De Leidse Ring zoals die over enkele jaren om Leiden en Leiderdorp moet lopen.

Leiden steekt tientallen miljoenen in Leidse Ring

Leiden en Leiderdorp zijn het eens over de uitwerking en de kosten van de Leidse Ring. Die nieuwe rondweg om Leiden en Leiderdorp gaat 102 miljoen euro kosten. Voor dat geld worden er onder andere drie ongelijkvloerse kruisingen aangelegd en wordt de Oude Spoorbaan bij Leiderdorp verbreed naar twee keer twee rijstroken. De provincie Zuid-Holland draagt 30 miljoen euro bij, Leiderdorp 3,5. Leiden draait op voor de rest van de kosten.

interactievekaart_leidseringVan de route is een interactieve kaart gemaakt, waarbij kan worden ingezoomd op de verschillende onderdelen van het tracé. Klik hier om die kaart op te vragen.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Strijk over het akkoord over de Leidse Ring Noord.

De Leiderdorpse verkeerswethouder Kees Wassenaar is blij met de gemaakte afspraken: “Als straks het doorgaand verkeer buitenom gaat en niet langer over de Engelendaal en de Persant Snoepweg bevordert dat de leefbaarheid in ons dorp. Met dit plan krijgen we bovendien betere fietsroutes én een goede inpassing van snel en frequent openbaar vervoer van en naar station Leiden Centraal.”

plesmanlaanImpressie van de Plesmanlaan met een verkeerstunnel bij de kruising met de Darwinweg en de Vondellaan.

Om het concept van de Leidse Ring mogelijk te maken, worden er allerlei aanpassingen gedaan op en aan de bestaande wegenstructuur. Er worden geen nieuwe wegen voor aangelegd. Op de Plesmanlaan komt (in 2019) ter hoogte van Naturalis een auto- en fietstunnel en de hele Plesmanlaan krijgt een groene middenberm. Daardoor moet de Plesmanlaan de uitstraling krijgen van een ‘parkway’. De krappe bocht bij het kruispunt Plesmanlaan-Schipholweg-Morssingel wordt vloeiender gemaakt.

willem de zwijgerlaan 01Impressie van de Willem de Zwijgerlaan met een extra tunnel bij de kruising met de IJsselmeerlaan en de Sumatrastraat.

Een jaar of twee later is de Willem de Zwijgerlaan aan de beurt. Daar komt onder meer een autotunnel bij de kruising met de de Sumatrastraat en de IJsselmeerlaan. Die wordt met een open tunnelbak verbonden met de bestaande Kooitunnel.

oude spoorbaanImpressie van de Oude Spoorbaan die extra rijstroken krijgt en een tunnel bij de aansluiting met de Engelendaal.

Als laatste wordt de Oude Spoorbaan in Leiderdorp aangepakt. Die wordt verbreed naar twee keer twee rijbanen. Ook mag er dan 80 worden gereden in plaats van 50. De verbreding gebeurt aan de noordzijde van de bestaande weg. Verder wordt ook de aansluiting van de Oude Spoorbaan met de Engelendaal aangepast en komt er een autotunnel ter hoogte van de Schildwacht.

De gemeenten Leiden en Leiderdorp lieten ook een video maken van de Leidse Ring Noord.

Als over een aantal jaren ook de RijnlandRoute is aangelegd wordt de Leidse Ring ‘gesloten’. Die ringstructuur moet doorgaand verkeer om het stadscentrum van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp leiden, zodat daar meer ruimte ontstaat voor bestemmingsverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. De Leidse Ring bestaat dan uit de Plesmanlaan, Schipholweg, Willem de Zwijgerlaan, Oude Spoorbaan, een stuk A4, een stuk A44, een stuk N446 en de RijnlandRoute de Leidse Ring.

Op donderdag 26 mei presenteren Leiden en Leiderdorp het plan vanaf 19.00 uur tijdens een inloopavond in Het Gebouw aan het Arubapad 2 in Leiden. De gemeenteraadscommissie (Leiden), het Politiek Forum (Leiderdorp) en de gemeenteraden behandelen de plannen naar verwachting in juni en juli. Daarna worden de schetsontwerpen verder uitgewerkt in overleg met belanghebbenden. Als alles volgens planning verloopt, zullen de eerste werkzaamheden in 2018 beginnen op de Plesmanlaan.

Advertentie

Economie Leiden Leiderdorp Politiek Leidse Ring Noord


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×