Nieuwe busdienstregeling Leiden en regio

10

Vanaf 14 december gaat de nieuwe busdienstregeling van Arriva in. Het betekent de terugkeer van de bus op de Breestraat. De herinrichting hiervan is dan afgerond. 

De Leidse stadsbuslijn 3 rijdt voortaan via de Jan van Houtkade, Witte Singel en Noordeinde (v.v.) om de universiteitsgebouwen in de Academiewijk beter bereikbaar te maken. Daardoor zal de bus niet meer door de Breestraat rijden.

Ook wordt het gemakkelijker om vanuit Leiden met de bus bij ruimtevaartorganisatie Estec te komen. Buslijnen 30 en 31 zullen in Katwijk voortaan hun begin-/eindhalte op het Estec-terrein krijgen.

Nieuw is de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding R-net 400 die zal rijden tussen Leiden en Zoetermeer. Deze sluit aan op de nieuwe buslijn 176 die van de kern van Zoeterwoude-Dorp naar de halte Zoeterwoude A4 P+R rijdt. De Q-liner 365 zal op het traject Leiden-Schiphol blijven rijden.

Verder veranderen de namen van de bushalte Vossenbes in Leiden en Hubrechtsplein in Leiderdorp. De eerste gaat voortaan Leiden Merenwijk heten en de laatste Leiderdorp Oranjewijk.

Meer informatie valt te vinden op de website van Arriva.

Delen

10 reacties

  1. De gewijzigde route van lijn 3 is voor veel Leidse busreizigers een enorme verslechtering.

  2. Er wordt met geen woord gerept over lijn 2, die diezelfde Oranjewijk in Leiderdorp bedient. Gaat deze weer terug naar een halfuursdienst, of blijft het een magere uurdienst?

    Hoe lijn 3 verder loopt blijkt niet uit de tekst. Betekent dit nu dat deze de Breestraat gaat mijden?

    En blijven we 2 buslijnen 365 behouden? Een van Schiphol naar Leiden Centraal, de ander van Zoetermeer naar Leiden Centraal? Wat een debiele, onlogische lijnvoering zou dat zijn (blijven)!

    Het artikel is gespeend van duidelijkheid. Gemiste kans, sleutelstad.nl!

  3. De lijn 365 tussen Schiphol en Leiden Centraal blijft ongewijzigd rijden, Tokke. Het gedeelte van deze lijn tussen Leiden Centraal en Zoetermeer wordt omgenummerd (en omgekleurd) naar 400. Afgelopen jaar reed deze lijn eens per uur door de kern van Zoeterwoude Dorp, maar als 400 niet meer. Daarvoor komt 176 in de plaats.

    Lijn 2 wordt weer hersteld naar een halfuurdienst.

    Lijn 3 gaat inderdaad niet meer door de Breestraat, maar volgt vanaf de Jan van Houtbrug de route van lijn 1 over de Witte Singel, en vormt daarmee een kwartierdienst over deze route tussen Leiden Centraal en Leiden Lammenschans

  4. Lijn 3 maakt een omweg over de singel. Voor Leiden Zuidwest blijft alleen nog maar lijn 4 door de Breestraat over, die trouwens een omweg maakt in tegenstelling tot de oude lijn 3. Het is onduidelijk waarom een kwartiersdienst over de door Van Dam genoemde route tussen Centraal en Lammenschans (er is ook een trein tussen die stations) belangrijker wordt gevonden dan een goede verbinding tussen een grote woonwijk en de Breestraat en omgeving. De wijziging is zeker geen verbetering, in tegendeel.

  5. Ah, bedankt, Hans (van Dam)! De oorspronkelijke tekst van dit bericht blinkt weer uit in orakels, waar echt staat dat lijn 400 "naast" lijn 365 gaat rijden tussen Leiden en Zoetermeer. Dan mogen ze de N206 ook wel verbreden. Geintje.

    Ik concludeer dan ook dat na 14 december aanstaande 2 lijnen over de Witte Singel zullen gaan rijden, 1 en 3. Toch? Dan mogen ze die vermaledijde hobbels wel uit de Witte Singel wegvijlen. Om misselijk van te worden!

  6. Wat een gezeur, Maarten. De zuidwest -schil heeft ook een bus over de Witte Singel en een over de Breestraat, lijn 1 & 2, terecht. Voor de omgeving van de Singel Is dat heel prettig, een kwartiersdienst. De trein tussen Lammenschans en Centraal stopt toch verder niet?! Er is een enorme werkomgeving die daar nu beter bediend wordt, de universiteit. Maar belangrijker : het werd tijd dat de Breestraat verlicht werd qua busverkeer. Er reden 600 bussen per dag door, een volkomen onleefbaar verkeersinfarct! Hulde voor hoe mooi de Breestraat geworden is. Ook zonder bus 3 een goed bereikbaar centrum voor Leiden. Voor mij mag er nog wel wat af. Autoluw, stukje wandelen is gezond.

  7. Naar het station rijdt trouwens ook lijn 5, maar niet door de Breestraat. Mensen uit Zuidwest hebben helemaal niets te zoeken in de Breestraat, maar moeten voor wat educatie juist langs de universitaire gebouwen reizen.

  8. Wethouder Strijk belooft al jaren een goede OV – verbinding van de wijken naar het CENTRUM ( BREESTRAAT). Echter de feiten liggen anders! De Stevenshof heeft helaas ( ondanks vele verzoeken ) maar slechts bus 2 die vanuit een klein deel van de wijk mensen vervoerd richting Breestraat.
    Bus 1 komt helaas niet verder dan het Kort Rapenburg. Sinds 14/12 is ook bus 3 uit de Breestraat gehaald. Geen goede verbinding meer voor de Merenwijk en ZuidWest.

    Dat de Uni en singels goed bereikbaar zijn is prima ! Maar waarom ten kosten van de BUITENWIJKEN!

    Waarom goede OV verbindingen slopen en parkeergarage’s bouwen ?
    Waarom dan volgend jaar roepen OV werkt niet ?

    Oproep ! Wethouder Strijk als je meent wat je zegt ! Zorg dan ook dat de goede verbindingen tussen de buitenwijken en het centrum per direct worden hersteld.

    Mocht je dat niet willen, zeg dan eerlijk tegen de inwoners van de buitenwijken dat hun belangen je geen bal ………

  9. hoe het ook zij, waardeloos of minder waardeloos, mocht je op de breestraat staan te wachten op een bus die je nodig hebt, weet dan in elk geval dat de electronische schermen bij de haltes niet betrouwbaar zijn. je weet dus bijv. zeker dat bus 4 NIET om 14:37 komt, WANT dat staat op het scherm. de nieuwe 400 misschien wel. die komt heel vaak langs.

    het is echt treurig! ik vind het trouwens bizar dat je wel een bus naar zoetermeer gepresenteerd krijgt, en wel elke 5 tot 7 minuten. wil je naar leiderdorp (vanuit diezelfde breestraat) dan moet je geduld hebben. het blijkt dus inderdaad dat de gemeente het niet zo belangrijk vindt dat het locale OV op niveau is, gezien de opmerkingen van andere mensen op deze bladzijde.

    je krijgt er, dankzij r-net, wel mooie nieuwe abri’s voor terug. omgekeerde neergezette abri’s, zonder glas, dus je waait geheid uit je verschoning en de abri’s zijn zeker niet groot genoeg voor de hoeveelheid mensen die er op de bus staan te wachten. dat, plus de belabberde informatievoorziening laat je als klant (want passagier, betalend, en niet weinig ook) zeker weten dat je belang niet zo groot is. weer een gemiste kans.

    hadden ze de rijngouwelijn maar gebouwd! 🙂

Over de auteur

Je bent nu offline