Betaald parkeren vervangt blauwe zones buiten centrum

37

De blauwe zones verdwijnen uit het Leidse straatbeeld. In het collegeakkoord hebben D66, VVD, PvdA en SP afgesproken om in de wijken rond het centrum betaald parkeren in te voeren. De uitgangspunten voor het invoeren daarvan zijn nu klaar. Na de zomer worden ze besproken met de bewoners van de zogenaamde ‘schilwijken’. Dat zijn de groene wijken op het kaartje. In oktober buigt de gemeenteraad zich erover.

Audiofragment: Wethouder Strijk over de uitbreiding van het betaald parkeren rond de Leidse binnenstad.

Met het vergroten van het parkeerrestrictiegebied wil de gemeente een aantal zaken bereiken. Bewoners van de woonwijken rond het centrum moeten weer gewoon in de buurt van hun huis een parkeerplek kunnen vinden. Die zou nooit verder weg moeten zijn dan 250 meter. De mensen die in het centrum moeten zijn, worden op deze manier gestimuleerd om hun auto in de toekomst in een van de te bouwen ondergrondse garages te zetten.

Bewoners moeten straks een vergunning kopen. Daar wil de gemeente niet aan verdienen en dus wordt het tarief zo laag mogelijk gehouden. Vooralsnog lijkt zo’n vergunning 12,50 euro per kwartaal te gaan kosten. Het tarief voor het parkeren bij een parkeerautomaat wordt waarschijnlijk 2,00 euro per uur.

Wie op bezoek gaat in een parkeervergunningsgebied kan net als nu een kraskaart gebruiken. Die wordt in de toekomst ook in digitale vorm aangeboden. Net als de rest van de parkeerproducten overigens, want parallel aan de uitbreiding van het betaald parkeren voert Leiden ook digitaal parkeren in.

Om te voorkomen dat er een zogenaamd ‘waterbed-effect’ optreedt, waarbij mensen een paar straten verder alsnog gratis gaan parkeren net buiten het vergunningsgebied, wordt het betaald parkeren in een flink gebied ingevoerd. “Grofweg tot ‘natuurlijke barrières als de Willem de Zwijgerlaan of de Churchilllaan,’ ligt wethouder Strijk toe.

Delen

37 reacties

  1. wethouder strijk kan het goed vertellen het is gewoon om het geld te doen daar kunnen ze andere posten weer me stimuleren autorijden niet mee te betalen in dit schijtland

  2. Marcellus_B op

    De vele soorten van belasting die al door burgers betaald worden schijnen nog steeds niet genoeg te zijn om de dames en heren politici tevreden te houden. Dus nu mag minstens 2/3 van de inwoners van Leiden nogmaals gaan betalen voor iets dat ze al betaald hebben.

    Het is ook niet dat dit niet al lang van tevoren voorspeld was ofzo.

  3. F. Hagedoorn op

    Maar wat is dan de clux ?
    Dat dat hele gebied buiten de singels, althans de bewoners een parkeerdkaart moeten aanschaffen ?
    Is dat het extra inkomen voor de gemeente ?
    Het aantal betalende bezoekers in het centrum blijft hetzelfde. Het aantal buitendesingelsparkeerders lijkt marginaal en niet echt problematisch, op een enkele straat na.

  4. Discriminatie van bewoners in Leiden buiten de singels. Waarom hoeven bewoners binnen de singels niet meer te betalen? Robert Strijk komt alleen maar op voor zijn eigen soort D66’ers en VVD’ers met poen die binnen de singels wonen. Gaat meneer strijk ook extra controleren? Jammer dat Sleutelstad en ook de gemeente niet duidelijk aangeeft om welke straten/wijken het precies gaat. Boshuizen staat in gebied II maar volgens de site van de gemeente weer niet. Lekker duidelijk Robert Strijk!
    Als Z&Z thuisspeelt, gaat Strijk dan ook controleren? Daar is de meeste overlast, maar in de wijk rond de vijfmeihal doet de gemeente nooit controles tijdens wedstrijden van de basketballclub. Dat zal echt niet veranderen met de invoering van betaald parkeren. Dit is gewoon bewoners uitmelken. Ik trek mijn stem op d66 hierbij in!!!!

