Het eerste deel van de Centrumroute is zo goed als klaar. Het gaat om de herinrichting van een stuk van de Lammenschansweg, het vervangen van de Jan van Houtbrug en de herinrichting van de Oranjeboomstraat en het kruispunt met het Levendaal. De komende tijd volgt nog de groene inrichting van het gebied. Met één uitzondering.
De ovale rotonde, ook wel ovonde genoemd, op de kruising bij de Jan van Houtkade en de Korevaarstraat, krijgt ook beplanting, maar pas over een jaar of twee. Tot die tijd moet er nog zwaar vrachtverkeer langs die route, op weg van en naar het bouwterrein van de ondergrondse Garenmarktgarage.
Dat duurt D66-raadslid Eric Krijgsman te lang. De ‘middenstip’ is nu niet meer dan een paar lijnen op de weg, waar niemand zich iets van aan lijkt te trekken. Krijgsman wil een meer zichtbare onderscheiding met de rijroute om te voorkomen dat auto’s en bussen de belijning compleet negeren en gewoon rechtdoor rijden in plaats van met de bocht mee.
“Dat kan namelijk gevaarlijke situaties met zich meebrengen,” aldus Krijgsman die wethouder Strijk heeft gevraagd met voorstellen te komen. Die heeft beloofd te zullen kijken wat er mogelijk is. Zelf denkt Krijgsman bijvoorbeeld aan makkelijk te verplaatsen (groene) obstakels die zo nodig voor het bouwverkeer weggehaald kunnen worden.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907