Leiden investeert de komende paar jaar ruim zes miljoen in een ‘Leids OV-plan’. Het geld komt beschikbaar nu de overeenkomsten tussen stad en provincie over de aanleg van de RijnGouwelijn zijn opgezegd. De tram komt er niet en dus kunnen de gereserveerde miljoenen anders worden ingezet.Ook de provincie betaalt vijf miljoen mee aan de Leidse kortetermijnlannen met het OV tussen Leiden Centraal en Lammenschans. Het schrappen van de tram door het centrum kost de stad overigens ook vele miljoenen aan plankosten en andere voorbereidingen. Die plannen kunnen nu definitief de prullenbak in.
In het Leidse OV-plan wordt vooral gekeken naar de korte termijn. Doel is de buslijnen binnen de stadsgrenzen aan te passen, zodat de Breestraat wordt ontlast. Hoe precies wordt nog nader onderzocht. Zomaar andere routes kiezen, kan niet. Dat levert zoveel vertraging op voor de reizigers en de vervoerders dat dat geen optie is.
De totale Leidse bijdrage aan het HOV-NET Zuid-Holland Noord bedraagt ongeveer 19 miljoen euro. Ook dat geld was eerder bestemd voor de aanleg van de lightrailverbinding.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907