  5. Dit kon niet uitblijven, want die dure nieuwe parkeergarages moeten natuurlijk wel betaald kunnen worden.

  6. Jan-Jaap de Haan op

    Wat een onnodig en onverstandig plan. Er is veel tevredenheid over de blauwe zones, die met wat kleine aanpassingen hadden kunnen blijven.
    Dit kost ook mensen die geen problemen hebben 50 euro, een hun bezoekers (oppas oma’s en mantelzorgers) nog veel meer.
    Voor alle vragen, zorgen en protestgeluiden is er een actiesite op FaceBook: https://www.facebook.com/geenbetaaldparkerenvoormijndeur

  7. De gemeente wil een aantal zaken bereiken zeggen ze en dan
    krijg je het verhaal dat de bewoners van de wijken rond
    het centrum gewoon een parkeerplek in de buurt van hun
    huis moeten kunnen vinden.

    DIE VINDEN ZE OOK.

    Het is alleen maar weer om geld binnen te harken.

    De gemeente die denkt dat iedereen een inkomen van
    € 5000,- netto per maand heeft en elke keer dat ze geld
    nodig hebben voor een project zoals twee overbodige
    parkeergarages van 100 miljoen dan halen ze dat wel bij de
    bewoners van Leiden.

  8. Joost Bleijie op

    Het gaat hier niet om een klein stukje Leiden, nee 2/3 van de stad zal rekening moeten houden met betaald parkeren voor de deur. Nog los van de lastenverzwaring voor Leidse gezinnen en hun gasten (ja uw familie en vrienden gaan € 2,- per uur betalen om bij u op uw verjaardag te komen) is het uitbreiden van betaald parkeren ook erg slecht voor winkeliers en ondernemers in de binnenstad. Leiden heeft al weinig parkeerplaatsen en juist de gebieden net buiten het centrum werden overdag gebruikt door het winkelend publiek. Die moeten nu voor dezelfde plek € 2,- per uur aftikken. Dat terwijl het nabij gelegen Winkelhof en Leidsehage gratis zijn. We maken het winkelen in de Leidse binnenstad dus weer een stukje onaantrekkelijker. En dan heb ik het nog niet over de gevolgen voor winkeliers aan het Kooiplein, de Luifelbaan en de Herenstraat. Hun Unique Selling Point, namelijk gratis parkeren voor de deur gaat in rook op. Daar zou ik als ondernemer niet vrolijk van worden!

    https://www.facebook.com/geenbetaaldparkerenvoormijndeur

  9. Eens met Joost Bleijie. Wellicht een referendum organiseren hierover? D66 is toch de referendum-partij? Dan kunnen we als inwoners van Leiden het voorstel alsnog van tafel gooien. Robert Strijk luistert toch niet naar de inwoners van Leiden.

  10. een Leids burger op

    In het verkiezingsprogramma van D66-Leiden (2014-2018) was al te lezen:
    Op pag.31:"Het betaald parkeren in het centrum bleek voor veel mensen een reden om in de wijken rondom de binnenstad een parkeerplek te zoeken, wat resulteerde in veel overlast voorde bewoners van deze wijken. De uitgevoerde proef met blauwe zones is geen succes gebleken: het probleemverplaatste zich, zodat bewoners van andere delen van de stad last kregen van een tekort aan parkeerplekken."

    En op pag.33: "Voer betaald parkeren in in de wijken die aan de binnenstad grenzen en een hoge parkeerdruk hebben…"
    Wie op D66 gestemd heeft in maart dit jaar moet dus nu niet gaan "zeuren" of klagen toch? Eigen schuld, dikke (parkeer) bult!

