Mogelijk weer strengere handhaving foute fietsen

10

Als het aan de fracties van CDA en VVD ligt, gaat de gemeente weer streng controleren op fout gestalde fietsen bij Leiden Centraal. CDA-duoraadslid Joery Strijtveen en VVD-raadslid Magreet van Wijk zijn het zat dat het Stationsplein de laatste tijd weer helemaal vol staat met fietsen en scooters en roepen wethouder Van Woensel op om er iets tegen te doen.

Audiofragment: CDA-duoraadslid Joery Strijtveen en GroenLinks duoraadslid Joost Hartlief verschillen van mening over het Fiets Fout beleid van de gemeente Leiden.

Het probleem is snel groter geworden door een combinatie van een soepeler regime en de ingebruikname van het gebouw Level Leiden door het ROC. Veel studenten komen sinds september per fiets of brommer naar school en er is onvoldoende stallingsruimte.

Het CDA dient volgende week in de gemeenteraad een voorstel in om de foutgestalde fietsen en scooters weer te gaan verwijderen.

Delen

10 reacties

  1. Maria van Walraven op

    Dit is echt de wereld op z’n kop! Er zijn te weinig parkeerplaatsen. Los eerst dat probleem op. Als er dan nog mensen fout parkeren kunnen er altijd nog maatregelen genomen worden. Zo zie je maar weer dat de auto nog steeds heer en meester is in de stad. Miljoenen worden besteed aan de ondergrondse parkeergarages! Triest hoor.

  2. Johan Volkers op

    We kunnen lang en breed discussiëren, maar het is een feit dat men liever geld uitgeeft aan zaken als een Transferium (nut?), 2 autotunneltjes (nu?) en 2 nieuwe parkeergarages (nut?) dan aan voldoende fietsenstallingen met professioneel chipsysteem (fietseigenaren die te lang fiets ongebruikt laten staan, krijg automatisch bericht). Die hebben pas echt nut!

    De entree van onze stad wil maar niet haar rommeligheid verliezen. Jammer, Leiden verdient beter!

  3. Maria van Walraven op

    Er zijn toch blijkbaar te weinig plaatsen. Als ik naar het station ga moet ik lang zoeken naar een plaats voor mijn fiets. En vaak moet ik dan illegaal parkeren omdat er domweg geen plek is. De reden dat het zo’n puinhoop is, is ook dat de fietsen in de stallingen te dicht op elkaar staan. Tegenwoordig zijn de sturen breder en de stallingen zijn daar niet op aangepast.

    Het kan heus wel beter en die tellingen zeggen mij niet zoveel. Ik kijk gewoon of er plek is. Men heeft er geen geld voor over, het meeste gaat naar auto’s.

  4. Mijn ervaring is dat er bij het station inderdaad nauwelijks een plaats te vinden is om je fiets te stallen, terwijl steevast 3/4 van de Morspoortgarage leegstaat, maakt niet uit hoe laat of op welke dag. Aan het stallingstekort wordt nauwelijks aandacht besteed, terwijl voor meer dan honderd miljoen twee nutteloze parkeergarages worden bijgebouwd. Wat een pompeuze schijnvertoning. "Leiden, fietsstad", me hoela! (toepasselijker zou zijn: "Leiden, fietst dat ?")

  5. @J. Tol: Piet Pekelharing heeft groot gelijk. Er is meer dan voldoende plaats. Ter hoogte van de kantine van de buschauffeurs (direct aan de linkerzijde bij de bustraverse/fietspad onder het spoor) zijn honderden en honderden vrije plekken (ga maar tellen: aantal lege rekken maal het aantal fietsen dat erin past, plus de stroken – ook nog eens overdekt – die voor scooters zijn gereserveerd over tientallen (herhaal: tientallen!!!) meters lengte). Elke dag weer, op amper 2 minuten loopafstand van de ingang van CS zijn er die honderden en honderden lege plaatsen. Maar ja, dat is toch al snel 4 minuten lopen voor zo’n scooteraar naar het ROC…
    Wat mij verbaast is dat jij dit soort onzin opschrijft: je woont vlakbij het station, je kent de situatie ter plekke en ja, als je zo dicht mogelijk bij de ingang van CS wilt staan (dat scheelt 2 minuten lopen), staat het er meestal vol. Maar je maakt mij niet wijs dat je nooit die structureel lege plekken hebt gezien.

    @Maria Walraven: koop een bril en schaf meteen 500 fietsen aan: op 2 minuten loopafstand van CS kun je ze allemaal in een fietsenrek stallen.

    @Johan: een transferium is ongelooflijk belangrijk in het toegankelijk houden van de binnenstad. Wat wil je dan? Dat iedereen z’n auto op een gracht parkeert? Wees blij met een transferium en laten we hopen dat er snel meer komen (bij alle belangrijke toegangswegen).
    Kijk ook eens naar het opknappen van de Willem de Zwijgerlaan, mede dankzij die twee autotunnels waardoor de verkeersveiligheid is toegenomen. Wat wil je: dat de fietsers gelijkvloers oversteken? Wat mij betreft wordt de Willem de Zwijgerlaan-oplossing ooit nog eens op de Churchillweg herhaald. Daar zijn teveel verkeersdoden gevallen (meestal tieners).
    En ach die parkeergarages: over 10 jaar is iedereen er enorm blij mee. Het probleem is niet dat ze er komen, maar dat ze veel te laat komen. Het is onbegrijpelijk dat wél zo’n gedrocht als de Morspoortgarage(Het Marc Witteman Mausoleum) op een onlogische plek buiten de aanloop naar het centrum is neergezet, maar daar waar de garages al veel langer nodig zijn, er zo lang niets gebeurde.

  6. Piet Pekelharing op

    @Eric vtg, ik heb overigens nooit begrepen wat er in hemelsnaam zo gevaarlijk is aan de Churchilllaan. Er zijn afgescheiden fietspaden en stoplichten. Wat wil je nog meer? Moeten we weer miljoenen en nog eens miljoenen over de brug gooien voor een paar volstrekt onnodige tunnels?

  7. @Piet: wat denk je van de door rood rijdende verkeersgebruikers? Het is overigens nu – door alle camera’s – beter dan in de jaren negentig toen er in korte tijd een aantal schoolkinderen zijn doodgereden door automobilisten die met hoge snelheid door rood reden.
    Hoe minder gelijkvloerse kruisingen, hoe beter ook de doorstroming van het verkeer. De N206 (Churchilllaan) is als doorgaande verkeersader eigenlijk te belangrijk om zo ongeveer elke zestig meter een stoplicht te hebben.

  8. Tunnels op de Churchilllaan zijn niet onnodig. Wel eens op de Churchilllaan gereden? Het staat daar vaak zelfs buiten de spits muurvast. Minder verkeerslichten betekent minder files, en dus ook minder emissie van optrekkende en afremmende auto’s. Zeker als er ook eens wat aan de Lammebrug wordt gedaan die nu voor elke roeiboot open moet.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline