Met posters, stickers op winkelgevels en een groot doek op de gevel van het stadhuis wil de Almelose winkeliersvereniging Centrum Almelo Aktief mensen bewust maken van het feit waar ze hun aankopen doen.
Naar Almelo’s voorbeeld wil de VVD Leiden dat het Centrummanagement aan de slag gaat met een bewustwordingscampagne voor de consumenten in Leiden. “Weet waar je koopt” moet mensen ervan bewust maken dat bijvoorbeeld kopen via internet wel handig kan zijn, maar ook grote gevolgen heeft voor de fysieke winkels in de stad.
Audiofragment: VVD-raadslid Juliette Gilissen wil de campagne ook naar Leiden halen. Daarvoor komt ze binnenkort met een motie.
In Almelo en nog enkele steden loopt de campagne al. Die is bedacht door ex-Leidenaar Kees Schrafat. Die was in Leiden directeur bij boekhandel De Kler en heeft inmiddels zelf enkele boekwinkels in Twente. Dinsdag gaf hij een presentatie aan de gemeente en Leidse ondernemers.
Door de crisis kiezen steeds meer mensen voor het goedkoopste aanbod, online vaak snel gevonden. Mede daardoor gaan steeds minder mensen naar de binnenstad om te winkelen. Gevolg is dat steeds meer winkels het niet redden en verdwijnen.
De campagne, die ook in Hengelo en Enschede wordt gevoerd, wil dat mensen gaan nadenken over de gevolgen van leegstand in de binnenstad, namelijk het verschralen of zelfs op den duur verdwijnen van een binnenstad. Ruim 25 Almelose winkels doen mee aan de campagne, voornamelijk kleine zelfstandige ondernemers.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907