Boze reacties over kannibaal-pieten bij Leidse intocht

53

kannibaalpieten“Wie verzint zoiets?” Het is een van de meer ingetogen reacties die Doorbraak krijgt op hun Facebook-actiepagina ‘Stop Zwarte Piet Leiden’ als daar een bericht verschijnt over ‘kannibaal-pieten’.

En het moet gezegd worden, enkele pieten die met sint meereden, op weg van Beestenmarkt naar Hooglandse Kerkgracht, waren wel erg frivool uitgedost. Stigmatiserend zou je ook kunnen zeggen. In rokjes en met botjes in het kroeshaar.

Een stad en intocht-organisatie die een geleidelijke verandering nastreeft van de figuur Zwarte Piet naar een onomstreden hulpje van de sint, zou er wellicht beter aan doen om dit soort uitingen achterwege te laten.

 

Het bericht van Doorbraak is op dit moment van schrijven al 100 keer gedeeld en heeft tientallen reacties van mensen die massaal laten weten hun ogen niet te kunnen geloven. “Walgelijk, shame on you Leiden, pure provocatie en ze zijn niet goed bij hun hoofd,” is slechts een greep uit de hele reacties die deze pieten oproepen.

Onder de reacties ook een opmerking van ene Wiljan die denkt te weten dat Freek Vonk erachter zit: “Het zijn Dinopieten geen kannibaalpieten. Vanwege de T-rex in Naturalis enzo. Ze hebben ook een botjesdans gedaan. Waarschijnlijk een ideetje van Team (Freek) Vonk. Want die zijn partner van het Sinterklaasfeest aldaar. Maar dat weet ik niet zeker.”

 

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

53 reacties

  1. Goeie actie om de zwarte medemens uit het straatbeeld te krijgen Of zouden al die actievoerders echt zo naïef zijn?

  2. Carla Schlagwein

    Dus met andere woorden, er mag niets getoond worden uit afrika. De waarheid is hard. Of gaan we nu ook ontkennen dat er geen kanibalen waren. Moet echt niet zieliger worden hoor randdebieltjes

  3. Wat ik veel erger vind is dat die lui kinderen meenemen bij een demonstratie!
    Er hoeft maar één idioot tussen te staan en het kan gigantische mis lopen.

  4. Arend van Ees

    omg!!! 100x gedeeld en tientalle reactie’s … Ik heb wel eens met een argumenten om ze allemaal in een zee container op te sluiten het dubbelen gehaald! Dus waar kan ik er eentje af huren?

  5. Piet Pekelharing op

    Heeft Sleutelstad Freek Vonk om een reactie gevraagd? Hij wordt er in de laatste alinea van beschuldigd achter deze actie te zitten, maar er is niets waaruit blijkt dat hij er werkelijk ook maar iets mee te maken heeft. Het zou toch wel zo fatsoenlijk zijn en getuigen van een journalistieke integriteit als de redactie hem om commentaar had gevraagd.

  6. Nigel Ehh

    Doorbraak loopt altijd te zeiken op alles wat Nederlands is, Doorbraak zorgt voor de onnodige raciale spanningen, het grappige is dat de gemeente Leiden hun financieerd. Dit soort types van Doorbraak houden alleen hun handje omhoog en zullen nooit wat toevoegen aan de maatschappij. BAN Doorbraak uit Leiden.

  7. Onbegrijpelijk dat hele anti-Pieten-gedoe. Mijn leven lang draaide Sinterklaas om de Goedheiligman plus bijbehorende Zwarte Piet. Een oer-Hollandse traditie. Geen greintje discriminatie of racisme. Toen niet en nu ook niet. Punt uit.
    Stop eens met die doorgeslagen zogenaamde rechtvaardigheid. Dit is een kinderfeest. Besteed je tijd eens aan nuttiger zaken. Er is al ellende genoeg in de wereld.

  8. Johan de Beer op

    Aftreden dit provocerende oer-conservatieve Sinterklaascomité. En als ze subsidie krijgen, ook indirect, stoppen daarmee.

  9. moeten we nog giro 555 spekken? arme arme arme ‘arme’ kindjes… tegenwoordig bellen ze je op, trekken je phone leeg, etc.. nee, dat mag je zeker OOK niet zeggen over ‘Afrikaantjes’ ?! Ik noem het desbetreffende land nog niet eens op, maar we weten allemaal dat ook daar hele ‘namen’ en ‘nummers’ aan gegeven worden.