  11. Johan Volkers op

    "Geld regiert die Welt" zei Bertolt Brecht eens.
    Ook hoe hier is weer duidelijk dat er geld binnengeharkt moet worden. Vandaag is het 12,50 euro, morgen wordt het 15 euro enz.

    Ben het geheel eens met Wakker. Die miljoenen die de parkeergarages gaan kosten, zullen niet louter door bezoekers garages opgebracht worden. Zeker niet nu Switchpark voor €1,05 per uur en €8,- per dag parkeerruimte aanbiedt op het Schuttersveld, nog geen 100 meter van molen de Valk vandaan!
    Een fantastisch initiatief trouwens: Gebruik maken van bestaande ruimte en voorzieningen.

    Heeft de gemeente al ‘onvoorziene tegenvallers’ ingeboekt?
    Of hebben we het over 5 jaar weer over een ‘leermoment’?

  12. Wat een goed plan. Eindelijk minder parkeer druk in de straten net buiten het centrum. Kunnen de kinderen weer gewoon op straat spelen zonder voor hun sokken gereden te worden door bezoekers die goedkoop willen parkeren. En dat voor een paar euro per maand. En inderdaad, het kan toch geen verrassing zijn. Stond gewoon in de plannen van D66 (onder andere)

  13. Parkeren buiten de stad bij een bushalte en met het openbaarvervoer of met busjes naar de stad. Er wordt al jaren over gepraat en jaloers gekeken naar Amsterdam, Oxford waar het al jaren functioneert maar dan moet je overleggen met buurgemeenten, ja dan heb je het niet meer alleen voor het zeggen. Parkeergarages zijn allang uit de mode.

  14. De geldhonger van de gemeente is werkelijk ontembaar!! je betaalt je goor in dit land om auto te mogen rijden en nu moet je als de gemeenteterreur zo doorgaat overal betalen om te mogen stilstaan!! Echt volslagen belachelijk! maar de gemeente probeert het weer met een mooi kulverhaal goed te praten!

  15. H. Etiswat op

    Voet- en fietsgangersbelasting zijn slechts een kwestie van tijd. In ruil voor een tegenprestatie, zoals het dragen een bejaarde medeburger of het aarslikken van notabelen, krijgen uitkeringsgerechtigden vrijstelling.

  16. Citaat: "De uitgangspunten voor het invoeren daarvan zijn nu klaar".
    Uitgangspunt 1: Geldklopperij.
    Uitgangspunt 2: Burgers pesten.
    Uitgangspunt 3: Makkelijk cashen.
    Uitgangspunt 4: Meer werkgelegenheid voor kanslozen (parkeerwachter).

    Iemand nog meer uitgangspunten?

  17. een Leids burger op

    een Rijnlandroute door de Stevenshof, een moskee bij de
    Ter Haarkade en nu dan (ook) betaald parkeren in de
    wijken buiten het centrum:het zijn allemaal besluiten
    die veel verzet oproepen bij de mensen die er direct
    mee te maken hebben of krijgen.

    Betaald parkeren is altijd een impopulaire maatregel want het raakt mensen in hun portemonnee.Zoals gezegd: het was te verwachten…

  18. En over een tijdje zal een ander gebied rondom ook parkeerproblemen krijgen, simpelweg omdat het probleem gewoon opschuift, en zal ook een blauwe zone worden, en na verloop van tijd betaald parkeren. Enzovoorts Enzovoorts. Dit probleem zie je nu ook in Den Haag.

    Vrienden wonen achter het bord Den Haag (waar alles betaald parkeren is) ze wonen in Rijswijk. Rijswijk heeft noodgedwongen ook gedeelte van de buurt "Vergunning houders" moeten maken. En eerlijk is eerlijk, je kan lekker parkeren daar. Maar een stukje verderop waar het gratis is dus niet 🙂

    Het is onbetaalbaar zo op bezoek bij vrienden te gaan, ja je hebt kraskaarten e.d. maar het raakt allemaal op.

  19. Marcellus_B op

    Door de invoering van de entreegelden voor de binnenstad tijdens de 3 octoberviering blijkt er een zgn. waterbed-effect te zijn opgetreden naar de horecavoorzieningen buiten het entreegelden-gebied. De overlast die de bewoners van deze gebieden nu ervaren is een grote zorg voor de coalitie van [vul hier 4 willekeurige politieke partijen in]. Het college heeft daarom besloten om iedere ingeschreven inwoner van Leiden een pas te verstrekken om toegang te krijgen tot het feestgebied. Daarbij wordt wordt tegelijkertijd het feestgebied uitgebreid van aan de Churchilllaan tot aan de Veerpolder. Omdat de gemeente dit kostendekkend aan wil bieden kost deze pas slechts €12,50.

  20. een Leids burger op

    Koala en Marcellus_B hebben het goed begrepen. Vooral de cynische reactie van Marcellus_B is wel leuk: welke "argumenten" de gemmente toch allemaal moet verzinnen om het geld uit de zak van de Leidse burgers te kloppen..

  21. Ik heb op de VVD gestemd vanwege deze zin: Parkeren is geen misdaad. De VVD is tegen autootje pesten en is tegen betaald parkeren buiten de singels.

    Dit is toch autootje pesten?! Geldklopperij, lastenverzwaring etc. etc. Wat een teleurstelling.

  22. In het artikel staat:
    Na de zomer worden ze besproken met de bewoners van de zogenaamde ‘schilwijken’. Dat zijn de groene wijken op het kaartje.

    Maar op de website van de gemeente Leiden http://gemeente.leiden.nl/nieuwsitem/artikel/uitbreiden-betaald-parkeren/9342/
    Staat:
    Wijkverenigingen, ondernemersverenigingen en stadspartners ontvangen een uitnodiging voor informatieavonden in september. Op http://www.leiden.nl/parkeerinfo vindt u meer informatie.

    Dus de gewone burger mag straks alleen slikken of stikken in dit geval betalen of weg met de auto maar naar zijn/ haar mening wordt niet gevraagd laat staan geluisterd.
    Wat zijn stadspartners trouwens?
    ben ik als inwoner van Leiden dat ook
    of is een stadspartner iemand die veel geld investeert in de stad om er beter van te worden.

    Bovendien is er nog veel onduidelijk daar op de website van de gemeente staat:
    In die wijken mag alleen geparkeerd worden als men over een parkeervergunning beschikt.
    Voor bezoekers komt natuurlijk ook een regeling. Bovendien kan er makkelijk betaald worden via belparkeren en kraskaarten.

    Dat betekend dus dat mensen die spontaan op bezoek willen komen dat niet meer kunnen want als bewoner moet jij ze toestemming geven om in je straat te parkeren.

    Ook heeft het grote gevolgen voor als je huis gaat verbouwen of iets laat repareren. Ook die mensen dienen niet alleen te betalen maar ook nog eens toestemming te krijgen van de bewoner.

    Ook deze tekst op de gemeentelijke website is veelzeggend . Bovendien kan er makkelijk betaald worden via belparkeren en kraskaarten. Dat betekend dus dat er geen parkeerautomaten komen en dat je gedwongen wordt om belparkeren te nemen.

    Geeft deze zin op de gemeentelijk website aan waarom het eigenlijk gaat:

    Het uitgangspunt voor het tarief van parkeervergunningen voor bewoners is dat de gemeente er financieel niet bij inschiet, zoals bij de blauwe zone.

    Namelijk geld genereren en ook is nog steeds niet bewezen dat de gemeente verliest op de blauwe zones.

  23. een Leids burger op

    Blauwe zones zijn geen "vetpot" voor gemeenten.
    Zie bijvoorbeeld:
    http://www.beuningen.nl/Over_Beuningen/Dagje_uit/
    Parkeren/Veelgestelde_vragen
    "5. Gaan de inkomsten van de bekeuringen naar de
    gemeente? De gemeente (Beuningen) verdient niets aan de blauwe zone. Een deel van het bedrag gaat naar het bedrijf die de parkeercontroles uitvoert, en een grootste deel gaat naar het Rijk."

    Aan gewone parkeergelden via betaald parkeren valt meer te verdienen…..;-)

  24. RienvanVliet op

    Beste Jan-Jaap,

    Er ontbreekt iets in je reactie: bewoners in het centrum betalen ruim
    € 160,- per jaar voor een parkeervergunning. Ik weet ook wel dat die € 160,- in de algemene schatkist gaat. Who cares? De stad moet betaald worden. Maar, waarom zouden andere wijken niet hoeven te betalen? En in het centrum komen ook oppasoma’s, mantelzorgers en allerlei andere mensen.

  25. @ Rien van Vliet,

    Ik citeer: De stad moet betaald worden.

    Ja, maar wel op een normale manier, voor normale dingen,
    zinnige dingen, verantwoorde dingen.

    Ik weet niet of u het meegekregen hebt, maar er zitten
    vele huishoudens in de knel door allerlei lastenverzwaringen.

  26. Goed! Eindelijk een oplossing voor een van de meestgehoorde klachten uit de wijken rond het centrum. Al vele jaren.

    Ter herinnering: vorig jaar is deze oplossing van Strijk door tegenstanders nog geblokkeerd in de coalitie. Toen is gezegd: laten we er dan maar een verkiezingsonderwerp van maken. Dat werd het. Voorstanders haalden in maart een ruime meerderheid. Strijk won 2 zetels en werd de grote winnaar van de verkiezingen – ook in de wijken die het betreft haalde hij de meeste stemmen. Dus komt dit plan er nu. Best logisch, democratisch gezien.

    Overigens is het de enige redelijke oplossing voor de parkeerproblemen rond het centrum. Het CDA heeft ook geen andere ideeen… ze ontkennen gemakshalve het probleem. Daarvoor heb je best wel indrukwekkende oogkleppen nodig (met 5 jaar ervaring als autobezitter in de Drie Octoberstraat mag ik dat wel zeggen denk ik).

  27. Rond het centrum? Ze willen tot aan de Churchilllaan betaald parkeren invoeren. Of iemand daar zijn auto gaat neerzetten om naat het centrum te gaan, dat is een eind lopen. Het is gewoon puur geld binnenharken. Jullie worden bedankt D66. Zet er maar een 6 achter want ze maken de stad op deze manier kapot.

  28. B. Leeuwenburgh op

    De vraag wat de beste oplossing is, blauwe zone of betaald parkeren is in feite een gevolg van eerder falend beleid. Alle politieke partijen zijn hier debet aan. Politiek en bewoners moeten dus niet klagen, ze hebben deze situatie zelf laten ontstaan.
    Helaas hebben bewoners en D66 daar een belangrijke rol in gespeeld. De aanleg van een hoogwaardige regionale tram is onmogelijk gemaakt. Overal in Europa leggen regio’s juist vergelijkbare tramlijnen aan om steden beter bereikbaar te maken en autogebruik terug te dringen. In deze regio is in tegenstelling daartoe het OV aanbod eerst regionaal en nu lokaal sterk verslechterd. De politiek in Leiden is gericht op autobereikbaarheid en roept al jaren te stimuleren met de auto naar de stad te komen en aan de rand van de stad te parkeren. Vindt u het vreemd dat dan de wijken vol auto’s staan en regionale bussen steeds minder reizigers hebben met als gevolg minder vaak rijden? Een goede oudere kennis van mij kan nu zelfs per bus niet meer vanuit de Mors bij V&D komen om haar inkopen te doen. De afstand van bushalte naar V&D is te groot. Tijd voor bezinning op het voeren van een echt duurzaam beleid.

