De Leidse Janny is woedend op de Stadsbank Leiden. De gemeentelijke schuldhulpverlener liet haar volgens eigen zeggen keihard vallen en maakte haar problemen erger in plaats van ze op te lossen. Volgens een hevig geemotioneerde Janny is de werkwijze van de Stadsbank zelfs ‘onmenselijk’. Ze is nu van plan om verschillende medewerkers van de Stadsbank Leiden nu aan te klagen. Onder meer wegens intimidatie.
Audiofragment: Janny wil een onderzoek naar de werkwijze van de Stadsbank Leiden.
De Stadsbank zelf overtreedt volgens Janny de wet door zich niets aan te trekken van de beslagvrije voet. Dat is dat deel van het inkomen waar schuldeisers niet aan mogen komen, omdat dat het minimale bedrag is dat iemand moet overhouden om van te leven. Volgens Janny hield de Stadsbank zoveel in dat ze maar 1,50 per dag overhield.
Ook dreigde haar contactpersoon bij de Stadsbank meerdere keren met het stopzetten van het schuldhulpverleningstraject, omdat de Leidse zich niet aan de voorwaarden zou houden. Bijvoorbeeld omdat ze nieuwe schulden had gemaakt. Janny: “maar dat ging om het eigen risico van mijn ziektekostenverzekering. Dat werd als nieuwe schuld gezien, terwijl je daar helemaal geen invloed op hebt.”
Janny heeft nu een advocaat in de arm genomen om buiten de Stadsbank om zelf een schikking te treffen met haar schuldeisers. “En het zijn echt geen verwijtbare schulden door luxe aankopen,” benadrukt ze nog: “Ik moest gedwongen verhuizen en het nieuwe huis is duurder en ik moest ook wat aan de inrichting doen.”
De Stadsbank is gevraagd begin volgende week in de uitzending op de klachten van Janny te reageren.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907