Leiden scoort goed met digitale dienstverlening

Om een beeld te krijgen van de staat van de digitale dienstverlening van de overheid, heeft Deloitte in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken een onderzoek uitgevoerd naar de ‘digitale volwassenheid’ van de meestgebruikte producten voor burgers en bedrijven bij provincies, gemeenten en waterschappen. Daarbij is per organisatie en per overheidsproduct vastgelegd of het mogelijk is het product digitaal aan te vragen en wat de volwassenheid is van het (digitale) product.

Leiden doet het goed op het gebied van digitale dienstverlening en staat op plek acht van de tien beste digitale dienstverleners onder de gemeenten. Daarvoor werden 55 producten onderzocht. 31 Voor burgers en 24 voor ondernemers. De lijst wordt aangevoerd door Den Haag (1), Rotterdam (2) en de gemeente Molenwaard (3).

Op provinciaal niveau doet onze regio het een stuk slechter. Zuid-Holland staat op plek 10 van de top 12. de lijst wordt daar aangevoerd door Drenthe. Bij de waterschappen zitten we hier bij de middenmoters. Het Hoogheemraadschap van Rijnland staat op een 15e plek van de 23 waterschappen.

Meldingen over zaken in de openbare ruimte zijn met 95,8% het meest volwassen, zo blijkt uit de rapportage. Voor bedrijven is het de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG, 97,3%).

Het hele rapport is hier na de lezen: meting-aanbod-digitale-dienstverlening

Leiden Politiek


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Whatsapp Studio
071 - 5235908

×