  29. Meneer Koek gaat het wel goed met u?

    Ik citeer: Het is de enige redelijke oplossing voor de
    parkeerproblemen rond het centrum.
    Het CDA ontkent het probleem volgens u en u mag dat wel
    zeggen met 5 jaar ervaring als autobezitter in de Drie Octoberstraat.

    Meneer Koek, de blauwe zone"s zijn al een tijd van kracht
    in de Drie Octoberstraat en omgeving en werken prima
    volgens de bewoners daar.

    In welk jaar bent u blijven hangen?

    Er zijn geen parkeerproblemen rond het centrum of het moet
    zijn dat je auto net niet pal voor je deur kan staan maar
    5 meter verderop.

  30. een Leids burger op

    In de buurten vlak rondom het centrum kan me ik nog wel enigszins voorstellen dat de parkeerdruk daar wat is toegenomen vanwege het betaald parkeren in het centrum. Maar verderop natuurlijk niet. Citaat Albertes:"Ze willen tot aan de Churchilllaan betaald parkeren invoeren. Of iemand daar zijn auto gaat neerzetten om naat het centrum te gaan, dat is een eind lopen." En dat citaat maakt precies de drogredenering van D66 duidelijk.

    Zeg dan gewoon dat de parkeervoorzieningen in de stad (parkeergarages e.d.) ook betaald moeten worden en dat men wil dat meer mensen daaraan gaan meebetalen. Dat zou niet leuker maar wel eerlijker zijn.

  31. @Martijn: denk je nou echt dat een D66 Wethouder daarover een referendum gaat organiseren? Dat zal Strijk nooit doen: ten eerste staat dit nu in het collegeakkoord, ten tweede houdt D66 alleen referenda over onderwerpen waarbij het nergens over gaat.

  32. @emile de burgemeestersbenoeming met dat refendum een aantal jaren is dus volgens jou ook onzin geweest. Dat betekent dat Lenferink onterecht burgemeester is

  33. waardeloos beleid inderdaad. de middenstand zal eronder lijden (onder de slechte bereikbaarheid). mensen kunnen niet meer dichtbij winkels komen, zonder of met auto, want de hele binnenstad ligt anno 2014 op de schop. ze hadden door de breestraat beter gelijk wat rails kunnen leggen, zodat dat hoogwaardig OV er toch had gelegen, liever vandaag dan morgen.
    leidsenhage, rijneke boulevard, straks ikea in leiderdorp, winkelhof, maar ook 5 meiplein en merenwijk spinnen garen bij de slechte bereikbaarheid van de leidse binnenstad.
    ik hoop dat in elk geval het OV van de buitenwijken richting centrum (en erdoorheen richting CS) snel weer in ere hersteld gaan worden, want zoals het nu gaat is het een regelrechte chaos (wou eigenlijk een ander woord gebruiken).

  34. Eindelijk betaald parkeren! Al eerder hebben bewoners in diverse wijken massaal aangegeven (soms bijna 100%, zoals in Transvaal I) vóór invoering van betaald parkeren in hun wijk te zijn met een systeem van vergunningen voor de bewoners. Het is goed dat de politiek hier goed naar heeft geluisterd. Het werd tijd. Betaald parkeren komt de bereikbaarheid van zowel de binnenstad als de woonwijken ten goede en voorkomt het langdurig wildparkeren van busjes, caravans en auto’s zonder kenteken.

  35. @ eric vtg,

    Ik citeer: Al eerder hebben bewoners in diverse wijken massaal aangegeven (soms bijna 100%, zoals in Transvaal I) vóór invoering van betaald parkeren in hun wijk te zijn

    Ik zeg dat u een grote fantast bent.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline