Wethouder Strijk falikant tegen onderzoek naar Leidse boortunnel

6

“Het zou zeer onverstandig zijn als de Leidse gemeenteraad vanavond besluit om de provincie te vragen alsnog een onderzoek te doen naar een boortunnel onder Leiden.” Wethouder Strijk roept de raad in een brief met klem op dat verzoek van de gemeente Wassenaar niet te steunen. Volgens Strijk rond de provincie op dit moment de gesprekken af over de Leidse inpassingswensen voor de Rijnlandroute. Nu vragen om een nieuw onderzoek naar een ander tracé zou dat proces volgens de D66-wethouder verstoren, terwijl het er naar uitziet dat de meeste Leidse wensen gehonoreerd gaan worden. “Het constructief overleg met de provincie lijkt er toe te leiden dat de inpassing voor Leiden veel beter zal uitvallen dan in het oorspronkelijke ontwerp”.

Audiofragment: Wethouder Strijk licht op Sleutelstad FM toe waarom hij zo fel tegen het verzoek aan de provincie is om nu een boortunnel onder Leiden te onderzoeken.

Volgende week bespreekt de provincie de Leidse inpassingswensen met het Rijk. Op datzelfde moment aandringen op nieuw onderzoek werkt volgens Strijk contraproductief. Volgens Strijk betekent nu nog een koerswijziging ook een groot risico voor de hele RijnlandRoute. Minister Schultz moet namelijk structureel 250 miljoen euro bezuinigen op de aanleg van nieuwe wegen.

Het idee voor een boortunnel onder Leiden kwam in beeld toen enkele maanden geleden bleek dat de boortunneltechniek zo sterk is verbeterd dat een tunnel onder Voorschoten zowel technisch als financieel haalbaar werd.

Delen

6 reacties

  1. Citaat:
    "Volgens Strijk betekent nu nog een koerswijziging ook een groot risico voor de hele RijnlandRoute. Minister Schultz moet namelijk structureel 250 miljoen euro bezuinigen op de aanleg van nieuwe wegen."

    Heel vreemd: die bezuiniging van 250 mln is nu juist wel een goede reden om onderzoek te doen naar een boortunnel die minstens 100 mln goedkoper is dan Zoeken naar Balans.

    Het gaat hier wel om ons belastinggeld en onze leefomgeving!

  2. Dat is voor de verandering eens een keer iets verstandigs van Strijk. Je kunt namelijk niet steeds met nieuwe wensen komen. Dat wispelturige politici dit vaak wel in een laat stadium doen is een van de hoofdredenen van de kostenoverschrijdingen bij grote projecten.
    Voor de ware kosten c.q. voor- en nadelen van een boortunnel onder Leiden moet nieuw onderzoek worden gedaan, volledig onafhankelijk en dus niet in opdracht van een belangengroep. Dat kan Leiden nu niet meer eisen. Bovendien ziet het er dus naar uit dat de meeste Leidse wensen gehonoreerd gaan worden. Wie echter het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op z’n neus.

  3. @Adele Wie garandeert dat de meeste wensen van Leiden worden gehonoreerd ??? Aan de wijk Stevenshof is ooit beloofd "niet horen , niet zien en niet ruiken"!! Inmiddels heeft Gemeente Leiden deze belofte ingeruild voor ambities….Ambities die niet voldoen aan de eerdere belofte… Boterzacht !!

    Een boortunnel als trace voor de Rijnlandroute is niet nieuw !!
    Het spoortrace en Rembrandttunnel werden eerder door de Provincie afgeserveerd. Te duur en technisch niet haalbaar.

    Deze argumenten zijn inmiddels vervallen gezien de aanleg van de boortunnel onder Voorschoten.

    Dus hoog tijd voor een Quick Scan… Want een boortunnel onder Leiden is beter voor het Leidse verkeer !! Beter voor iedereen!!

  4. Idd zijn alle argumenten tegen een boortunnel vervallen sinds de provincie op 1 november jl koos voor een boortunnel onder Voorschoten.
    Omdat de besparing bij een boortunnel onder Leiden minimaal 100 mln bedraagt heeft de politiek de plicht om dit serieus te nemen en te onderzoeken.
    Verwijzen naar de politieke realiteit dat gekozen is voor ZnB is zeer zwak als het om zo’n groot bedrag gaat.
    Deze bezuiniging van 100 mln is zeer welkom in tijden van economische crisis waarin offers worden gevraagd van alle burgers!

  5. Polderliefhebber op

    De politieke "keus" voor ZnB is in mei/juni zelfs al gedaan vóórdat alle rapporten zoals MER op deugdelijkheid getoetst waren. Vermeende tunnel(on)veiligheid was een van de criteria om het meest milieuvriendelijk alternatief ChurchillAvenue nipt te laten afvallen. Je kunt hier rustig spreken van een te voorbarig en op te zwakke gronden genomen besluit. Intussen wordt in beslotenheid nog steeds het een aen amder onderzocht om het krakemikige ZnB voor steeds meer geld enigzins acceptabel op te tuigen. Maar iets wat verkeerd ligt zal nooit goed worden. Daarom hulde voor onze buurgemeenten Wassenaar en Voorschoten om samen met Leiden de provincie een uitweg te laten vinden om ZnB te kunnen laten vallen. Politici moet je helpen om tot beter inzichten te komen. Dat kost dan maar een paar maanden maar levert miljoenen en rust en ruimte op.

  6. Wethouder Strijk vertegenwoordigd een partij die zich nu op twitter profileert als #DuurzaamD66. Ja, iedereen kan zien dat het provinciale plan de leefomgeving duurzaam verpest.
    De nu gepresenteerde variant is goedkoper, beter en een haalbaar alternatief, D66 valt nu geheel door de mand met z’n #duurzaam.
    Welke aanpassingen of inpassingen er ook aan ZnB worden geknutseld, er komen twee grote verkeerspleinen bij ten zuiden van Leiden en de polder wordt onherstelbaar omgeploegd. De heer Strijk heeft in november nog verklaard dat ie de ZnB variant liever niet had gezien en toch blijft ie maar braaf met de provincie onderhandelen. Hij is gewoon $%^&*#Duurzaam!!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline