij 3 megaprojecten tegelijkertijd (Rijnlandroute, RGL en ringweg Oost) is het aan de politiek om te kiezen welke het belangrijkst is en eerst die fatsoenlijk uit te voeren. Niet kiezen is kiezersbedrog!

  4. @Fleurtje: als je de Nederlandse transporteurs met hogere kosten opzadelt, is het effect dat je juist meer wagens uit het oostblok krijgt. Is niet zo doordacht. Verder: de schade aan het milieu is door de dagelijkse files moeilijk in bedragen te vangen, maar hou het erop dat voor wie jarenlang aan de Morsweg (Transvaal I),Churchilllaan en Lelylaan woont, dat moet bekopen met een jaar of vier korter leven. De situatie houden zoals het nu is, is onduldbaar voor bewoners. De N206 staat per dag regelmatig urenlang in beide richtingen volledig vast. Daarom is de Churchill Avenue een goede aanzet voor een oplossing op meerdere vlakken: de ontsluiting van Leiden (zowel voor de binnenstad als de wijken daar omheen)én een een gestroomlijnde doorvoer van A44 naar A4 en N11. Overigens: het verplaatsen van de Flora gaat natuurlijk ook tientallen miljoenen kosten, nog los van de vraag waar die zou moeten worden neergezet. Zonder praktische en doorgerekende alternatieven, heeft het weinig zin om met luchtballonnetjes aan te komen. Op de keper beschouwd, zit de Flora perfect gesitueerd als de Churchill Avenue wordt gerealiseerd. Bij Oegstgeest de A44 op, en via de ondergrondse N11/Churchill Avenue direct door naar de A4 zonder gelijkvloerse kruisingen met lokaal verkeer. Dat kan bijna niet beter.
    Het is verbijsterend hoe iedereen steeds in een kramphouding schiet, als er aanzetten voor een verbetering worden gegeven. Ja, dat kost geld. Maar niets doen kost nog veel meer geld. De Churchill Avenue maakt economische ontwikkelingen mogelijk, en versterkt daarmee de positie van zowel Leiden als directe regio op tal van vlakken: het bio-science center krijgt een impuls, de binnenstad wordt beter bereikbaar, de miljoenen die de transportsector hierdoor niet hoeft weg te gooien aan de dagelijkse file-ellende (kost brandstof en werktijd) komen de economie ook ten goede, en voor de bewoners langs de N206 en Morsweg in Transvaal I (in de top 10 van vuilste straten in Nederland) komt er een einde aan de dagelijkse verkeersellende. Wie rond de spits de stad uit moet, is tussen de Bockhorst en aansluiting A4 soms 40 minuten kwijt. Da’s normaal gesproken de rijtijd tussen Leiden en Amsterdam!
    Dat een gedeputeerde van GroenLinks duizenden mensen in die dagelijkse roetstank wil laten zitten, geeft al aan dat die partij en niet groen en niet links meer is. Juist een initiatief als Churchill Avenue (hoogwaardig, innovatief, duurzaam, mogelijk een oplossing voor meerdere problemen – de tunnelmond tussen Bockhorst en Diamant is een voor verbetering vatbare constructie -, op termijn goedkoper dan de variant langs/door Voorschoten) zou door een partij als GroenLinks positief moeten worden ontvangen. Ja, het kost geld, maar het levert ook heel erg veel op.
    Daarnaast: er wordt een verkeerstoename van 40% voorspeld in de komende jaren. Als die doorzet, betekent dat een automatische verlenging van de fileduur en parallel hieraan toenemende verliezen voor het bedrijfsleven (en dus ook voor de werknemers). En wie nu al zo’n anderhalf uur per dag een file voor de deur heeft (op de Morsweg staan de vrachtwagens dus echt maar een meterje van je raam verwijderd te stinken), mag dus erg blij zijn met GroenLinks: weer een paar jaar van je leven kun je inleveren, omdat een terugverdienmodel van 35 jaar als onrendabel wordt beschouwd. Wat een stuitend gebrek aan visie!

  5. Eigenlijk zou het de "Churchill-Lely-Avenue" moeten heten. Want dat is de vlag die de hele lading dekt. De focus ligt nu op de Chruchillaan en daarmee gaat het een eigen leven leiden.
    En iedereen weet hoe het kan gaan. Als er niet voldoende geld beschikbaar is voor het hele traject zitten we met een overbelaste Churchillbrug en een verkeersriool op de Lelylaan.
    Want dan lukt het echt niet om die hele tunnel te bouwen.
    Gelukkig dat er alvast één partij is die een beetje de hakken in het zand zet. Want je kunt al die Mors-bewoners echt niet opzadelen met al dat verkeer door hun wijk.

    Overigens, de uitlaatgassen uit de tunnel zijn bepaald niet te onderschatten. Er komen afvoeren voor, maar daarmee wordt alles dus geconcentreerd naar buiten geblazen. En wie krijgt dat op zijn balconnetje of in de tuin?

    Kortom, het ziet er allemaal schitterend uit, maar we zijn er echt nog niet.
    Verder een compliment voor de marketing. Want de Stevenshofbewoners hebben het bedacht maar het wordt gepresenteerd als een idee van de bewoners uit de regio. Alsof er ook een breed draagvlak is van de bewoners die aan die nieuwe avenue wonen.
    En daar zijn ze in de Mors en Bockhorst echt niet blij mee.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline