Na de Breestraat en de Nieuwe Beestenmarkt maakt nu ook de garenmarkt kennis met het fenomeen ‘Kunst in de etalage’. Het ontwerp voor deze vijfde leegstaande etalage is gemaakt door Barbara van Druten, illustratief kunstenaar en vormgever. De leegstaande etalage op de Garenmarkt is eigendom van Wines&More. Dat bedrijf is recent verhuisd naar de Korevaarstraat.
De etalage van Wines&More vereiste een andere aanpak. De eigenaar wilde de etalageruiten graag bedekken met gigantische stickers met daarin enkele uitsparingen. Een volledige doorkijk was bij deze etalage niet gewenst. De projectgroep bleek die specialist reeds in huis te hebben, zo verschijnen er binnenkort bijvoorbeeld E-Taxi’s in Amsterdam, met illustraties van Barbara van Druten erop. Een gigantische sticker voor de etalage, met als thema ‘wijn’, paste dus in haar straatje. El&El heeft de sticker vervaardigd en aangebracht.
Van digitale illustraties vraagt men zich soms af of het kunst of een kunstje is? De digitale illustraties van Van Druten bestaan uit allerlei foto’s die door haar zijn genomen of verzameld. De foto’s worden gedigitaliseerd en vervolgens wordt er een collage van gemaakt met behulp van de computer. Het verschil met de ‘ouderwetse’ manier van collages maken, is dat er een scala aan mogelijkheden is. Kleuren kunnen worden aangepast, maar ook het perspectief, etc.
Van Druten is vaak weken met één collage bezig. Haar digitale illustraties hebben dan ook echt de uitstraling van een collage. Het huidige project moest echter binnen een paar dagen gerealiseerd worden, dus ze heeft er niet de gebruikelijke weken aan gespendeerd. Van Druten is reeds jaren geleden begonnen met het maken van digitale illustraties, die net als zeefdrukken een gelimiteerde oplage hebben. Haar illustraties hebben een wat dromerige en soms sinistere sfeer. Desondanks zijn de illustraties onder andere in opdracht van webdesign-agencies gemaakt, ten behoeve van exposities. Maar ook particulieren interesseren zich hiervoor, zij willen graag persoonlijke foto’s verwerkt zien in de illustratie.
Hoewel de naam van de projectgroep “Kunst in de Etalage” is, zijn er ondertussen vele varianten geweest, zoals Kunst boven de Etalage en nu Kunst op de Etalage. Er zijn veel mogelijkheden en omdat er veel leegstaande winkelpanden zijn, vormt het project een goede manier om deze panden onder de aandacht te brengen. Bijkomend voordeel is dat de binnenstad van Leiden aantrekkelijker wordt. Het gehele straatbeeld ondergaat een verandering door middel van dit concept. En uiteraard krijgen kunstenaars de kans om hun werk op een unieke manier onder de aandacht te brengen.
Om dit project tot een succes te maken werken makelaars, eigenaren, kunstenaars, ondernemers en instellingen samen. Makelaars en eigenaren van panden stellen hun etalages beschikbaar, kunstenaars gaan etalages “vullen”. Makelaars, pandeigenaren en kunstenaars die interesse hebben, kunnen zich aanmelden via de website van Stadslab. Daar is meer informatie over het project te vinden.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907