    En dan nog wat.. gez*** over zwarte piet? Zullen we het Amerikaanse Christmas eens onder de loep nemen?
    – Lilliputters die uitgebuit worden als kindslaaf op de noordpool, zonder eten en alleen snoep krijgen. Gaan ze dood, worden ze vermorzeld tot ‘brandhout’. Racisme of discriminatie?
    – Dierenmishandeling van rendieren. Deze worden in temperaturen van ver onder de -20’C de lucht in geschoten, om vervolgens als werk- pakezel/slaaf de hele planeet af te zoeven. Werkdruk?

    Of nemen ‘Ramadam’ en het suikerfeest erna.
    – Dus IK -moet- rekening houden met het feit dat ik om 4 uur snachts hele families een bak herrie hoor maken weken achter elkaar, vervolgens stoppen ze de kids etc. helemaal vol met suikergoed erna en tegen MIJ zeggen dat IK een Obesitas-risico geval zou zijn? Kom op he.

    Jodenkoeken, Negerzoenen, Zigeunersaus, Kokintjes, Haagse Drop/Bluf.. alles nu met een naam of verwijzing naar een cultuur schijnt nu niet meer te mogen. Wat een ongelofelijk hypocriet k**land, je mag er zogenaamd van alles, maar als er 1 blatende ‘geit’ staat te mekkeren, dan gaat de rest van de kudde mee.

    Goed, nu ben IK die ene blaffende ‘geit’ … wie luistert er naar mij? .. Precies… helemaal niemand.

    Fijne dag en geniet van Sinterklaas met HEEL VEEL F***ING ZWARTE PIETEN. Ze heten ZWARTE piet, omdat ze niet geel, groen, paars, blauw, rood zijn. En ‘newsflash’, verklede vrouwelijke ‘roet’-pieten, zien er eerder uit als Halloween-heksen dan Pietjes.

    Parg.

  10. Het grappige is dat de reacties van mensen die voor een kinderfeest zijn met zwarte piet worden weg gehaald. triest eigenlijk dat deze jaloerse mensen dit doen. Ik vind de kwaliteit van sleutelstad ook beneden peil. Lekker kinderen belachelijk maken. Ik weet zeker dat alle volwassen mensen die negatief reageren vroeger vooraan stonden om hun cadeautje te krijgen bij zwarte piet en sinterklaas. hahahah nu zijn ze te oud en gaan ze kinderachtige dingen doen om aandacht te krijgen. Er waren hooguit 35 demonstranten tegen zwarte pieten en 1000den mensen voor een kinderfeest en dat zegt volgens mij ook genoeg. Waar kun je trouwens een klacht indienen over het feit dat sleutelstad bewust haat aan het zaaien is. Ik vind dit beneden peil. Ik hoop dat er meer mensen volgen en een klacht gaan indienen.

  11. Piet Pekelharing op

    “het grappige is dat de gemeente Leiden hun financieerd.”
    Gezakt voor het inburgeringsexamen, Nigel Ehh?

  12. ook al is piet niet racistisch bedoeld, er zijn in de loop van de tijd wat racistische kenmerken in het uiterlijk geslopen. zo werden donkeren mensen afgebeeld in de tijd van jan schenkman, hij bedoelde daar ook verder niks verkeerds mee. nu we dat weten worden die kenmerken een beetje downgetoned. niks aan de hand. net als bij sjimmie van sjors en sjimmie, die had ook dikke lippen en een slavenoorbel ooit. ook omdat dat in die tijd gewoon was om dat zo af te beelden. nu weten we beter en wordt het netjes aangepast. dus je kan janken en argumenten verzinnen wat je wil, maar het wordt gewoon een beetje gemoderniseerd. net als blackfaceartiesten, polliwogpoppen, sjimmie, en de ‘vrolijkcke nikkertjes’ uit suske en wiske. dat heet beschaving en modernisering en respect. wen r maar aan stelletje leeghoofden.

  13. Jullie weten waarschijnlijk niet eens dat de lelieblanke Nederlander zich aan kannibalisme heeft bezoldigd . Op 20 augustus 1672 scheurde n meute volk ( wasrschijnlijk de voorouders van de domsten regeerders hier) misschien onder invloed van moederkoren in nat graan, maar iig wegens het geloven van geruchten van n complot tegen de prins, de lichamen van de gebroeders de Witt uiteen en AT ZE GEDEELTELIJK TER PLEKKE OP. Oa n oogbal werd door n omstanders onder gejuich doorgeslikt, ingewanden werden uitgerukt en in gebeten enz.

  14. idd, dat is dat imperialistische/koloniale/racistisch denkpatroon; wij zijn beschaafd en afrika is onderontwikkeld. daarom zijn mensen ook zo gevoelig over zwarte piet. het is een karikatuur die normaal was in de 19e eeuw. het is zo ingebakken dat mensen niet eens door hebben dat ze zo denken. afrika heeft een rijke geschiedenis, er is barbarisme geweest en hoge culturen. net als bij ons en bij iedereen overal.

  15. en vergeet niet dat het ook niet echt een goede reclame is voor nederland. ‘ja maar wij mogen wel blackface toepassen want we zijn er aan gewend, het is traditie, we bedoelen er niks verkeerds mee en het is voor kinderen’. eh, dat slaat echt nergens op. bv hoe zwarte mensen werden afgebeeld in oude suskes en wiskes; daar werd ook niets verkeerds me bedoeld, staat ook in een traditie van hoe men donkere mensen karikaturaal tekende, was ook voor kinderen. maar daar snapt iedereen wel dat dat niet meer gewenst is en wel een beetje minder 19e eeuws mag.

  16. tot slot; mensen kwamen 65miljoen jaar na de dinosaurussen….
    in AFRIKA, jaja daar zijn we ontstaan domme bange pvvstemmertjes

  17. Jungle pieten… Sinds wanneer hebben we ‘jungle pieten’ met botjes in het kroeshaar? Het is een racistisch stereotype. De getoonde ‘jungle pieten’ hebben niets met Sinterklaas te maken en horen niet bij dit gezellige, warme kinderfeest. Het verwijt vanwege (onbedoeld?) racisme is terecht. Ik heb medelijden met de kinderen die door oerdomme ouders in zo’n outfit zijn gehezen. Het zou je pa of ma maar wezen…
    De reactie van Carla Schlagwein: “Dus met andere woorden, er mag niets getoond worden uit afrika. De waarheid is hard. Of gaan we nu ook ontkennen dat er geen (sic!) kanibalen (sic) waren. Moet echt niet zieliger worden hoor randdebieltjes”
    Ontkennen dat er géén kannibalen waren, staat taalkundig gelijk aan het bevestigen dat er wél kannibalen waren. Mevrouw Schlagwein begrijpt niet goed wat zij hier heeft geschreven. Maar dat terzijde.
    Fout 1: er wordt hier niets uit Afrika getoond. Dat mevrouw Schlagwein de link legt tussen de getoonde outfit en Afrika, is een bevestiging van het racistische stereotype.
    Fout 2 waarom zou je met Sinterklaas iets uit Afrika tonen? Afrika en Sinterklaas hebben niets met elkaar te maken.
    Fout 3: de waarheid is hard. Welke waarheid? Dat er ooit kannibalisme voorkwam in Afrika, Zuid-Amerika, Azië en Europa? Daarvoor is de Sinterklaasintocht toch geen podium? Volgend jaar Papua Pieten, Indianen Pieten, en bloeddrinkende Engelse Pieten (bloeddrinken en andere vormen van kannibalisme kwamen tot in de 18de eeuw in Engelse hofkringen voor)?
    Fout 4: waarom zou iemand ontkennen dat er kannibalen waren? Dit is toch geen onderwerp om bij een Sinterklaasintocht aan de orde te stellen?
    Mevrouw Schlagwein maakt de fout om het aan de kaak stellen van een stigmatiserend racistisch stereotype gelijk te stellen aan het ontkennen van een bepaalde praktijk (kannibalisme).
    Volgend jaar een optocht met een onthoofde Sinterklaas omdat onthoofdingen een veelvoorkomend verschijnsel t.g.v. Europese rechtspraak tot ver in de 20ste eeuw waren? Een Sinterklaas op de brandstapel of bungelend bij het Galgewater? Of een zich geheel in lijn met de katholieke jaren ’50 traditie aan kinderen vergrijpende Goedheiligman? Pieten met een beulsmasker op? Als het aan Wendy Groenendijk en Carla Schlagwein ligt wel, want Executie Pieten verhogen de feestvreugde en waarom zou je niets uit Europa mogen tonen en de waarheid is hard. Poetin Pieten die een passagiersvliegtuig uit de lucht schieten? Of gaan we nu ontkennen dat er misbruik en onthoofdingen enz. plaatsvonden? “Moet echt niet zieliger worden hoor randdebieltjes”!
    In de woorden van Carla Schlagwein: welke “randdebieltjes” gaan kinderen bij een Sinterklaasintocht in een outfit stoppen met botjes in het kroeshaar? Ik ben een liefhebber van het Sinterklaasfeest en racistische stereotypes horen niet thuis in dit gezellige kinderfeest.

  18. Maarten de Spek op

    Kortom, het kinderfeest dat Sinterklaas heet is definitief verziekt door oeverloze discussies, demonstraties en relletjes midden tussen de feestvierende kinderen, talloze huidskleur aanpassingsvoorstellen van Piet, media die over elkaar heen rollen en door een mobiele eenheid macht in Leiden en elders als ware het een risico voetbalwedstrijd met horden heel jeugdige hooligans.
    Overigens Sinterklaas komt uit Myra aan de zuidkust van Turkije. Zijn hulpjes worden aldus in de zomermaanden lekker gebruind, de luiaards onder hen zelfs tot het zwarte toe, door het subtropische koperen ploertje. Kunnen ze niets aan doen, maar soms is schoensmeer handig om ze allemaal even bruin of zwart eruit te laten zien. Sminken heet dat in Neerlands. Gelijke monniken, gelijke kappen. Net als de NL vakantiegangers die prijsvechtend en klimaatveranderend naar Turkije easyjetten om de snoeiharde rat race te ontvluchten en om lekker (on)gezond bruin/zwart terug te keren.
    Eigenlijk is de Sint een Turkse ingezetene die tegenwoordig een Erdocraat als baas heeft. Die Erdocraat moet niets hebben van deze gristelijke tradities en zou de Sint en Pieten zo kunnen arresteren en/of zijn boot in beslag kunnen nemen. Op verdenking van opruiing, omkoping met kado’s en gristendemocratische appellen en kruisvaarderij. De Erdocraat kan de Sint en zijn duizend Pieten zo verjagen via Kos en de Balkanroute.Maar misschien stemt de Sint toch wel op deze Erdocraat om deze gunstig te stemmen, dus moet de Sint volgens onze Tweede Kamer (minus één partij) zijn tijdelijke verblijfsvergunning direct weer inleveren en het land verlaten. Jammer verwende kinderen, maar geen Sinterklaas feest meer. Maak niet uit, de nog gullere Kerstman (vrouw?) is al in september in het kikkerland aan het inkopen, dus met die kado’s zit het wel snor. Alleen de kado’s gaan niet meer door de schoorsteen of HR Ketel. Maar worden via de Kerstman bezorg app van Mam of Pap thuis bezorgd.
    Als dadelijk de Kerstman op de drijvende kerstmarkt op een rendier, kameel of lama verschijnt zal wel weer gesproken worden van dierenmishandeling. En zullen tegelijkertijd diezelfde oeverloze klagers weer de nodige kiloknallende, onthoofde kalkoenen en ander geslacht gedierte uit de bekende supers door de strot douwen en soms erin stikken.

  19. alle mensen die vervuild zijn met die antipieten discriminatie zooi, laat die mensen lekker verhuizen naar mars. Deze mensen snappen het hele feest niet (of iet meer) en waar het eigenlijk vandaan komt. In meerdere landen word dit feest gevierd binnen Europa. En als jij als gekleurd persoon een blanke kinderhand kan vullen met lekkernijen en cadeautjes wat is er dan verkeerd om een kleur te hebben? Volgens mij als je de zwarte piet verwijderd dat je dan de gekleurde medemens afschaft dat die niet aardig zijn en niks leuks, lekkers en cadeautjes geven, maar dat dat alleen maar de blanke ongewassen schoorsteenpieten zouden doen. Juist hoe zwarter deze te beter de blanke kinderen denken….. die donkere mensen zijn vriendelijke, aardige en lieve mensen. Wie wil dat van ze afpakken dan??? De gekleurde mede Nederlanders zelf? ( en een zooitje domme niets nuttige blanke Nederlanders die denken dat ze er goed aan doen :- ( Dan ben je toch dom bezig!!!!

  20. tradities zijn stom op

    en daarom mag je anno 2016 een karikatuur van een neger met slavenkenmerken gebruiken? piet wordt een klein beetje aangepast bianca, doe niet zo dramatisch. ALLES wordt een beetje aangepast in de loop van de tijd. en altijd zijn er domme mensen die daar niet tegen kunnen, zoals jij.

  21. Een Leids burger op

    Als er iets aangepast zou moeten worden is dat niet het uiterlijk van zwarte piet maar versjes als “Zie ginds komt de stoomboot.” Immers geen kind weet meer wat een stoomboot is.
    Nee, ZWARTE Piet is nu juist geen karikatuur van slavenkenmerken. Net zoals andere zwarte mensen dat ook niet zijn. We gaan aan andere zwarte mensen toch ook niet vragen of ze hun zwarte uiterlijk willen aanpassen. Dat zou pas racistisch zijn!

  22. tradities zijn stom op

    slavenoorbel, pagepakje (huisnegers, dat waren kindslaven werden in dat soort pakjes gehesen ter vermaak, als een soort narren). verder dikke lippen en kroeshaar. kom op, of je nou voor of tegen bent, daar kan je niet echt omheen leids burger. wat denk je dan van de zak en de roe, dat is ook aangepast omdat het niet meer in de tijd paste, pedagogisch onverantwoord. dat snap je toch, waarom snap je dat van de karikatuur dan niet? ook praatte piet vroeger surinaams en was hij dom, ook dat is aangepast.
    wat is er nou zo erg dat hij een beetje minder neger wordt en dat die slavenelementen worden weggehaald?

  23. tradities zijn stom op

    de originele piet is niet eens bedoelt als slaaf idd. dat sloop er later in in 1850. jan schenkman maakte het boekje ‘de sint en zijn knecht’, de slavernij was net afgeschaft en schenkman was ook antislavernij. maar zoals altijd, als je iets afschaft blijft de vormgeving nog ff hangen, das logisch. hij bedoelde het goed, maar hij gebruikte een vormgeving die normaal was in die slaventijd. oorbel, pagepak, negeruiterlijk, daar komen die kenmerken vandaan. dus als je wil dat piet is zoals hij bedoelt is moet hij gewoon beetje terugaangepast worden. en schenkman zou dat ook zo gewild hebben. ik heb les gegeven op een basisschool. ik had 2 surinaamse zusjes in de klas die niet naar school durfde als het sinterklaas was. toen begon ik anders erover te denken. ik zag het ook altijd als onschuldig. maar als je 2 bange meisjes ziet van 5 dan kan je daar niet omheen. waarom niet klein beetje aanpassen zodat iedereen het leuk vindt en piet nog juister wordt afgebeeld ook???? of denk je dat die meisjes ook zeuren en zich aanstellen???

  24. tradities zijn stom op

    en nee die meisjes wisten natuurlijk niks over slavenkenmerken, dat pas je aan voor de volwassenen en voor de algemene beschaving . maar ze werden wel zwarte piet genoemd door andere kinderen en raakten daarvan in de war, werden bang van zwarte piet. dus, aanpassen.

  25. tradities zijn stom op

    hahaha maarten van der spek; kortom, en dan een ellenlang stuk zo bloemrijk geschreven dat ik t 2 x moest lezen. je moet collumns gaan schrijven

  26. Maarten de Spek op

    Inderdaad tradities, we zijn de traditie van het Sinterklaas feest mede door uw oeverloos gebral aan het verpesten voor onze kinderen. De gebruinde Pieten door de Turkse zon zijn zoals ze zijn. En als ik het ga doen, schrijf ik COLUMNS en niet CoLLumns. Het feit dat u het twee keer mijn proza moest lezen betekent dat de boodschap in ieder geval goed blijft hangen. Blijf met je hollandse kolenschoppen van dit kinderfeest af. Tradities zijn tradities. Punt uit!

  27. tradities zijn stom op

    nee maarten, het wordt aangepast, zoals elke andere traditie wordt aangepast of ooit stopt. er bestaan geen tradities die eeuwig het zelfde blijven, de wereld verandert namelijk. of jij er nu tegen kan of niet. en je weet dat. jammer joh.

  28. Een Leids burger op

    De roe zou eventueel vervangen kunnen worden door een stok en de stoomboot door een boot, maar echt nodig is dat nu ook weer niet.
    Ik gaf dat slechts aan als mogelijkheid wat er eventueel veranderd zou kunnen worden.

    Dikke lippen en kroeshaar heeft niet alleen zwarte piet maar hebben zwarte mensen nu eenmaal van nature: dat zijn dus geen typische “slavenelementen”.
    Dat vooral zwarte mensen in het verleden als slaaf zijn gebruikt is uiteraard verwerpelijk, maar dat moet men niet gaan projecteren op het uiterlijk van ZWARTE Piet.(en evenmin op dat van andere zwarte mensen). Ook dragen zwarte mensen(vooral vrouwen) vaak ringen e.d. Ook Niets mis mee hoor en dus ook niet als zwarte piet dat doet.

    “wat is er nou zo erg dat hij een beetje minder neger wordt en dat die slavenelementen worden weggehaald?”
    Omdat zoals ik al proberen heb duidelijk te maken we ook niet aan negers gaan vragen om een beetje “minder neger” te worden of hun “slavenelementen” weg te halen:Dàt zou pas racistisch zijn.Laat dat nu eerst eens doordringen.En ringen,kroeshaar, dikke lippen,een zwarte kleur e.d. zijn niet typische “slavenelementen” maar kenmerken of dingen die gewoon horen bij veel zwarte mensen.

    Als men dus eist dat de kenmerken van zwarte piet(en dus van veel andere zwarte mensen) zouden worden veranderd accepteert men de zwarte
    piet (en veel andere zwarte mensen) niet zoals ze zijn. Moet straks ook de Moorkop en “Moriaantje zo zwart als roet” in de ban worden gedaan? Dan kan men wel bezig blijven en in alles wat zwart is, kroeshaar heeft e.d. wel racisme of een link met het slavernijverleden willen zien.

    De typische kenmerken van zwarte piet zijn dus ook de kenmerken van
    veel andere zwarte mensen. Niets mis mee. Als je éénmaal gaat toegeven aan de door sommigen gewenste verandering kan men straks overal waar “zwarte” voor staat wel willen verbannen met valse argumentatie van racisme, slavernijverleden e.d. Dan is het hek van de dam en blijft het niet bij ZWARTE Piet alleen. Laat het daarom een kinderfeest blijven met Zwarte Piet (met alle kenmerken die daarbij horen) en een witte sinterklaas.

  29. Een Leids burger op

    Tot slot: vorige jaar stond ik op het stadhuisplein bij de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Naast mij stond toen een Surinaamse man met een donker(bijna zwart) uiterlijk. Ik vroeg hem wat hij van de “zwartenpietendiscussie ” vond. Hij begon hard te lachen en zei dat hij
    geen probleem had met een zwarte piet hoor en dat er niets hoefde te veranderen. Zwarte pieten die dit hoorden gaven extra snoep aan de kinderen. Kijk,deze man had het goed begrepen:zó hoort het.

  30. tradities zijn stom op

    aparte argumenten heb je leidenaar. de meeste propieten beweren dat zwarte piet geen neger is maar zwart is van de roetvegen. jij geeft toe dat het een neger is, dat is in ieder geval positief. ik bedoelde het kroeshaar en de dikke lippen ook niet als voorbeelden slavenkenmerken, dat zijn negerkenmerken. de oorbel en pagepakjes zijn de slavenkenmerken. je stuk dat negers minder neger moeten zijn begrijp ik niet. ze zijn zo. mensen die zich schminken als negers is een ander verhaal, dat ligt gevoelig zoals je begrijpt. trouwens heb je niet gelezen dat ik vertelde over die 2 meisjes die in de war raken en bang worden van ons verklede negerfeestje? wat heb je daarop te zeggen, moeten die maar gewoon bang thuis zitten. het was toch een feest voor alle kinderen? heb je wel eens een bange5 jarige gezien? doet dat je niks? kan ik me niet voorstellen. trouwens dat slavenkenmerkenverjaal heb ik niet uit mijn duim gezogen hoor, dat is gewoon een onderzoek geweest van een historicus met talloze bewijzen. dus je kan dat ontkennen, maar het is gewoon zo. http://www.volkskrant.nl/magazine/geen-twijfel-zwarte-piet-stamt-af-van-kindslaven~a3531694/

  31. tradities zijn stom op

    ‘ik ken negers die het ook leuk vinden hoor’, ongelofelijk zwak argument. het gaat juist om de mensen die er wel aanstoot aan nemen, blank , zwar,wie dan ook . en gezien de onderzoeken en de universele tendens om geen blackface meer te tolereren (ook al pas je het toe op een kinderfeest en bedoel je het goed), lijkt het me dat het hoe dan ook aangepast zal worden. en je ziet nu al dat er een verandering aan het plaatsvinden is. dus helaas, je zal het moeten accepteren. niks aan te doen.

  32. Bianca en een Leids Burger lezen niet goed: ik heb bezwaar tegen ‘Jungle Pieten’ dan wel ‘Kannibaal Pieten’ met botjes in het haar. Over Zwarte Piet heb ik het niet.
    Kijk naar de foto’s en zie: een racistisch stereotype. Dit soort walgelijke stereotypes horen niet thuis op een kinderfeest. Dit soort stereotypes zijn ook geen onderdeel van de Sinterklaastraditie. Kijk nog eens goed naar de foto’s: dit is een walgelijk soort ‘blackface’, waarbij zwarte mensen als een soort van stupide inboorlingen worden weggezet.
    Wat je ook op de foto’s ziet of wilt zien: het zijn geen knechten / hulpen / Pieten van Sinterklaas. Hier wordt een jaren dertig beeld van inboorlingen in tijgervel (er zijn trouwens geen tijgers in Afrika) met een soort van rokje neergezet. Ook een Leids Burger ziet vast en zeker met ogen dicht dat dit stereotype beeld in de verste verte niet op ‘Zwarte Piet’ lijkt.
    En anders dan Bianca (die kennelijk zelf net van Mars is afgedaald naar de aarde) denkt: nergens anders in Europa zijn mensen zo stom om een Sinterklaasfeest te vieren met een dergelijke vorm van racistisch ‘blackface’.
    Gelukkig beweegt de Sinterklaastraditie mee met de tijd. Er was een tijd dat er geen ‘Zwarte Pieten’ waren. Iedereen die zich beroept op ‘de traditie’, zou zich daarvan bewust moeten zijn.
    De Sinterklaastraditie gaat eeuwen terug. Veel meer eeuwen zonder dan met Zwarte Piet. Zwarte Piet is zo beschouwd een afwijking op die traditie. Maar mijn betoog gaat niet over wel of geen Zwarte Piet, het gaat over deze kannibaal- dan wel Jungle Pieten. Dit is openlijk racisme en daartegen had het bevoegd gezag moeten optreden. Zwarte Pieten hebben geen botjes in het haar, Zwarte Pieten dragen geen tijgervel en gaan ook niet in een soort van ‘bontrokjes’ gekleed. Juist de voorstanders van Zwarte Piet hadden hier aanstoot aan moeten nemen…

  33. Een Leids burger op

    Niet tradities zijn stom maar diegenen zijn stom die het slavernijverleden van zwarte mensen tenonrechte willen projecteren op zwarte piet en zwarte piet ten onrechte als racisme zien.

    Nee, juist die tuinman leest niet goed. Immers als hij mijn reactie nu eens goed gelezen had had hij kunnen zien dat ik, in mijn vorige reacties tot nu toe, helemaal niet op hem reageerde maar op de schrijver van “tradities zijn stom”.
    En wat botjes en tijgervellen betreft: die horen inderdaad niet bij zwarte piet, maar zijn ook geen uitingen van racisme. Ik zie dit maar als de zoveelste dwaze poging om volstrekt onnodig te trachten een alternatief te bedenken voor zwarte piet. Een reden te meer om de figuur van Zwarte Piet gewoon te laten zoals hij al vele jaren is.

  34. tradities zijn stom op

    tja ieder zijn mening. ik vind tradities wel stom, sterker nog ik heb er een ontzettende schurfthekel aan. net als aan rituelen, godsdiensten, modegrillen en meer van dat soort culturele en mystieke spul. eigenlijk alle verzonnen poppenkastdingen waar mensen veel te veel waarde aan hechten. wat mij betreft waren we met zijn allen halve wilden gebleven en hadden we een stuk minder last van al die onzin.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline