Op vrijdag 24 maart werd het onderwijsgebouw van het LUMC omgetoverd tot een ontmoetingsplek voor wetenschapscommunicatoren. De zeskoppige organisatie, die enkel uit studenten wetenschapscommunicatie van de Universiteit Leiden bestond, stond om tien uur gespannen klaar. De naamkaartjes werden nog een keer geteld, stapeltjes folders een laatste keer gerangschikt en de koffie stond al verwelkomend te dampen, wachtend op de eerste bezoeker.
Het evenement trok een grote diversiteit aan mensen: van hoogleraren tot studenten en zelfs enkele middelbare scholieren. Een van de bezoekers, studente Judith Korhorn uit Utrecht, bladert door het programmaboekje. Op de voorkant prijkt prominent het thema ‘Myths and Misconceptions’. “Ik hoop op deze conferentie veel nieuwe mensen te leren kennen die mij meer inzicht kunnen geven in wat ik kan gaan doen”, vertelt de masterstudent. “Ik zag dat ik straks kan gaan speeddaten, dat is dé kans voor mij om nieuwe mensen te ontmoeten”, aldus Kornhorn.
Myth buster
De dag opende met een presentatie van Pedro de Bruyckere, docent en onderzoeker. “Hoe meer ik onderzocht, hoe meer ik factcheckte en hoe meer mythes ik ontdekte. Daar kwam een boek van en een blog waarmee we onderwijs proberen te factchecken”, vertelt de beroemde myth debunker. Mythes zijn hardnekkig en zijn moeilijk te ontkrachten. “Daar zijn veel redenen voor,” zegt de Vlaamse onderzoeker. “Het klinkt vaak logisch of lijkt intuïtief te kloppen. Het is ook vaak zo dat het een hoopvolle oplossing biedt voor problemen. Maar spijtig genoeg is onderwijs complexer, waarbij eenvoudige oplossingen zelden te vinden zijn.”
Na deze presentatie begon de workshopronde. Een van de activiteiten was een rondleiding door het anatomisch museum. Dit museum toont een verzameling medische objecten. Je zou het museum ook wel een rariteiten kabinet kunnen noemen, aangezien de collectie een groot aantal vreemde stukken bevat. We werden bijvoorbeeld langs doodgeboren baby’s met twee hoofden geleid, we zagen skeletten van reuzen of van ouderen met haast esthetisch gekromde ruggengraten en oude geschriften met sterke medische verhalen.
Tot slot van de conferentie gaven Frans van Lunteren en Bas Haring een lezing over mythes binnen wetenschapscommunicatie. Wat is de beste manier om wetenschap te communiceren? Is wetenschapscommunicatie marketing? “Nee, wetenschapscommunicatie is geen marketing”, stelde Bas Haring en Frans van Lunteren. Bij de afsluitende borrel kon hier nog over gediscussierd worden. Iedereen ging uiteindelijk voldaan huiswaarts .
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907