Wethouder Pieter van Woensel (Binnenstad), programmamanager Bereikbaarheid Chris de Vor, en projectdirecteur prof. Theo Salet van advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos. (Foto: Buro JP).

Politiek houdt vast aan aanbesteding parkeergarages

Hoe mooi het alternatieve parkeergarageplan van Provast en een aantal andere bedrijven ook lijkt te zijn, pas in een europese aanbesteding wordt duidelijk of het dat ook echt is. “Misschien zijn er nog wel andere plannen die nog mooier zijn en goedkoper”, zegt wethouder Van Woensel die wel gecharmeerd is van de plannen van Provast, maar wil dat ze worden opgeknipt. “Als ze inderdaad zo’n goed plan hebben voor de parkeergarages dan winnen ze de aanbesteding wel, wat ze met Hoogvliet afspreken daar gaat de gemeente niet over”.

Audiofragment: In Nieuws071 sprak Chris de Waard vandaag met Niels Jansen van Provast, wethouder Van Woensel (VVD, Binnenstad), Arjen Bonestroo (CDA), Eli de Graaf (Stadspartij), Julian van der Kraats (SP), Paul Laudy (VVD), Pieter Kos (GroenLinks) en Timo Gubbens (D66).

De wethouder ontkent dat de Provast-plannen 40,5 miljoen goedkoper zouden zijn dan de plannen van de gemeente: “We hebben geen plan en we schrijven ook niet voor wat er voor soort garage moet worden gebouwd. Dat vragen we juist aan de marktpartijen in een aanbesteding.”

Provast wil samen met Hoogvliet, Strukton, Qpark en Pathé de twee ondergrondse garages ontwikkelen in combinatie met een nieuwe supermarkt op de plek van de huidige Hoogvliet. Er bovenop zou dan een megabios komen. In de nieuwsuitzending van Sleutelstad bleek vanmiddag dat de meeste partijen de wethouder steunen en de garages gewoon willen aanbesteden. Als Provast samen met Hoogvliet en Pathé nieuwbouwplannen willen realiseren, juichen de partijen dat toe.

Volgens Provast kan hun plan alleen in samenhang worden gerealiseerd, omdat er een integraal onrendabel deel in hun plan zit en dat moet worden terugverdiend in deze package-deal. Niels Jansen van Provast: “Als we de Hoogvliet-locatie slopen zijn we in feite kapitaal aan het vernietigen. Ook herbouw kost geld. Ergens moeten die kosten worden terugverdiend”.

Het vastgoed van de Hoogvliet Supermarkt met de bestaande parkeergarage zou nu circa 11 miljoen waard zijn. Na sloop is de plek zelf nog een miljoen waard. Het verschil van tien miljoen zou de gemeente dan moeten bijpassen door de panden eerst voor 11 miljoen te kopen van Hoogvliet en vervolgens voor een miljoen door te verkopen aan de ontwikkelcombinatie. Voor zo’n subsidie voelt de politiek niets.

Vanmiddag maakte de gemeente bekend dat er gisteren een overeenkomst is gesloten met advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos voor het opstellen van de contracten voor de twee ondergrondse parkeergarages onder de Lammermarkt en Garenmarkt. Het bureau ondersteunt en adviseert de gemeente bij het opstellen van de contracten die na Europese aanbesteding de bouw van de ondergrondse parkeergarages mogelijk maken.

Beide parkeergarages worden apart aanbesteed via een zogeheten Design, Build & Maintain-contract (DBM-contract). DBM betekent dat de aannemer zelf het ontwerp maakt, bouwt en het voor een bepaalde periode beheert. De contracten worden dit najaar, bij het uitvoeringsbesluit, aan de gemeenteraad aangeboden. Daarna worden het werk aanbesteed.

Witteveen+Bos begeleidt tot dit najaar de voorbereiding van deze contracten. Na goedkeurig door de gemeenteraad gaan zij ook de gemeente begeleiden bij het selecteren van het ontwerp. Witteveen+Bos heeft ruime ervaring met het opstellen van DBM-contracten en ondergronds bouwen in binnensteden. Onder andere de Brinkparkgarage in Apeldoorn is door hen begeleidt.

De bouw van de eerste garage start in 2015 en opent volgens de gemeentelijke planning in 2017 haar deuren. In het najaar wordt bepaald welke garage als eerste wordt gebouwd.

Leiden


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×