Laadpalen voor elektrische auto's, zoals hier op de Zijlsingel, zullen op steeds meer plekken in het straatbeeld verschijnen. (Foto: Dennis Oudshoorn).
Elektrisch rijden neemt een steeds grotere vlucht. In 2013 verdriedubbelde het aantal auto’s dat op elektriciteit rijdt en dat aantal zal de komende jaren naar verwachting explosief stijgen. Ook in Leiden neemt daardoor het aantal aanvragen voor een laadpaal toe. Inmiddels liggen er 40 particuliere aanvragen op de plank. Ook de bedrijventerreinen willen graag laadpalen realiseren.
Audiofragment: Wethouder Strijk over de manier waarop Leiden het aantal laadpalen fors wil uitbreiden.
Sommigen mensen kunnen een laadpaal aan laten leggen op eigen grond, maar de meeste elektrische rijders zullen in Leiden afhankelijk zijn van publieke oplaadpunten. De gemeenteraad mag binnenkort kiezen wie die palen mag plaatsen en onder welke voorwaarden. Er zijn drie smaken, een aanbesteding, een vergunningenstelsel of een concessiemodel.
De laadpalen aanbesteden is voor de gemeente niet erg aantrekkelijk. Leiden bepaalt dan weliswaar bijna alles, maar moet daarvoor dan ook diep in de buidel tasten. De palen en het onderhoud komen dan voor rekening van de gemeente. In het verleden hebben de vier grote steden dat op die manier gedaan, maar die konden daarvoor toen forse europese klimaatsubsidies binnenharken.
De Leidse raad zal later deze maand vrijwel zeker kiezen tussen het concessiemodel of een vergunningenstelsel. In het eerste geval besteedt de gemeente de aanleg en het onderhoud voor een aantal jaren uit aan één marktpartij. Er is derhalve geen marktwerking tijdens de concessieperiode. Bij een nieuwe ontwikkeling als elektrisch rijden lijken de meeste partijen het geen aantrekkelijk vooruitzicht te vinden dat bijvoorbeeld de gekozen techniek voor jaren vastligt.
De derde optie is een vergunningensysteem. De gemeente stelt een set voorwaarden vast waaraan leveranciers en laadpalen moeten voldoen en vervolgens kunnen (groepen van) elekrtrische rijders zelf beslissen bij wie ze een laadpaal afnemen en voor hoe lang. Nadeel, voor wie dat zo ziet, is geen eenduidig straatbeeld. Er kunnen immers palen van verschillende aanbieders in een straat opduiken. Maar daar tegenover is het aantrekkelijk dat er continu concurrentie en dus innovatie mogelijk is. De klanten kunnen immers na afloop van hun contract opnieuw beslissen met wie ze in zee gaan.
Naast een keuze voor een model voor de grootschalige uitrol van die laadpalen wordt er eind van de maand ook een knoop doorgehakt die van belang is voor een andere groep e-rijders; namelijk zij die hun auto zonder laadpaal opladen vanuit hun woning. Vanwege de veiligheid en ook omdat de gemeente het lelijk vindt, is het nu verboden om een stroomkabel over de openbare weg te leggen. Het college stelt voor om dat verbod te handhaven.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907