Nieuw muziekevenement op het water tijdens geboortedag Rembrandt

0

Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing sluiten 2017 af met een nieuw plan voor culturele evenementen in Leiden. De twee organisaties gaan samen verder om het culturele aanbod voor de stad te versterken, te verbreden en door te ontwikkelen. Het hoogtepunt van de culturele programmering in de regio Leiden vindt volgend jaar plaats op zondag 15 juli, de verjaardag van Rembrandt, met een groot zomerevenement op het water.

Met de introductie van dit evenement in de zomer komt het Signature Festival te vervallen. De individuele evenementen die de afgelopen jaren onderdeel waren van het Signature Festival blijven wel gewoon bestaan. Het gaat daarbij om de Leidse Hofjesconcerten, Schemerstad en de jaarlijkse buitenexpositie van Beelden in Leiden. Deze evenementen krijgen komend jaar ook nog programma-ondersteuning.

Het Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing gaan hun aandacht vooral op de ontwikkeling van een nieuwe, onderscheidende culturele programmering voor de stad en regio richten. Daarbij worden de aankomende themajaren Water (2018) en Rembrandt (2019) meegenomen.

Chris de Waard in gesprek met cultuurmakelaar Mirjam Flik over de wijzigingen in de culturele programmering van Leiden. Er komt onder andere een nieuw muzikaal evenement op het water. Niet in het centrum en in samenwerking met de regio.

Meer regionale samenwerking
“Met het evenement op het water in juli willen we ook meer inzetten op samenwerking met de regio. We moeten de ontwikkeling van kunst en cultuur niet laten stoppen bij de grenzen van de stad, maar juist de samenwerking in de regio opzoeken,” aldus cultuurmakelaar Mirjam Flik. “Dit wordt iets waar we met de hele regio trots op kunnen zijn.”

Het evenement gaat vanaf 2018 jaarlijks een plek krijgen in de culturele agenda van de stad en regio. Het Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing willen dat het uitgroeit tot een onderscheidend evenement in Nederland waarbij het Leids stadsdecor, de regio en uiteenlopende kunstdisciplines verweven zijn in het programma.

‘Blijf lekker binnen’ in februari/maart
Hoewel het culturele hoogtepunt in 2018 gepland staat voor juli, gebeurt er in het begin van het jaar al veel in Leiden op cultureel gebied. Met de campagne “Blijf lekker binnen” presenteren Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing in februari en maart een interessant programma dat bestaat uit verschillende huiskamerfestivals en bijzondere festivals in het nieuwe Cultuurkwartier.

Evenementen die onderdeel zijn van deze campagne zijn onder andere de huiskamerfestivals Stukafest, Jazz in de Kamer en Gluren bij de Buren, maar ook evenementen als Leiden Jazz Award en muziekfestival Peel Slowly and See.

 

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.